Een 160 mm 29er die graag klimt

Matt Phillips

Ik bekijk elk fietsproduct via de lens van een compromis: het is gratis en er zijn altijd compromissen. En net als bij materie kunnen compromissen niet worden gecreëerd of vernietigd; het kan alleen van vorm veranderen.

Compromis staat ook centraal bij de lay-out van mountainbikes met volledige vering. Iedereen heeft precies dezelfde stapel “compromis-goo” om mee om te gaan – ze kiezen er gewoon voor om die goo op verschillende manieren te verspreiden.

Matt Phillips

De gloednieuwe Wolf Ridge van Marins – een mountainbike voor alle doeleinden gebouwd rond 74 cm wielen en 160 mm veerweg – heeft me aan het denken gezet over mijn vooropgezette ideeën over compromissen en over hoe de mountainbike voor alle doeleinden eruitziet.

Matt Phillips

Ik heb deze fiets een keer gereden en dat weet ik nog niet wat ik van de Wolf Ridge vind. Mijn enige rit was niet voldoende voor mij om volledig te evalueren of het voldoet aan de uitstekende beweringen van Marins, of om volledig te begrijpen wat de achterwielophanging van de fiets aan het doen was. Maar het is interessant en doet me anders kijken in de markt voor complete verende fietsen. Want als het is wat Marins-agenten zeggen dat het is, is de Wolf Ridge een langere reisfiets die ook (of zuiniger) blijft plakken en klimmen dan een kortere reisfiets. En een fiets-ID wil dagelijks rijden.

De Missie

Tijdens zijn deel van de demonstratie bij de lancering van Wolf Ridges, gaf Matt Cipes, productmanager van Marins, de missie van Wolf Ridges.

Vroeger, zei hij, was er alleen de mountainbike: een enkele fiets voor iedereen. In de loop van de tijd is de mountainbike gefragmenteerd en niche-gericht, en nu, op basis van Cipes, bestaat de enige mountainbike niet. Loop een fietsenwinkel binnen en je vindt full suspension fietsen met trajecten van 120, 130, 140, 160 mm en nog veel meer: marktfietsen voor marktdoeleinden. Dat verwart en frustreert de klant”, zegt hij.

Matt Phillips

Cipes wilde weer een mountainbike maken, 1 fiets die alle nissen overspant. Samen met de Wolf Ridge, zegt Cipes, definieert Travel de fietscategorie niet verder. Hij beweert dat de fiets zowel goed klimt als daalt, waardoor de fiets en de berijder zich op elk terrein thuis kunnen voelen.

Ik geloof dat de huidige beste poging tot de oplossing voor één fiets – of zo dichtbij als het wordt – Cipes verduidelijkt, neemt een andere vorm aan in vergelijking met Wolf Ridge.

Het is wat ik een fiets met korte reisroutes noem: 29ers zoals de Santa Cruz Tallboy, Yeti SB4.

5, Pivot Mach 429-route en Ibis Ripley.

Al deze hebben ongeveer 120 mm (geven of nemen) terugreizen, reizen vooraan en geometrie en onderdelen die zijn geleend van een fiets met een langere reisroute.
Matt Phillips

Maar Wolf Ridge komt uit een andere richting: in plaats van een kortere reisfiets te maken (kortere reiscycli voelen over het algemeen scherper en efficiënter aan), is de Wolf Ridge een 160 mm 29er waarvan Marin-herhalingen beweren dat deze veel efficiënter is in vergelijking met die kortere reiscycli. bij het trappen. Maar omdat hij 160 mm veerweg heeft, is de Wolf Ridge een stuk competenter en sneller in de afdalingen in vergelijking met een fiets met minder veerweg. En vanwege de Wolf Ridges-opschorting, stelt Cipes.

De Ophanging

De Wolf Ridge is een 160 mm 29er die een ophangingsmethode met vier stangen of dual-link gebruikt. Het bevindt zich in hetzelfde huishouden als Specializeds FSR, DW-Link (Pivot, Ibis, Turner), Santa Cruzs VPP, Yetis Switch Infinity en het Sine-ontwerp op Alchemys Arktos.

