Shimano’s nieuwe 1x-groep kan het eindelijk naar SRAM brengen in termen van prestaties – en het heeft een echt aantrekkelijke prijs

mitch mandel

Nadat SRAM in 2012 zijn eerste 1×11 mountainbike-aandrijflijn introduceerde, reageerde Shimano, op zijn zachtst gezegd, traag. Toen het uiteindelijk in 2014 werd opgericht, kwam de Shimano 11-40-cassette niet overeen met het bereik van de SRAM 10-42-versie (die een 420-percentagebereik had van de laagste uitrusting tot de hoogste), en de tand op zijn 1x kettingblad zorgde niet voor een betrouwbare kettingretentie.

Maar recente upgrades van Shimano’s tweederangs XT-onderdelenlijn leveren het bedrijf uiteindelijk iets op om te vechten tegen SRAM’s 1×11-dominantie: een 11-46 cassette met een bereik van 418 procent, samen met een nieuw kettingbladtandprofiel (genaamd DCE, voor Dynamic Chain Engagement) dat biedt een betere retentie. Die updates, en de lage kosten van de groep, creëerden een aantrekkelijke optie voor SRAM.

We hebben verschillende voorbeelden van deze XT-aandrijflijn getest. Schakelen gaat soepel, nauwkeurig en stabiel, en ook de onopvallende Shadow-achterderailleur lijkt effectief te zijn in het beperken van schade die het gevolg is van het dagelijks raken van hindernissen. De cassette heeft geen speciale driverbody. De crank is stijf, kan tegen een stootje en de 24 mm as past gemakkelijk in vrijwel elk frame.

Er zijn een paar compromissen. De afname van de uitrusting van de nieuwe cassettes met een enorm tandwiel met 46 tanden is nog steeds welkom, maar om daar te komen, moet je een aanzienlijke sprong van 24 procent (negen tanden) maken ten opzichte van een 37, terwijl de resterende stappen rond de 14 procent schommelen. Dit kan leiden tot een verschrikkelijk grote cadansverandering in richting, en het terugschakelen naar de 46 wordt bewerkstelligd, terwijl het tegenovergestelde gepaard gaat met een resonerende ca-chunk. Ronde versnellingen waren niet gecharmeerd van de textuur bij de shifters, die begint met een klein beetje levenloos spelen voordat een lichte eerste worp wordt gemaakt, en vervolgens wordt aangepast aan een scherpe daling van de inspanning voordat het stevige gevoel klikt.

mitch mandel

Dit zijn echter vrij kleine klachten. Totaal heeft de XT-aandrijflijn ons uitstekende schakelprestaties gegeven, en is consistent en duurzaam geweest. En een volledige aandrijflijn verkoopt voor Road prijzen zijn meestal lager.

Het is natuurlijk om XT te willen vergelijken met SRAM’s X01 1×11-groep. Naast het simpele feit dat ze evenzeer de tweede klasse zijn in hun verschillende lijnen, zelfs als je kijkt naar concurrerende builds voor een complete fiets, zijn volledige XT- en X01-assemblages vaak het dichtst bij de kosten (waarbij XT over het algemeen lager is).

Het is echter geen directe, schone vergelijking: een X01-aandrijflijn gebruikt veel koolstof, is ongeveer 300 gram lichter (hoewel XT nauwelijks zwaar is) en verkoopt voor ongeveer twee keer de prijs van XTs. Om een SRAM-aandrijflijn te vinden die qua prijs vergelijkbaar is met XT, moet u terugkeren naar SRAM’s vijfde GX-groep, maar op volledige fietsen zijn met GX uitgeruste fietsen meestal minder duur dan met XT uitgeruste fietsen, omdat de eerste over het algemeen zijn gebouwd met lagere ophanging, remmen en andere onderdelen. (Leer hoe u alle onderdelen van uw fiets in goede staat houdt met het online onderhoudsprogramma van
Bicycling .)

En dat vat netjes de moeilijke positie van Shimano samen. XT is een geweldige aandrijflijn en laat zien dat Shimano in staat is om 1×11 aandrijflijnen te bouwen om te concurreren met SRAM. Maar het is sinds SRAM het landschap van de mountainbike-aandrijflijn veranderde met 1×11. Shimano heeft pas onlangs de componenten samengesteld om een set (of 3, als je mixt en matcht met de XT 11-46 tape met SLX- en XTR-componenten) te maken die kan wedijveren met het bereik en de kettingretentie van SRAM’s vijf 1×11 banden met 10 -42 cassettes – en SRAM heeft momenteel twee uitstekende 1×12 Eagle-groepen met een nog bredere reeks.

XT laat ons meer 1x aandrijflijnen van Shimano nodig hebben. We verwachten dat ze ze snel aan ons zullen geven.