Magura MT-8

Twee jaar in ontwikkeling, de MT-8 is de allereerste productie-mountainbikerem die een hoofdcilinder van koolstofvezel gebruikt. Magura beweert dat het stuk bijna twee keer zo sterk is als aluminium-, magnesium- of koolstoflaminaten en de boring is voorbereid op actie vanaf het gietproces – geen nabewerking nodig. De nieuwe koolstofcilinder weegt ook de helft van het aluminium onderdeel op de Marta die hij vervangt. Met T25 Torx-bouten, kabel en lijnen weegt de MT-8 slechts 278 g, zelfs nadat Magura de remklauw heeft versterkt om stijfheid toe te voegen en de hittebestendigheid te vergroten. De gesmede remklauw uit één stuk herbergt nieuwe organische pads die van bovenaf worden geladen en worden geduwd door duraplastische zuigers. Die zuigers hebben een supergladde coating die wrijving vermindert voor consistente remblokretentie en minder weerstand. De nieuwe lichtgewicht wielen prijs per wiel.

van 10

Crank Brothers Cobalt 2

Crank Brothers maakte drie decennia geleden furore toen het zijn stijlvolle wielen met gepaarde spaken introduceerde. Nu heeft het bedrijf zijn velgen en naven geüpgraded om de duurzaamheid en betrouwbaarheid te vergroten. Onder andere aanpassingen maakt Crank Brothers momenteel gebruik van een nieuwe freehub-fabrikant. De cross-country Cobalt twee wielen draaien op twee patroonlagers bij de naaf en ook een kop-en-kegelsysteem bij de vrijloop. De beste eigenschap zijn echter de kosten. Deze wielen van 1.690 gram kosten slechts een geweldige prijs voor een hoogwaardig wiel.

van 10

Magura Durin SL

Aan de andere kant voegt Magura een 120 mm-reisversie van zijn lichtgewicht Durin SL toe aan de lijn. Het nieuwe model weegt slechts 1.300 gram (13 kg). Elke Magura-vork uit 2012 heeft nieuwe bussen en maakt gebruik van vetsmering (in plaats van olie) voor minder wrijving en een soepelere slag. Al deze anti-wrijvingsmods kunnen ook achteraf worden gemonteerd op oudere Magura-vorken. Het bedrijf heeft dit jaar grammen in de hele vorklijn geschoren door aluminium demperbinnenwerk, dunnere rongwanden en exacte bewerking te gebruiken.

van 10

SKS StowawayComponents-fabrikant SKS heeft deze revolutionaire pomp gemaakt die kan worden opgeborgen in een echt stuur of stuur. Het is perfect voor rijders die zelden plat liggen en alleen een noodpomp nodig hebben die uit de buurt kan worden opgeborgen. Hij weegt slechts 51 gram, is licht en de rubberen doorvoertules zorgen ervoor dat hij niet rondslingert in de kroeg. Verwacht de Stowaway dit najaar in de winkels.

van 10

Magura Durin X

Magura vervangt de Menja met de waardegedreven Durin X voor 2012. Met slechts 1.690 g (17 kg) gebruikt de X dezelfde DLO-demper (dynamic lockout) sinds de Durin Race en Thor. Een nieuwe op de RCL-stang gemonteerde hendel zorgt voor deze functie. De vork is verkrijgbaar in configuraties met een veerweg van 80, 100 en 120 mm.

van 10

Uvex Supersonic CC

Hoewel relatief onbekend onder Amerikaanse wielrenners, biedt Uvex al lange tijd helmen en brillen van hoge kwaliteit aan. We hebben de lichtgewicht Supersonic CC 3 dagen in Sedona geknapt en waren aangenaam verrast. Met slechts 285 g levert het een geweldig pasvormsysteem via een gebruiksvriendelijke draaiknop in de kofferbak. Andere kenmerken zijn mesh-stof over de ventilatieopeningen aan de voorkant om insecten en vuil weg te houden, een ingebouwde zweetbescherming en een gearticuleerde kinband. De Supersonic is verkrijgbaar in twee verschillende schaalmaten om een perfecte match te garanderen. Tijdens onze ritten was de helm koel en comfortabel; zelfs snelle afdalingen konden hem niet losmaken.

