Cervelos nieuwe R5 deelt zijn eigen DNA met behulp van de ijle Rca

De Cervelo R5 2014 maakt gebruik van Rca-technologie voor de helft van de prijs. (Matte Philips)

De ploegschaarschildpad, Hainan Gibbon en ook de Cervelo Rca hebben twee dingen gemeen: ze zijn allemaal heel echt, en ook heel ongewoon. Bekende aantallen van de wezens variëren van tientallen tot honderden, en de fietsenhandel zal slechts 325 van hun Rca-frameset verkopen.

De vele uitstekende eigenschappen van de Rca zullen echter meer op de voorgrond treden, aangezien het Canadese bedrijf vorige maand de nieuwe R5 onthulde, een frameset die exact dezelfde framevormen gebruikt als de Cervelo Rca, hoewel niet de dure composieten van ruimtevaartkwaliteit. en metalen. Het beste van alles is dat de productie op deze nieuwe fiets niet beperkt zal zijn tot het stijve 325-cijfer dat op de Rca wordt geheven.

Een complete R5 gebouwd met Shimano Dura Ace 9070 Di2 zal prijs Gebouwd met SRAM Red 22 of mechanische Dura-Ace 9000, de fiets kost Voor de premium kosten krijg je een fiets die slechts 120 g zwaarder is dan Rca, en veel van zijn beste deelt rijeigenschappen. In werkelijkheid, toen ik de R5 voor het eerst testte op een smal asfaltlint in de Cascade Mountains, waren de gevoelens en sensaties die ik ervoer bijna dezelfde als die werden gemotiveerd door de Rca, een fiets die tot de beste wegfietsen behoort die ik heb gereden. De verschillen tussen de twee fietsen zijn triviaal. Beide hebben een gevoel van directheid wanneer je trapt. Beide delen het niets van een vederlicht platform dat in balans is met het onmiskenbare materiaal van indrukwekkende stijfheid. De bediening is welsprekend en communicatief op een manier die “vertrouwenswekkend” overstijgt en duizelingwekkend leuk wordt.Zowel de Rca als de R5 zijn zeldzame fietsen, maar de R5 is misschien zeldzamer omdat hij een verbluffend opmerkelijke rit levert zonder prijs die alleen haalbaar is voor petroleumbaronnen.

De overeenkomsten zijn niet al te verrassend omdat Cervelo veel van exact hetzelfde onderzoek en dezelfde technologie voor de Rca heeft toegepast op de R5. Het doel was om Cervelo’s klassieke wegplatform te nemen, dat gewicht, stijfheid en comfort bevordert, en aerodynamische verbeteringen aan het frame toe te voegen zonder de last, stijfheid of comfort op te offeren.

Na 93 iteraties arriveerde Cervelo in een frame met Squoval 3-buiscontouren waarmee beide fietsen een aerodynamisch voordeel van 7,4 watt verkrijgen ten opzichte van de R5CA en oudere R5-modellen. Ondanks deze winst noemt Cervelo de nieuwe R5 geen aerodynamische racefiets; het is eerder een conventionele straatfiets, met een aantal aerodynamische voordelen.

Het R5-frame weegt, Cervelo handhaaft, 808 g, 18 g minder dan de vorige R5. De nieuwe fiets verbetert de torsiestijfheid bij de balhoofdbuis met 15 procent en 9,5 procent in de stijfheid van de trapas. Cervelo beweert dat de Rca nog eens 10 procent stijver is bij de basisbeugel, maar dat de balhoofdbuis op de twee fietsen ongeveer hetzelfde is.

Het nieuwe R5-frame wordt geleverd in combinatie met een gloednieuwe, licht gebogen vork, die lateraal stijver is dan de oudere R5-vork, maar meer voor- en achterwaarts geeft, wat zorgt voor een soepelere rit. De fiets maakt gebruik van het typische metalen inzetstuk van Cervelos met stermoer (de assemblage wordt op zijn plaats vastgezet nadat de stuurbuis op lengte is getrimd), wat volgens de organisatie een veiligere en krachtigere benadering is om de voorbelasting van de headset en stuurpenklemkrachten te beheren dan andere gewone lay-outs . De vork is ook compatibel met plug-achtige inzetstukken, die gemakkelijker te installeren zijn.

Net als de Rca heeft de nieuwe R5 een “toekomstbestendige” interne kabelgeleiding die gebruik maakt van inzetstukken die compatibel zijn met hydraulische, mechanische of elektronische wijzigingssystemen. Mechanische systemen profiteren van de geleiding van de achterderailleur, waardoor de kabel pas daarna wordt gebogen. Zoals de meeste Cervelos, gebruikt de nieuwe R5 het BBright-trapasformaat van het bedrijf, waardoor het gebruik van crankcollecties met 30 mm-assen (SRAM GXP-, Shimano- en BB386EVO-cranks werken allemaal met adapters) en grotere, stijvere liggende achtervorken die nog steeds passen op 25 mm (en misschien grotere) banden.

De geometrie is zoals de R13 cms en ook de Rcas, en het zal komen in 48, 51, 54, 56, 58 en 61cm maten als de eerste fietsen beschikbaar zijn in oktober. Zoals de meeste Cervelos wordt deze geleverd met mid-range wielen, Fulcrum Racing 5s op dit model. Hoewel die wielen niet zo snel zijn als sommige keuzes, kiest het bedrijf ervoor om zijn fiets uit te rusten met goedkopere wielen in een poging om de totale kosten laag te houden, terwijl rijders wielen van hun favoriete nieuwe voor bepaalde evenementen kunnen installeren. Dat zal de kosten verhogen van wat al een zeer dure fiets is. Hoewel hij misschien half zo duur is als de Rca, is dit een dromerige fiets die stevig geworteld is in de categorie fantasie.