Matt Phillips

Hoewel het in exact dezelfde familie is, is de lay-out van Wolf Ridges, genaamd R3ACT2 PLAY (gemaakt door Darrell Voss van Naild), een heel ander systeem, met de 2 verbindingen boven op elkaar, plus een kenmerkende onderste schakel.

(Het Marins-ophangingsontwerp kan ook worden gebruikt door de Polygon Square One, een fiets met 70 cm vering en 180 mm veerweg. Voss heeft beide ontworpen, maar het zijn verschillende fietsen voor verschillende functies: een parallel kunnen de Pivot Firebird en Ibis Ripley zijn.)

In plaats van een conventionele lagere verbinding, gebruikt de Wolf Ridge een schuifregelaar Chris Holmes/Marin

Hoewel de bovenste schakel van R3ACT2 PLAY vrij traditioneel is, is de verkleinde schakel een uitschuifbare schuif (stel je een trekschok voor zonder lef). Hoewel hij een conventionele onderste schakel had kunnen gebruiken, zegt Voss dat de schuifverbinding met een grote diameter (43 mm) stijver is en daarom in het algemeen een stijvere fiets veroorzaakt. Voss zei ook dat de slider een gebruiksklare SKF-bus gebruikt en vrij gemakkelijk te wassen en te onderhouden is.

(Ik geloof dat het intrigerend is dat de hyperlinks elkaar kruisen: ik kan me geen ander hedendaags ontwerp van de ophanging met gekruiste links herinneren, hoewel ik me kan voorstellen dat het al eerder is geprobeerd, omdat vrijwel alles al eerder is geprobeerd.)

Een plastic mock-up van de hyperlinks van de Wolf Ridge, weergegeven in volledige extensie (onderkant). Matt Phillips

Tot nu toe is er niets dat radicaal anders lijkt dan wat de andere fabrikanten doen. Op basis van Voss is R3ACT2 PLAY echter vanaf de grond af ontworpen als een fietsophangingssysteem, niet als een systeem dat is gemaakt door een zwaarder, sterker voertuig. Samen met fietsen weegt de berijder veel meer dan het voertuig (niet waar met motorfietsen en auto’s). Dus Voss zegt dat hij de pasvorm en ophangingskinematica heeft ontwikkeld door de fiets en de rijder als één te beoordelen (voor wat het waard is, aanvullende ophangingsingenieurs die ik sprak beweren dat ze precies hetzelfde doen).

Marin Volgens Voss en Cipes is R3ACT2 PLAY een systeem dat minder afhankelijk is van de schokdemper om te voorkomen dat de ophanging gaat hurken (Voss geeft de voorkeur aan inzakken), omdat, volgens Cipes, we in de moderne ophangingstheorie te veel demping gebruiken om slechte kinematica te overwinnen.

Dientengevolge specificeert Marin lichte dempermelodieën op de Wolf Ridge, wat resulteert in betere grondtracering of grip en controle. In het bijzonder gebruikt Marin het lichtste schoknummer van Fox en het op één na lichtste nummer van RockShox (beide kunnen veranderen voordat ze worden geproduceerd), wat volgens een woordvoerder “minder is dan het normale ophangplatform”, dat door andere fabrikanten wordt gebruikt.

De rode knop laat druk weg die zich in de schuif kan opbouwen wanneer de Wolf Ridge naar grote hoogten wordt verbruikt Matt Phillips

Fauteuil Techniek

Ik ben geen ophangingsingenieur, dus ik heb ook uren doorgebracht met praten met vertegenwoordigers van Marins over de fiets; Ik heb ook andere ophangingsingenieurs (van concurrerende merken) geraadpleegd over het R3ACT2 PLAY-systeem.

