Mountain Bike Magazine 2011 Fiets- En Uitrustingsvoorbeeld
Gespecialiseerde demo 8, (framework)

Ontwikkeld met input van Sam Hill en Brendan Fairclough, helpt het 2011 Demo 8-frame van Specialized rijders snel sneller te gaan en langzame rijders meer vertrouwen en stabiliteit te geven. Veranderingen zijn onder meer het verlagen van de trapas, het aanpassen van de framegeometrie en het scheren van driekwart pond. Een kortere balhoofdbuis van 112 mm (vanaf 120 mm) zorgt voor een solide rit. Met een toename van de pulsafstand aan de achterkant tot 150 mm (vanaf 135 mm), kunnen rijders een grotere keuze aan naaf- en wielkeuzes gebruiken.

25-jarig jubileum Yeti 575, (framekit)

Yeti heeft zijn 575-trailfiets gereviseerd voor het 25-jarig jubileum. Naast het retro geel-turquoise verfproject, veranderde Yeti het 15 cm frame van de achterwaartse veerweg zodat het geschikt was voor vorken met een langere veerweg, zonder het algehele behendige gevoel en de rit van de fiets te veranderen. Yeti koos voor stevigere liggende achtervorken, die het gewicht van het frame marginaal hebben verhoogd tot meer dan zeven lbs. De belangrijkste scharnierplaats is stijver, met meer speling, maar deze aanpassingen betekenen dat rijders een directe montage op de voorderailleur wensen. De frame-upgrades zijn niet beperkt tot de jubileumeditie; de aanpassingen gebeuren over de hele 575-lijn.

Cannondale Jekyll, (Carbon 1 volledig gebouwd)

Een van de fundamentele kenmerken van de opnieuw ontworpen Jekyll 90/150 mm reisfiets is zijn eigen geheel nieuwe Fox DYAD-RT2 schok die tussen twee manieren schakelt met behulp van een op het stuur gemonteerde schakelaar. De Elevate-modus maakt beklimmingen snel en efficiënt, waardoor de uitbraak met 40 procent wordt verminderd om een efficiëntere stijging te krijgen. De Flow-modus verandert de fiets in een pluche en capabele afdaler door de trapashoogte te verlagen. Met behulp van militair gereguleerde BallisTec-koolstof, heeft Specialized het framegewicht teruggebracht tot 2060 gram, met garanties voor een veel grotere duurzaamheid dan conventionele koolstof. Aluminiummodellen komen binnen met een geclaimd gewicht van 150 tot 200 gram zwaarder dan de carbonversies.

Scott’s Guru LT, (volledige constructie)

De all-mountain Genius LT, met 185 mm veerweg achter en een beloofd framegewicht van slechts 28 kg, claimt een van de beste reis-gewichtsverhoudingen, maar de fiets levert op veel meer manieren. Een op het stuur gemonteerde Twinloc-hendel kan tussen drie modi kiezen: een vergrendelingsstijl die tegelijkertijd de vork en de rug bedient, een tractiemodus die 20 procent achtervering biedt, en ook een volledig open stijl met 30 procent achtervering. De ingenieurs van de fiets hebben de oriëntatie van de door DT Swiss gemaakte trekschok omgedraaid, zodat het schoklichaam niet meebeweegt met de achterkant, waardoor het wiel kan reageren zonder het extra gewicht.

Felt 2011 Lineup Preview Voor de Felt Edict LTD schakelde het bedrijf over op een ontwerp met één draaipunt dat vertrouwt op flexibele koolstofresten, die een sterke laterale stijfheid bieden. Door de extra spil en de bijbehorende spilhardware te verwijderen, kwam de fiets terug tot 25 kg. Bij Felt’s Virtue-lijn bieden ze kostenvriendelijke aluminiumversies en een nieuw volledig koolstofmodel met een framesetgewicht van 25 kg. De 29er-lijn wordt ook geüpgraded met een 19 cm aluminium frame en een carbonversie van drie pond.
Norco Range, (Range 1, complete build)

Met een veerweg van 15 cm maakt de all-mountain Norco Range gebruik van de nieuwe Advanced Ride Technology van het bedrijf, ART, waardoor het achterwiel naar achteren kan bewegen, waardoor het beter klappen van vierkante randen kan opvangen. Norco beweert dat ART ook de pedaalbob vermindert en de prestaties van de ophanging tijdens het remmen verbetert. Een verbindingsarm uit één stuk zorgt voor een stijvere, veiligere achterkant.

