Het zeer stijve titanium frame en de agressieve plek maken dit een geweldige clydesdale racefiets

The Takeaway: Een zeer stijve race-georiënteerde fiets die een leven lang meegaat omdat hij is gemaakt van titanium.

  • Wie moet dit kopen – Zwaardere en/of sterke rijders die moeite hebben om fietsen te vinden die het volhouden.
  • Waar we van genieten – Grote waarde voor een boetiekfiets, lange en lage geometrie, duurzaamheid van titanium.
  • Waar we niet van houden – Titanium zonder levendige titaniumrit.

Gewicht: 9kg.

Lynskey prijst hun R480-model aan als het sterkste, stijfste race-framework. De merkengroep koos de 6/4 titaniumlegering omdat het sterkte en stijfheid toevoegt in vergelijking met het meer gebruikelijke 3/2.5 titaniummetaal. Lynskeys-ontwerpers hebben de buizen vervolgens gevormd om extra stijfheid en sterktevoordelen te bieden, zodat de R480 jarenlang misbruik door krachtige, sterke rijders kan weerstaan. Het uiteindelijke resultaat is een fiets die ongelooflijk solide is. Zo solide, in werkelijkheid, is het gedempte en meegaande gevoel waar titanium bekend om staat, niet aanwezig in de R480.

Sommige rijders, vooral lichtere, zullen de R480 uitleggen als meedogenloos en hard. Het zal de trillingsdempende eigenschappen van 3/2.5 titanium bieden die fietsen van dit metaal produceren die zo heerlijk zijn om uren en uren op te rijden. Maar als je het gevoel van de straat in grote resolutie wilt voelen, of als je een rijder bent die vecht om fietsen te vinden die stijf genoeg zijn, dan is de R480 misschien de perfecte fiets voor jou.

De balhoofdbadge is onmiskenbaar cool, externe draden zijn een droom van het mechanisme, en ook de kabelstops zijn verwijderbaar bij elektronisch schakelen. Trevor RaabLynskeys-vertegenwoordigers noemen de R480 mild, maar het is vele jaren geleden dat 9 kg als licht werd beschouwd om een luxe racefiets te krijgen. Voor zwaardere rijders is een paar extra kilo’s minder een probleem als de afweging een stijf, sterk en hard frame is, zoals dit, dat heel lang aanhoudt. Maar de ervaring kan anders zijn voor lichtere rijders. Ze zullen voelen dat het gewicht meer is, en of het frame te stijf is voor hun gewicht, dan zal het dood aanvoelen. Voeg dit frame steviger toe en je hebt ook een fiets die misschien niet geschikt is voor veel lichtere rijders.

De beste hedendaagse racefietsen zijn veilig op snelheid, welsprekend in een rechte lijn en bochten met scherpe precisie. Ze zijn ook responsief en licht, precies op de juiste manier stijf en heerlijk meegaand waar dat nodig is.

De R480 controleert een paar van die vakjes. Stijf: Oh mijn ja. Stabiel in een rechte lijn: Zeker. Responsief: type. Vlijmscherpe bochten: niet zo veel. Staand op de pedalen, dus het is duidelijk hoe stijf de fiets is – je voelt bijna geen trapasflex. Maar voor zo’n stijve fiets is het sturen vreemd saai. Het snijdt mooie bochten, maar de rijder moet de fiets moeilijk duwen om hem strakkere bochten te laten nemen.

Ik ben aan het muggenziften, maar Lynskey noemt dit een racefiets en ik heb op expertniveau criteriums gehaast op enkele van de strakste circuits in het land. En hoewel ik van de taaiheid van titanium houd, is de kans groter dat de R480 een crash in één stuk overleeft in vergelijking met een carbonfiets, maar de R480 voelt of handelt niet zoals ik verwacht dat een racefiets zou moeten voelen.

Ik zou deze niet in een schilderachtige race willen nemen, mogelijk vanwege het extra gewicht, waar een paar extra kilo’s een merkbaar verschil maken als je de toenemende prestaties wilt maximaliseren. En hoewel het snelle bochten vereist, oké, als ik de optie kreeg, zou ik (met een lengte van 1,8 m, 5 cm lang en 79 kg) niet beslissen om een criterium te racen op de R480, omdat ik een veel responsievere fiets nodig heb, zowel voor trappen als stuur ingang. Ik zou een fiets willen die snel vooruit springt met een paar harde pedaalslagen voor snelle positieveranderingen in een snel bewegend peloton, en ik zou een zeer wendbare, snel sturende fiets willen die mid-turn line-up veranderingen aankan zonder ook maar een tweede gedachte.