Marin en Naild proberen het gesprek te herkaderen en terminologie te elimineren die andere fietsfabrikanten gebruiken om over achterwielophanging te praten. Toen ik Marin e-mailde met vragen over de Wolf Ridges anti-squat en demping, kreeg ik een antwoord dat begon:

Het Naild R3ACT – 2 Play systeem is beslist moeilijker te begrijpen dan wat traditioneel functioneert als fietsophanging. Het lijkt me dat je taal probeert te gebruiken die is gekoppeld aan bestaande programma’s om te beschrijven wat er gebeurt met het Naild-systeem. Het R3ACT – 2 Play-platform is anders en heeft niet een aantal van die problemen die andere lay-outs teisteren, en doet wat het kan nogal anders.

Ik heb een uitdagende tijd om dit te geloven. Ik ben sceptisch dat het Marins vier-bar-systeem op de een of andere manier immuun is voor de compromissen die extra vier-bar-systemen moeten aanpakken, of op de een of andere manier nieuwe en verschillende krachten gebruikt die niet aanwezig zijn in andere ontwerpen (hoewel ik me al vele malen eerder heb vergist).

Matt Phillips

Gebruikmakend van algemeen ophangjargon, dit lijkt er aan de hand te zijn met de Wolf Ridges-ophanging: het heeft veel anti-squat dat constant blijft tijdens de ophangingsreis, en het maakt gebruik van een schok met een milde dempermelodie.

Snelle anti-kraakprimer: gewichtsverplaatsing naar het achterwiel (van acceleratie of klimmen) zorgt ervoor dat de fietsophanging hurkt of instort. Anti-squat is uw ophanging verstijven of verlengen-trappen genereert anti-squat-om die squat/collaps tegen te gaan.

Telkens wanneer iets tot het uiterste wordt geduwd – in dit geval veel anti-squat samen met een licht dempend deuntje – begint mijn spidey-gevoel te tintelen. Extremen betekenen extreme compromissen, dus ik vraag me af hoeveel er is gewonnen, maar hoeveel is er samen met de Wolf Ridges-lay-out opgeofferd.

Matt Phillips

Veel anti-squat betekent meestal verminderde gevoeligheid van de ophanging tijdens het trappen, een bobby-rit en veel pedaalfeedback. Een licht dempergeluid kan betekenen dat de ophanging bij grotere slagen door zijn veerweg blaast, waardoor de controle in gevaar komt.

Maar nogmaals, misschien heeft Marin een juiste herschikking van de “compromis-goo” bedacht die op de een of andere manier individuele afwegingen beperkt, of op zijn minst ons vermogen om die afwegingen te voelen beperkt. Dat is precies wat ik nog niet begrijp.

Maar onthoud dit: ongeacht wat er in het marketingmateriaal voor sommige fietsen staat, er is absoluut geen magische kracht, ongeacht God, in de ophangingslay-out van bijna elk merk. Iedereen werkt met dezelfde tools om dezelfde problemen aan te pakken, en wordt geconfronteerd met precies dezelfde compromissen. Er kunnen verschillende strategieën, frisse manieren van denken en verschillende distributies van compromissen zijn, maar niemand een fiets met minder smurrie.

Hoe Het Rijdt

Zoals ik eerder al zei, heb ik slechts één rit – minder dan twee uur, in plaats van op mijn huispaden – op die Wolf Ridge, dat was niet genoeg tijd voor mij om een volledige indruk te vormen.

Maar één ding sprong er meteen uit: The Wolf Ridge voelt wel erg effectief aan. Het is zeker een van de – misschien wel de – levendigste en scherpste pedaal 160 mm 29er die momenteel beschikbaar is, en hij zal beter klimmen dan fietsen met minder reizen. Een aantal in ieder geval.

Matt Phillips

Wat ik echter niet heb gesorteerd, is of die effectieve textuur wordt gecompenseerd door waarneembare compromissen. Bijvoorbeeld: is er een afweging bij het trappen door ruige staten, en levert precies de lichte demperafstemming voldoende handen op veeleisend terrein?

