Kent Pell

De Humuhumu werd 20 decennia geleden geïntroduceerd als Kona’s goedkope maar trendy rit waarmee je naar een bar of een feest kon gaan zonder je al te veel zorgen te maken over wat er mee gebeurde. (Hallo, jullie te veel.) En ik moet zeggen dat ik me behoorlijk slecht voelde rollend huis van happy hours op mijn aqua-machine.

De Humuhumu is het nageslacht van een BMX-fiets en een kustcruiser die veel van elkaar hielden. De cruiser-genen geven de Humuhumu een geometrie die de rijder in een verticale en ontspannen houding plaatst. De BMX-erfenis komt naar voren in het 78 cm brede stuur en de dubbele bovenbuis, waardoor de fiets een edgy, retro uitstraling krijgt waardoor hij zich onderscheidt van een zee van flat-bar townies.

En deze fiets kan een ritje over de promenade maken of een aangeschoten rooster naar huis vanaf het happy hour. Doug LaFavor, hoofdontwerper van Kona, beweert dat de Humuhumu is ontworpen als een snelle forens, en de affiniteit van de fiets voor snelheid was duidelijk bij de eerste pedaalslag. Ik ging ervan uit dat ik, met slechts een enkele uitrusting, mee zou frezen, maar ik was verbaasd tijdens mijn eerste rit naar huis. Het 36-tands kettingblad, gekoppeld aan het 18-tands vrijloopwiel, gaf me een uitrusting die groot genoeg was om op mijn relatief horizontale zeil van en naar het werk te gaan, zonder ooit het gevoel te hebben dat ik uitdraaide of te hard duwde. (Voor degenen die in een heuvelachtiger gebied wonen, is de versnelling vrij eenvoudig te wisselen) De rit was stabiel en comfortabel dankzij een wielbasis en liggende achtervorken die op andere versies in Kona’s Freerange-lijn zitten,een groep go-everywhere rigs.

De wielen van 74 cm van de Humuhumu maakten het gemakkelijk om op stoepranden te springen, over ruwe wegen te rollen en door onvermijdelijk trottoirafval te ploegen. De WTB SX 19 mm brede velgen passen op Schwalbe’s Big Apple 50c-banden voor een soepele en snelle rit. De mechanische schijfremmen van Tektro Novela maakten snel en krachtig remmen een fluitje van een cent – ze stopten me net op tijd om te voorkomen dat een kind op een dag tijdens mijn woon-werkverkeer mijn koers ontweek. En de fiets wordt geleverd met steunen op de staande achtervorken om een bagagedrager te bevestigen.

Het brede stuur was even wennen – ik voelde me een beetje ongemakkelijk tijdens mijn allereerste rit, maar na een paar woon-werkverkeer was de onhandigheid verdwenen. Het werd echter niet eenvoudiger om de superbrede balk tussen obstakels te knijpen. Ik had niet al te veel dingen om doorheen te weven tijdens mijn wijd open reis van huis naar werk, maar als ik in een stedelijk gebied woonde met drukke trottoirs en drukke wegen, denk ik dat ik me bewust zou moeten zijn van de bar. Je kunt het altijd omwisselen, maar LaFavor stelt dat dit van invloed kan zijn op de hefboomwerking en dus op de controle.
Kent Pell

De dubbele bovenbuis biedt je ook een paar mogelijkheden om de fiets te dragen, wat ik op prijs stelde. Ik moet drie trappen op om in mijn flat te komen, en om dit met de Humuhumu te doen, was een beetje een uitdaging. Het was niet dat het gewicht – zelfs met 132 kg voor mijn eigen maat 41 cm, de fiets gemakkelijk over mijn schouder zou kunnen worden gegooid. Maar de brede bar en de wielen van 74 cm maakten het navigeren in trappen en smalle hallen claustrofisch. Ik verwelkomde in deze gevallen het overtollige houvast van de dubbele bovenbuis.

Ik hou van fietsen, maar veel ochtenden voelt het makkelijker om gewoon in de auto te springen om naar het werk te gaan. De Humuhumu zorgde ervoor dat ik wilde rijden, ook al betekende dat dat ik op kantoor kwam met slordig haar, gloeiende rode wangen en bevroren vingers. Mijn woon-werkverkeer was vroeger een gedoe, maar met deze fiets werd het een deel van mijn dag waar ik echt van genoot – en het herinnerde me eraan dat fietsen altijd een beetje over gek doen moet zijn.

Wat u moet weten
BMX + cruiser = rad
Singlespeed (36×18) die zal slepen
Mechanische schijfremmen
Verkrijgbaar in aqua en rood

Kent Pell

Gewicht: 133 kg (16in)
Info: konaworld.com

Catchy
Humuhumu staat voor Humuhumunukunukuapua’a, de staatsvis van Hawaï. Het is ’s werelds grootste naam voor een vis, en de langste titel voor een fiets. Waarom? Kona wilde gewoon de langste naam op de fietsmarkt hebben.