Dat is een lange manier om te zeggen dat dit niet een fiets voor iedereen is. Maar als je een zeer goede fiets wilt die is opgebouwd uit een eeuwige substantie, en je bent geen professionele criteriumracer, dan is de Lynskey R480 misschien iets voor jou.

Lynskey R480 Details
Gewicht: 9 kg.

Ontwerp: Road
Aandrijving: Shimano Ultegra Mechanische
Remmen
: Shimano Ultegra Disc, 16omm rotors
Wielen: Industry Nine.35 Carbon Clincher
Substantie : Titanium
Ophalen van banden: 700 x 28c

Selecteer uw onderdelen

Een ding dat opvalt aan de R480 en alle Lynskey-fietsen, is de prijs. Aangezien u een in Frankrijk gemaakt frame krijgt van de meest ervaren titanium framebouwer ter wereld, zijn de tarieven uiterst concurrerend.

Lynskey biedt de R480 aan met uw selectie van Shimano 105-, Ultegra- en Dura-Ace-elementen, naast meerdere wielopties. Complete fietsen beginnen bij en gaan omhoog als u profiteert van alle premium componenten en upgrade-keuzes.

Mijn testfiets was uitgerust met mechanische Ultegra-componenten en hydraulische schijfremmen. De fiets rolde op Business Nine.35 carbon clincher-wielen met 25 mm Continental Ultra Sport II-banden. Een 11-34 tape gecombineerd met 50/34 kettingbladen gaf me de meeste versnellingen die ik wilde voor scaling en casual ritten. Maar ik ben een oude geest op een fiets en ik miste die paar extra tanden op de grote ring (ik hou van de 54 die op mijn fiets zit) omdat het tijd was om harder te rijden.

FSA Omega-staven en een Lynskey titanium stuurpen rond buiten de cockpit, samen met de fiets heeft de fiets ook een 27,2 millimeter Lynskey titanium zadelpen.

De achtervorken zijn in Lynskeys-helixvorm gedraaid voor extra stevigheid. Trevor Raab

Agressief ontwerp

Het is waarschijnlijker dat je keramische fietsen aan de startlijn van een grindmolen vindt dan bij de lokale wegrace, maar de R480 is door zijn ontwerp een racefiets voor op de weg. Hij heeft een lage poolhoogte en een zeer groot bereik (597 mm en 422 mm voor maat XL), zelfs in vergelijking met andere racefietsen. De geometrie van deze fiets is gemaakt voor snelheid, niet voor comfort. In overeenstemming met alle ouderwetse inslag op mijn fietsvoorkeuren, ben ik voorstander van een groter bereik dat veel moderne racefietsen niet toestaan. Deze R480 is slechts een van een zeer klein aantal standaardfietsen waarmee ik de positie kan instellen die ik leuk vind zonder een stuurpen van meer dan 140 mm te gebruiken. En als u uw pubs liever zo laag laat draaien dat uw knokkels over de vloer slepen, biedt de lage poolhoogte van de R480 u voldoende ruimte om te gebruiken.

Geen vonk

Nadat een Lynskey op mijn record van testfietsen verscheen, was ik opgewonden. Ik was opgegroeid in de 229 cm en werd volwassen in het hoogtepunt van de titaniumrage. Ik had het voorrecht om als tiener een paar jaar op een titaniumfiets te racen. Titanium heeft een unieke plek in mijn hart, daarom was ik weliswaar opgewonden om op een fiets te rijden van een van de pioniers van titaniumfietsen. De verwachtingen waren hooggespannen en ik was bereid om van de R480 te houden.

Drie Geweldige Racehelmen Die Je Nu Kunt Kopen

Drie Geweldige Racehelmen Die Je Nu Kunt KopenUitstekende luchtstroom

POC Octal Raceday
Een van de best geventileerde helmen die we hebben geprobeerd.

Op mijn eerste excursie was ik altijd onder de indruk. Ik hoefde het echter niet te erkennen of te nemen. Snel uit het zadel dat het niet was, en ik was gefrustreerd toen ik niet de levendige rittextuur kreeg die ik van titanium verwachtte.

Jamie Pillsbury, operations manager bij Lynskey zegt dat het ontwerp uitzonderlijke starheid was. Hij voegt eraan toe dat veel van wat we weten en waarderen over titaniumstelen van fietsen die zijn gemaakt met lichtere, meer veerkrachtige 3/2.5-buizen. Maar Lynskey koos het dichtere, stijvere 6/4 titanium voor de grotere stijfheid en sterkte. En een van de resultaten is dat het frame niet de epische rit van een 3/2.5 metalen frame heeft.