Ik voelde me nooit ongemakkelijk over de Wolf Ridge, maar ik voelde me ook nooit echt op mijn gemak. (Het kan zijn omdat ik ziek was, of omdat ik me zo concentreerde op het proberen te horen wat de fiets me probeerde te vertellen, waardoor er minder hersenkracht overbleef om op de weg te navigeren). Of het kan zijn dat ik onbewust mijn techniek aan het aanpassen was terwijl ik me aanpaste aan de kenmerken van Wolf Ridges.

Wat de reden ook is, ik wil meer tijd rond de Wolf Ridge totdat ik een meer uitgebreide mening geef. Marin rijdt voor mij op een voorbeeldfiets en ik verwacht hem binnenkort te hebben.

Maar als Marin een 160 mm 29er heeft gegenereerd die klimt en trapt als een veel kortere reisfiets, en nog steeds afdaalt als een 160 mm fiets, en een moderne trailfietsgeometrie heeft, denk ik dat ze iets heel speciaals hebben: mogelijk een standaardfiets.

Framedetails

Voor nu zijn er twee 29er Wolf Ridge-modellen: ze hebben precies het identieke 160 mm carbon frame met Boost-afstand en maken gebruik van een aangepaste KS LEV SIO dropper-paal met een 15 mm offset-kop. Het aangepaste achterspatbord is verplicht om de spray / grit te verminderen die in de slider wordt gegooid, zegt Marins-merkdirecteur Chris Holmes.

Matt Phillips

Kijkend naar de geometrie, is het de val/hoogte van de trapas van de fiets die er echt uitspringt. De drop van de trapas is 37 mm (leidend tot 336 mm statische hoogte). Dat is twee centimeter lager dan een Trek Slash of Specialized Enduro 29. Mijn vermoeden is dat de Marin dit kan elimineren (of proberen dit te elimineren), aangezien de Wolf Ridges anti-squat en lichte vering hem in zijn reis houden.

De balhoofdhoek is een ontspannen 66.5-niveaus, terwijl de effectieve zitbuishoek 73.5-niveaus is. Achtervorken zijn 435 mm (vrij kort voor een 160 mm 29er); De lengtes van de bovenbuis zijn ruim, maar breken geen nieuw terrein.

De Wolf Ride is alleen een 1x fiets, maakt gebruik van een BB92 press match bottom mount en bevat ISCG05 tabs. Besturingsbehuizing/leidingen lopen meestal intern. Een vervangbare bewaker beschermt de BB-regio tegen steenslagen.

Wolf Ridge-ontwerpen

Marin lanceert de nieuwe Wolf Ridge met twee topversies met SRAM 1×12 Eagle-aandrijflijnen, beschikbaar in juni. ( Krijg beoordelingen over alle meest recente fiets- en uitrustingsreleases door u te abonneren op onze nieuwsbrief!)

De Marin Wolf Ridge Guru Marin

Wolf Ridge-goeroe ()

Wolf Ridgegoeroe

Fox Performance Elite Float 36 vork met 160 mm veerweg; Fox Float X2 Factory schok; SRAM XX1 Adelaar; e * dertien TRS Rush carbon wielen; SRAM Guide Ultimate-remmen; e150mm dertien TRS+ kettinggeleider; 150 mm KS-dropperpaal (120 mm op maat small); Godheid DC31 Mohawk Carbon Bar; WTB Vigilante en Breakout 6 cm tubeless geprepareerde banden

Marin Wolf Ridge 9 Marin

Wolfsrug 9 ()

RockShox Lyrik RCT3-vork met 160 mm veerweg; RockShox Monarch R Debonair schok; SRAM XX1 Adelaar; Stan’s NoTubes Flow MK3-wielen; SRAM Guide RS-remmen; elektronische * dertien TRS+ kettinggeleider; 150 mm KS dropper artikel (120 mm op maat small); Godheid Blacklabel-balk; WTB Vigilante en Breakout 6 cm tubeless geprepareerde banden