Orbea Rallon, naar (frame)

Orbea, een merk dat bekend staat om hun luxe racefietsen en carbon hardtails, heeft drie jaar besteed aan het ontwerpen en ontwerpen van de Rallon. Het resultaat is een enduro/all-mountain fiets met achterwielaandrijving van 150 mm met een stijve rit en een consistent gevoel over de hele reis. Het frame, met Fox RP23-schok, komt op een geclaimde 32 kg. Korte liggende achtervorken van 44 cm houden de fiets wendbaar. De Rallon is er in drie versies.

Santa Cruz V-10 Carbon, (carbon frame)

Santa Cruz slaagde erin om zijn 25 cm reizende DH-fiets tot 41 kg (met schok) te krijgen door volumineus aluminium te vervangen door koolstof in de voorste driehoek. Het lagere gewicht heeft een enorm verschil tijdens het rijden, waardoor de fiets reactief en stabiel is op vallen, hoeken en waar dan ook op de weg. De fiets is race-bewezen: Steve Peat, Greg Minnaar en de rest van het Syndicate-team hebben de fiets sinds het begin van het seizoen 2010 bereden met meerdere overwinningen om dit te bewijzen.

GT 2011 line-up preview

GT heeft, met de hulp van een nieuwe productmanager voor mountainbikes, zijn productlijn vernieuwd met nieuwe modellen, verfijningen en onderdeelwijzigingen. Nieuwe modellen zijn de Distortion (agressief, korte veerweg, volledige vering) en La Bomba (een hardtail voor pumptracks). De Sanction is terug in de line-up gebracht als een ‘enduro-racer’. Veel bestaande fietsen in de GT-merchandiselijn kregen nieuwe componenten, waaronder Force, de langeafstandsfiets. Zaskar, de carbon hardtail, werd volledig opnieuw ontworpen, waardoor het gewicht op slechts 1.100 g kwam, met een 29er-versie dit jaar.

Marin Quad DHMet zijn gepatenteerde 4-Bar/4-Bolt ophanging, levert Marin 25 cm innovatieve achtervering met zijn meest recente zwaartekrachtopstelling, de Quad DH. Andere hoogtepunten van het frame zijn 150 mm x 12 mm Maxle dropouts, 83 mm ISCG/ISCG-05 BB-behuizing plus een taps toelopende balhoofdbuis. Met input van stafrijder Shaums March en meer dan drie jaar evolutie, heeft Marin een fietsframe gegenereerd dat goed kan presteren op een paar van hun meest veeleisende terreinen.
Voorproefje van gigantische line-up 2011

Giant introduceerde zijn nieuwe Anthem X 29er en drie opnieuw ontworpen fietsen: de Anthem X, Trance X en Reign. Trance X krijgt een taps toelopende balhoofdbuis die een halve graad tot 69 graden is uitgerust. De Anthem X 29er is de eerste volledig geveerde 29er van Giant, met een stijve voorkant en 10 cm veerweg achter. Reign heeft een lichtere 3D gesmede rocker-verbinding, een taps toelopende balhoofdbuis en een onderbevestiging met perspassing.

SRAM XO

Ontworpen voor WK-prestaties en regelmatige duurzaamheid, schakelt het XO-team over op een 2×10- of 3×10-aandrijflijn. Technologie van de XX-groep is doorgesijpeld naar de XO-groep, samen met schakelen wordt bijna onmiddellijk dankzij slimme engineering door SRAM. Een XO-branded carbon crankstel weegt 788 g en belooft 10 tot 15 procent stijver te zijn dan XX, maar weegt slechts 60 gram meer. Binnen drie dagen na het testen werkten de elementen perfect en schakelden ze scherp en consistent, ongeacht de versnelling of omstandigheden.

Shimano XTR980

De meest zichtbare verandering van het 980 XTR-team is het gebruik van een 10-speed cassette. Verder heeft Shimano samen met de XTR-groep aan bijna elk facet gesleuteld. Shimano beweert dat meer snelheden op de cassette betekenen dat deze efficiënter is (minder wrijving op het onderste tandwiel, dat momenteel groter is) en minder helende verschuivingen vereist (verstoring van de cadans bij het overschakelen van de kleine ring naar de middelste ring). Het totale gewicht van de groep wordt verlaagd en ingenieurs hebben een directionele ketting toegevoegd die op maat is gemaakt voor de groep. De XTR heeft een grote revisie ondergaan tot in de kleinste details, van “sexier” remklauwbevestigingen tot een hightech warmtebeheersysteem voor zijn schijfremmen.