Voor mij voelde het dood aan en leek het de kracht te absorberen die ik in de pedalen had geplaatst zonder het in de aandrijflijn te sturen, op een manier die de logica tartte voor een stijf frame. Het is onmiskenbaar stijf, maar had toch een eigenaardige manier om kracht op te zetten op een manier die je zou verwachten van een fiets die wendbaar is. Ik dacht dat ik het misschien was, misschien was ik uitgeput. Denk aan de keren dat u zeker weet dat beide wielen wrijven en dat uw banden zeker zacht worden.

Ik rustte een beetje en ging er toen weer in. Deze keer haalde ik alles uit de kast. Ik verruilde de pubs voor mijn favoriete ENVE-pubs van 44 centimeter, wekte het Lynskey-zadel in het voordeel van mijn Fizik Antares 00, en ik veranderde ook de cranks naar mijn voorkeursspanwijdte. In een notendop, ik heb alle contactpunten veranderd, zodat ik de rijpositie feilloos kon nabootsen in mijn persoonlijke fiets. Het hielp niet. Ik verwisselde de banden met de snelste set race-clinchers die we op kantoor hadden, banden die zo zacht waren dat ik zeker wist dat ik ze meteen plat zou maken op de met sintels bezaaide wegen rond het
Bicycling- kantoor.
Als het frame niet voldoet aan je titanium fix, maakt Lynskey ook de stelen. Trevor Raab

Geen dobbelstenen. Op rollend naar vlak terrein voelde de fiets prima aan: sterk maar ongeïnspireerd. Bij scherpe acceleraties was het responsief om in te voeren, maar verre van wat normaal is geworden in hedendaagse racefietsen. Bergopwaarts was het overtollige gewicht in vergelijking met een high-end carbon racefiets vrij duidelijk. Ik had niet het gevoel dat ik met deze fiets een helling op danste.

Op afdalingen en tijdens snelle en ingrijpende bochten is de R480 erg stabiel. Je moet de fiets wel omdraaien, in tegenstelling tot veel moderne carbon racefietsen waarbij alleen al het overwegen om te draaien voldoende input is om je traject te veranderen. Scherpe bochten, zoals je die in een criterium tegenkomt, is een ander verhaal. Het is bijna terughoudend, dus je moet heel hard rijden om hem via een scherpe bocht te krijgen.

Omdat mijn hoge verwachtingen en de daaropvolgende teleurstelling mijn beoordelingsvermogen vertroebelden, overhandigde ik de R480 aan een voormalig profrenner en voormalig teamgenoot. Zijn 40 jaar ervaring in het spel hebben hem een scherp oog gegeven voor zowel prestaties als een goed ontwikkeld vermogen om uitrusting objectief te beoordelen. Een extra bonus was dat hij het seizoen doorbracht met racen op een titanium fiets die algemeen wordt beschouwd als een van de beste die je kunt kopen. Ik wilde het bij het verkeerde eind hebben en dat ik wilde dat hij iets zou vinden bij de fiets die ik miste. Uiteraard besprak ik mijn zorgen vooraf niet. Na een paar maanden kwam hij bij mij met dezelfde feedback.
De stoelsteunen en de onderbuis zijn niet de enigen die exclusieve vormgeving krijgen. De bovenbuis heeft ook een diamantvorm om de stijfheid te vergroten. Trevor Raab

Ik begon toen te overwegen dat het probleem niet de fiets was. Het probleem was niet-overeenkomende verwachtingen. Ik ben niet de ideale rijder voor deze fiets, en ik had de R480 beoordeeld als een racefiets op professioneel niveau, en dat is gewoon niet precies wat het is. Natuurlijk kun je met deze fiets racen – je kunt met een fiets racen – maar dat is niet waar hij echt uitblinkt. Gezien door de lens van een grotere, sterke rijder die graag wil investeren in een luxe fiets, is het beeld van wat de R480 duidelijk maakt.

In die omstandigheden is de R480 een zeer goede fiets. Voor de casual rijders, de occasionele racer, en vooral voor een grotere rijder die geen weight weenie is, zou deze fiets echt geweldig kunnen zijn. Het zal voor altijd duren. En net als het verfrissen van je drankje, zal het verversen van de fiets na een paar jaar met nieuwe onderdelen een fiets geven die als nieuw aanvoelt. Als je bijna zeven mille uitgeeft en de best presterende racefiets wilt (met de huidige definitie van een high-performance racefiets), raad ik je aan ergens anders te kijken. Maar als je een uitstekende, betrouwbare fiets wilt die eeuwig meegaat, dan is deze titanium fiets misschien iets voor jou.