van 10

Vaude Cluster Air 10 +3

Net als Uvex is Vaude gewoon een ander Duits merk met beperkte bekendheid in Amerika. Desalniettemin verkoopt het meer dan een dozijn hydratatiepakketten voor mountainbikes, waarvan vele met flexibele banden om een perfecte match in te stellen. We reden met de Cluster Air 10+3 met 10 liter vermogen plus een uitbreidbaar compartiment dat 3 extra liter opbergruimte biedt. Naast het hoofdvak heeft de rugzak een voorvak, twee elastische zijvakken, een externe helmdrager van mesh en een opbergbare regengulp. Het aanpassen van de schouderbanden past de rugzak aan verschillende rompmaten aan. Vanaf dit seizoen worden alle Vaude-packs geleverd met een Hydrapak-blaas die BPA-, PVC- en ftalaatvrij is.

van 10

Crank Brothers Mallet 3 en 5050 3Na een jaar geleden de Candy- en Egg Beater-pedalen te hebben geüpgraded met duurzamere afdichtingen en krachtigere spindels en veren, volgde het bedrijf dit jaar met een herontwerp van het Mallet-platformpedaal. De nieuwste versie heeft dezelfde spindel en grotere afdichtingen als de wegversies, maar heeft ook een vernieuwde tweedelig lichaam. De Mallets zijn er in drie versies; de high-end Mallet 3 die hier wordt getoond, wordt geleverd met een behuizing van aluminium en polycarbonaat en weegt ook 435 g. Het maakt gebruik van naaldlagers aan de binnenzijde van de krukas en patroonlagers aan de buitenkant.

Crank Brothers heeft ook zijn eigen platte pedaal, de 5050, opnieuw ontworpen. De nieuwe variant is slanker, lichter en maakt gebruik van betere afdichtingen. De high-end versie die hier wordt getoond, maakt gebruik van een behuizing van aluminium en polycarbonaat die 433 gram weegt en prijzen. Net als de Mallet 3 draait hij op een combinatie van naald- en patroonlagers.

van 10

Magura MT-4

Hoe verbazingwekkend Magura’s vlaggenschip MT-8 ook is, de MT-4 deelt veel van exact dezelfde technologie, maar kost de helft minder – alleen een wiel. De hoofdremcilinder is nog steeds een gegoten bit, maar is gemaakt van een iets zwaarder mengsel van koolstof en glasvezel. Het ontwerp maakt ook gebruik van stalen hardware in plaats van metaal en het hefboomblad is van zwaarder aluminium. De MT-4-remklauw heeft exact dezelfde stijve lay-out met dubbele boog als de MT-8, maar is minder machinaal bewerkt en weegt iets meer. Die overtollige massa zorgt echter voor een betere warmtehuishouding. Toch weegt de rem een uiterst respectabele 320 g per wiel, inclusief hardware en 160 mm rotor.

van 10

Crank Brothers Cobalt 11 29

Oké, we moesten hier een elfde koopwaar ingooien. Terwijl Crank Brothers-functionarissen de details van hun nieuwe carbon Cobalt 11 29er-wiel geheimhouden, boden ze wel een voorproefje van Sedona. Het wiel bevindt zich naast de 66 cm koolstof Cobalt 11-versie die de nieuwste in april heeft gepubliceerd. Die versie weegt 1.380 gram met een binnendiameter van 19 mm en 24 spaken. Het is ook tubeless compatibel. Deze glinsterende hoepels zijn niet goedkoop – het 66 cm-model verkoopt ongeveer hetzelfde als andere carbon XC-wielen. Verwacht dat de 29er-versie ongeveer hetzelfde kost en een paar gram meer weegt.