Kun Je Versnellingen Toevoegen Aan Een Fiets Met één Snelheid? Uitgelegd!

Bij fietsen met één snelheid moet je meer kracht gebruiken om moeilijk terrein te overwinnen. Aan de andere kant kun je met versnellingsfietsen veel afstanden afleggen met minder belasting van het lichaam. Kun je versnellingen toevoegen aan een fiets met één snelheid?

U kunt versnellingen toevoegen aan een fiets met één snelheid als de uitvaleinden van de fiets plaats bieden aan een wielnaaf met meerdere versnellingen. Voor uitvaleinden die 120 mm breed zijn, kunt u een interne versnellingsnaaf gebruiken of de liggende achtervorken koud instellen. Eenmaal ingesteld, kunt u een multi-gear cassette en een derailleur installeren.

Je hebt ook een nieuwe set aandrijflijnen nodig om de fiets om te bouwen van een single-speed naar multi-speed.

Hoe Kun Je Versnellingen Toevoegen Aan Een Fiets Met één Snelheid?

Zonder twijfel kan een fiets met één snelheid een beetje beperkend zijn, omdat de rijder brute kracht moet gebruiken op moeilijker terrein.

Maar aan de andere kant zijn fietsen met meerdere versnellingen energiezuinig en wendbaarder.

Dus hoe kun je versnellingen toevoegen aan een fiets met één snelheid?

Je hebt veel opties om versnellingen toe te voegen aan je single-speed fiets.

Er is echter één cruciale overweging die u moet maken. De afmetingen van de over borgmoer (OLD) zijn een cruciale overweging.

De afmeting over borgmoer is de afstand tussen de buitenranden van de borgmoeren aan weerszijden van de naaf.

heeft twee opties als uw fiets OUD kleiner is dan 130 mm.

  1. Gebruik een naaf met interne versnelling
  2. Koud instellen van het fietsframe

Gebruik Een Naaf Met Interne Versnelling

Fietsen met één versnelling zijn niet geschikt voor cassettes met meerdere versnellingen omdat ze een OUD van 120 mm of minder hebben.

Versnellingsnaven zijn de beste manier om versnellingen toe te voegen aan een fiets met één snelheid.

Zoals de naam al doet vermoeden, hebben deze naven geen versnellingscassette, maar zijn er versnellingen in geïnstalleerd.

Interne versnellingsnaven kunnen slechts een beperkt aantal versnellingen bevatten. Eigenlijk hebben de meeste van deze naven 2-3 versnellingen, omdat het moeilijk is om veel versnellingen in zo’n kleine ruimte te hebben.

Als alternatief, als de fiets een stalen frame heeft, kun je hem koud instellen om versnellingsnaven van grotere OUD . te accepteren

Wat Zijn De Voordelen Van Interne Versnellingsnaven?

Hoewel de interne versnellingsnaven niet zo populair zijn als de geared freewheels, hebben ze verschillende voordelen. Sommigen van hen omvatten:

  • Past op fietsen met kleinere OUD

Zoals we al hebben opgemerkt, hebben fietsen met één snelheid meestal een OUD van ongeveer 120 mm. Helaas past deze breedte niet op een cassette met vrijloopversnellingen en een bijbehorende naaf.

In plaats van de uitvaleinden kunstmatig uit elkaar te duwen, kan een interne versnellingsnaaf worden gebruikt. U kunt ook voorkomen dat u zich in de geometrie van uw fiets mengt.

  • Laag onderhoud

Het andere voordeel van het gebruik van een versnellingsnaaf is dat deze weinig onderhoud vergt. Vooral tijdens de eerste gebruiksfase heeft het eigenlijk bijna geen reparaties nodig.

Het standaard derailleursysteem moet regelmatig worden schoongemaakt. Aan de andere kant vereist een interne versnellingsnaaf alleen een goede kettingspanning en periodieke smering.

Bovendien zorgen versnellingsnaven ervoor dat de fiets er schoon uitziet, omdat er weinig externe onderdelen zijn zoals derailleurs en tandwielen. Een versnellingsnaaf is veel gemakkelijker te onderhouden dan een aandrijflijn met derailleur.

  • Versnellingen schakelen bij stilstand

Om te kunnen schakelen op een conventioneel derailleursysteem, moet je trappen.

Als u schakelt terwijl u niet in beweging bent, zullen de versnellingen pas veranderen als u begint te trappen. Helaas zal het systeem storende geluiden produceren.

Met een interne versnellingsnaaf daarentegen kun je schakelen, zelfs als je niet trapt.

Eigenlijk kun je schakelen terwijl je niet in beweging bent. Naven met interne versnellingen zijn geweldig voor stadsverkeer.

  • Compatibel met aandrijfriem

Een ander voordeel van het gebruik van versnellingsnaven is dat ze compatibel zijn met de aandrijfriem omdat er geen derailleur voor nodig is.

Het grote voordeel van riemen ten opzichte van kettingen is dat ze minder onderhoud vergen.

Nadelen Van Het Gebruik Van Interne Versnellingsnaven

Je kunt versnellingen toevoegen aan single-speed fietsen met behulp van interne hubs, maar er zijn enkele uitdagingen. Ze bevatten

  • Interne versnellingsnaven zijn aanzienlijk zwaar.
  • Ze bieden een beperkt aantal versnellingen aan.
  • Regelmatige aanpassing van de kettingspanning door ontbreken van een derailleur.
  • Vervang moeilijke banden
  • Het versnellingssysteem maakt deel uit van het wiel. Dit maakt het vervangen van de hub duurder.
  • Interne versnellingsnaven zijn moeilijk te repareren.

