Koopgids 2016. Liv Lust Gevorderd 1
Jonathan Pushnik

Toen iemand na mijn eerste rit vroeg wat ik van de Lust vond, ontdekte ik tot mijn verbazing dat ik in eerste instantie niet veel indruk had. Ik zei met een dwaas gevoel: Het was een mountainbike. Met deze briljante observatie haastte ik me weg en mompelde wat uitleg over belangrijke functiedeadlines. Ik was vastbesloten om tijdens mijn volgende rit een beter gevoel voor de fiets te krijgen.

Er gebeurde echter iets vreemds toen ik de Lust opnieuw beet – ik merkte er alleen niet zoveel van. De Lust had de gewenste capaciteit om op de weg uit de weg te gaan en me in staat te stellen snel te rijden op een breed scala aan terreinen. Hoewel geen van de individuele kenmerken me onmiddellijk verbaasde, groeiden ze op tot een uitgebalanceerde fiets die me in staat stelde de fiets waarop ik had gezeten te vergeten en gewoon op mijn best te rijden. En er had nog iets anders moeten zijn: ik heb tijdens mijn evaluatieperiode verschillende Strava PR’s op de Lust gezet. Met dat soort levensvatbare prestaties is het gemakkelijk te zien hoe deze fiets Livs nummer één verkopende full-suspension model is.

De Lust Advanced 1 heeft een carbon frame met een aluminium achterdriehoek. De fietsgeometrie en carbon lay-out zijn speciaal gemaakt voor vrouwelijke rijders die in het weekend van XC-stijl racen”, zegt Janette Sherman, internationaal marketingmanager voor Liv. De fiets krijgt 100 mm Giant / Livs dual-linkage Maestro-ophanging aan de achterkant, met een RockShox Monarch R Float-schok; samen met een 120 mm RockShox SID RL-vork vooraan. SRAM GX 1×11 schakelen levert bewonderenswaardige prestaties tegen een redelijke prijs.

Na verschillende ritten op de Lust begon ik te ontdekken wat de fiets zo gemakkelijk maakte om te rijden. Het is een swoopy manoeuvreerbaarheid die ik voelde rollen door bochten. Gecombineerd met de verrassend gripvolle Schwalbe Racing Ralph-banden, schitterde de Lust echt op bochtige, technische delen van het parcours. Ik merkte dat ik hardop huilde tijdens een enkele solo-reis toen ik wakker werd door een reeks krappe bochten die het laatste deel van de singletrack op mijn thuispaden vormen.

De Giant Contact SL Switch dropper post is een geweldige, maar misschien verrassende toevoeging aan deze XC-stijl fiets. Op een afdaling waar gladde wortels de lengte van het pad kruisten, gaf het verplaatsen van de stoel me voldoende vertrouwen om te rijden in plaats van te lopen. De geometrie van de fiets, het lichte gewicht en de korte veerweg maken het een uitstekende keuze om te racen, maar deze kenmerken zorgden ervoor dat de fiets een beetje eekhoornachtig aanvoelde op technische afdalingen. Dankzij de dropper-post kon ik op een veiligere plek komen om die secties te rijden. Tijdens de test werkte het Contact SL Switch-artikel gemakkelijk en betrouwbaar.

Het lichte gewicht van de Lusts (114 kg voor onze XS-tester) en de efficiënte vering hielpen hem goed te schalen, hoewel niet zo uitstekend als sommige andere volledig geveerde XC-fietsen die ik heb getest. Ik gebruik normaal gesproken liever een routemodus of lock-out op lange beklimmingen, en het zou hier nuttig zijn geweest om de bob tegen te gaan die ik ontdekte toen ik uit het zadel stond om te groeien. De schok had echter alleen bij instelling-wijd open.

Het was dus vreemd om te ontdekken dat de vork een kabelbediende vergrendeling heeft met behulp van een stuurafstandsbediening; Ik heb de neiging om mijn achtervering vaker te willen vergrendelen dan mijn voorwielophanging. Maar volgens Liv ben ik in de minderheid – die back-lockout was geen prioriteit voor de vrouwen die ze bestudeerden bij het ontwerpen van de fiets. Het bedrijf stelt dat de efficiënte achterwielophanging van de fietsen de vergrendeling overbodig maakt, terwijl de vergrendeling van de voorwielophanging alleen voldoende stijfheid biedt om de prestaties op straatsecties en lange beklimmingen te verbeteren. Ook is de vork standaard vergrendeld – u moet op de knop drukken om de vering te activeren (hoewel niet elke keer dat u rijdt – hij blijft in die modus totdat u er nogmaals op drukt). Dit stoorde me over het algemeen niet, maar het werd een probleem toen de kabel werd verlengd,waardoor het onmogelijk was om de vork te ontgrendelen tijdens een rit met een paar snelle, steile afdalingen. Gelukkig waren er een paar omwentelingen van een inbussleutel nodig om het weer goed te laten werken.

Het kostte me wat tijd om de Lust te leren kennen, maar toen ik dat deed, waardeerde ik alles wat het te bieden had. Op lastige paden gaat de fiets uit de weg, zodat je kunt gloeien en het is een uitbarsting die door bochten scheurt – dat is het soort fiets dat ik aan mijn zijde wil hebben.

Wat je moet weten

  • SRAM GX 1×11 Biedt uitstekende 1x prestaties, u hoeft ook geen ramen-noedeldieet te selecteren om het te bezitten
  • Heeft een Giant Contact SL Switch dropper artikel
  • Ontworpen voor meisjes die liever snel gaan
  • SRAM Guide-remmen Bieden veel goed gemoduleerde remkracht