Frame Koude Instelling Om Versnellingen Toe Te Voegen Aan Een Fiets Met één Snelheid (met Behulp Van Derailleurs)

Naast het gebruik van een versnellingsnaaf voor fietsen met een uitvalbreedte van minder dan 130 mm, kunt u de frame cold setting gebruiken om een standaard cassette te monteren.

Koude instelling verwijst naar de kunst van het spreiden van uitvaleinden, zodat ze een wiel met een desailleurversnellingssysteem kunnen accepteren.

Koude instelling heeft echter één beperking. Het is niet geschikt voor stalen frames. Dit komt omdat staal een hoge treksterkte heeft waardoor het bestand is tegen aanzienlijke spanning voordat het vervormd raakt.

Er zijn twee manieren om een fietsframe koud te zetten, maar de meest populaire is om een draadstang met moeren te gebruiken.

Voordelen Van Een Derailleursysteem

Zeker, wanneer u een derailleur-aandrijflijn gebruikt, zijn er voordelen waarvan u zult genieten als u een versnellingsnaaf te veel gebruikt. Enkele van deze voordelen zijn:

  • Derailleurs zijn gemakkelijk te repareren

Derailleuraandrijflijnen kunnen eenvoudig worden gerepareerd met het essentiële gereedschap dat nodig is voor fietsreparatie, in tegenstelling tot versnellingsnaven die moeilijk te repareren zijn. Een derailleursysteem is de meest vriendelijke aandrijflijn voor toeren.

  • Ze zijn efficiënter

Derailleurs hebben een groter mechanisch voordeel dan versnellingsnaven. Het technische nadeel van versnellingsnaven is dat energie door meerdere versnellingen gaat, waardoor het aandrijfvermogen afneemt.

  • Derailleurs zijn goedkoper

De hele derailleurgroep kost een paar honderd dollar. Een mid-range derailleurset kost bijna de helft van de prijs van low-end hubs.

  • Breder versnellingsbereik

Met name de meest voorkomende derailleurssystemen hebben tot 30 snelheden. Hierdoor kunt u de optimale snelheid voor uw terrein kiezen.

  • Derailleurs zijn lichter en sneller

Derailleurs wegen minder dan versnellingsnaven. Het systeem is efficiënter en lichter, zodat u sneller kunt accelereren en hogere snelheden kunt bereiken.

Nadelen van de derailleuropstelling

  • Derailleurs zijn kwetsbaar
  • Riemaandrijvingen werken niet
  • Gemakkelijk beïnvloed door elementen
  • Kan niet schakelen als je niet trapt
  • Regelmatig onderhoud is vereist

Hoe Stel Je Een Fietsframe Koud In?

Soms kunnen de OUD van je naven OUD en fietsuitvallers iets anders zijn. Het is mogelijk om het frame iets te spreiden en vervolgens het wiel te monteren zonder het te hoeven koelen.

Deze methode klinkt misschien aantrekkelijk, maar het kan problemen met de uitlijning van de uitval veroorzaken, wat kan leiden tot constante kettingspanning. Bovendien wordt het verwijderen van het wiel behoorlijk onhandig.

Een Draadstang En Moeren Gebruiken

De veiligste methode om een fietsframe af te stellen is het gebruik van een draadstang met moeren. De uitvaleinden zullen naar buiten worden geduwd terwijl u de moeren indraait. Deze videodoor RJ Deze video door RJ

Wat Kost Het Om Versnellingen Op Een Fiets Te Zetten?

Om versnellingen toe te voegen aan een fiets met één snelheid, moet u het hele aandrijfsysteem wijzigen. Het is niet zo eenvoudig of zo goedkoop om versnellingen toe te voegen aan een fiets met één snelheid. In plaats daarvan vereist het aanzienlijke investeringen in termen van arbeid en vervangende onderdelen.

Arbeidskosten zijn verschuldigd als u het werk niet zelf kunt doen. De prijzen kunnen echter van stad tot stad verschillen.

De kosten van een interne versnellingsnaaf zijn afhankelijk van het feit of het een derailleur of een intern versnellingssysteem is. Eigenlijk kost een interne versnellingsnaaf van gerenommeerde kwaliteit ongeveer

Aan de andere kant kost een goed derailleurversnellingssysteem ongeveer:

Laatste take : kun je versnellingen toevoegen aan een fiets met één snelheid?

Je kunt versnellingen toevoegen aan een single-speed fiets zonder schade aan te richten. Ja, er zijn veilige manieren om versnellingen aan uw fiets toe te voegen.

Ten eerste heeft je fiets een kleine OUDE; je kunt gaan voor een naaf met interne versnelling. Het belangrijkste nadeel is het beperkte versnellingsbereik, aangezien de meeste versnellingsnaven 2-3 versnellingen hebben.

Aan de andere kant kunt u het frame van uw fiets koud instellen voor de uitvaleinden om plaats te bieden aan een gewone versnellingscassette en zijn naaf.

Als u het frame echter koud wilt zetten, moet u ervoor zorgen dat het van staal is, anders beschadigt u uw fiets.