Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty Review - Beste Elektrische Fietsen

De Lefty Oliver is een gloednieuwe enkelzijdige geveerde voorvork met 30 mm veerweg die te vinden is op de nieuwste Topstone Neo e-gravelfietsen en verbeterde Topstone Carbon-versies.

T dat hij afhaalmaaltijden: het is snel, het is gestroomlijnd, het is zwaar en het is geweldig.

  • Lefty Oliver verende voorvork biedt 30 mm veerweg.
  • Bosch Performance CX-motor met hulp tot 28 mph
  • Drie versies geprijsd van tot

Gewicht: 179kg. (klein)

In 2016 heb ik enige tijd op Cannondales Slate gereden over Tuscon, Arizona. De Slate was in die tijd een klein raar ding: grinduitrusting zoals we die vandaag begrijpen, stond nog in de kinderschoenen, en de Slate was een aluminium frame, alleen 650b, New Road-fiets met een 30 mm veerweg met dubbele kroon Lefty Oliver-verende vork. Ik geloofde dat de Slate in de buurt van iets interessants was, maar op de weg was het een varken in vergelijking met een racefiets, en off-road werd hij verlamd door zijn eigen te hoge versnellingen en te gladde banden. Ik dacht ook dat de veer- en demperprestaties van de Leftys ver achterbleven bij wat RockShox en Fox op dit moment boden. De Slate had dingen om van te houden, maar het leek ook alsof hij meer tijd had om te bakken.

Vier jaar om te bakken, blijkbaar. Op veel voor de hand liggende manieren zouden de Topstone Carbon-modellen met de nieuwste Lefty Oliver de spirituele opvolgers van de Slate zijn. Maar ze zijn vollediger gerealiseerd dan de Slate in werkelijkheid was.

Snelle verandering

De voorrem is snel gestart om het wiel gemakkelijker te kunnen verwijderen.

Sluit het uit

Vergrendel de vork voor minder beweging.

Zoom-Zoom

De Bosch Performance CX-motor biedt ondersteuning tot 28 MPH.

Kleinere wielen

De Neo 3 Lefty rijdt op 650b wielen, maar kan ook worden uitgerust met 700c.

De Nieuwe Lefty Oliver

De Topstone Carbons 30 mm achtervering is effectief, maar het smeekt om iets vooraan om de rit in evenwicht te brengen. Dat is hier iets: een afgeslankte versie van Cannondales Lefty Ocho ondersteboven, enkelvoudige, enkelzijdige, verende voorvork.

De Lefty Oliver op de Topstone biedt 30 mm luchtgeveerde en hydraulisch gedempte veerweg. Het geclaimde gewicht van de koolstofversie is 1340 gram, terwijl de aluminiumversie 1610 g weegt. Het past tot een band van 650 x 47 mm of een band van 700 x 45 mm.

Het maakt gebruik van een standaard 1-1/8 in 1-1/5 cm taps toelopende stuurbuis, en als je het uiterlijk leuk vindt, kun je de carbonvariant op de aftermarket kopen en je huidige Topstone Carbon upgraden. Wat betreft het plakken op andere grindfietsen, merk op dat de Lefty Oliver een teller van 55 mm heeft, wat wonderen kan doen voor het rijgedrag van uw fiets wanneer hij is ontworpen rond een kortere offset-vork (een normale grindvork zou 45 mm offset zijn, geef of neem enkele millimeters). Dit is hoe het zich verhoudt tot andere grindverende vorken: Foxs 40 mm reizende 32 AX ( 700×40 mm of 650×47 mm speling) weegt ongeveer 1315 g en verkoopt enige tijd Laufs 30 mm reizende Grit SL vork weegt 850 gram en verkoopt ( 700×45 mm of 650×53 mm speling).

De Lefty Oliver weegt 1610g in de aluminium versie (afgebeeld), of 1340g in de carbon variant. Matt Phillips

Hoewel het de Lefty met de kortste veerweg is, deelt hij de kenmerkende kenmerken van de unieke verende voorvork van Cannondale. Dat omvat de driezijdige interface tussen de boven- en onderbenen die wordt onderhouden om draaien te voorkomen, de drie sets naaldlagers die de vork rolt terwijl deze door zijn reis fietst, en de taps toelopende stub-as waar de gepatenteerde boutnaaf bij past. Het enige ontwerp van de poot zal geen noemenswaardige ruimte-uitdaging hebben. De Lefty propt zowel de veer als de demper in dezelfde pootverende vorken van Fox en RockShox zet de veer in 1 poot, samen met de demper van de andere.

In vergelijking met Cannondale’s Lefty Ocho mountainbikevorken, krijgt de Oliver een uitzonderlijk veer- en dempergeluid. De veer is afgesteld om de vork dicht bij de top van zijn veerweg te houden – met slechts 30 mm beschikbaar, wil je elk klein beetje klaar hebben. De demper heeft een beetje een platformlied dat bedoeld is om de beweging van de input van de rijder te beperken – zou het meer een traditionele stijve vorktextuur op gladdere oppervlakken moeten geven. Er is ook een lock-out voor hardpack en bestrating, maar een blowoff ondersteunt het in het geval je een hobbel slaat.

Een van de nevenvoordelen van deze Lefty-lay-out is dat u een niveau kunt wijzigen zonder het wiel van de fiets te verwijderen. Maar als u het voorwiel moet verwijderen, heeft de Oliver een snelspanner voor remklauwen die eenvoudig te gebruiken, onfeilbaar is en er extreem robuust uitziet. Merk ook op: de Oliver neemt een flat-mount caliper (net als Laufs-vorken) die de Fox AX-verende vork niet heeft.

De snelspanner van de rem in de vergrendelde stand. Matt Phillips De snelspanner van de rem ontgrendeld Matt Phillips Wat de geometrie betreft, heeft de Lefty Oliver een hark van 55 mm, net als de stijve vork van Topstone Carbons. Dit sluit aan bij het Cannondales OutFront-geometrieconcept, dat overeenkomt met een slappere kophoek met een langere tegenvork om het voorwiel naar voren te duwen voor een langere wielbasis en minder teenoverlap, maar houdt het spoor in de test (een wegachtige 57 mm in de meeste maten ) om een licht stuurgevoel te behouden. Het is iets langer dan een stijve vork – dat ik de Lefty Olivers-as tot de kroon heb gemeten en 407 mm heb verkregen, wat 12 mm meer is dan een Enve G-serie grindvork.

Het Gewicht Waard?

Hier is het ding over ophanging: het weegt meer dan niet ophanging. Als het echter goed wordt gedaan, heeft het voordelen op het gebied van comfort, tractie, snelheid en beheer die een fiets niet kan evenaren.

Echter, de last en verfijning is iets om te overwegen. De lichtste Lefty Oliver weegt meer dan 1300 g. Een stijve carbon zandvork weegt 500 tot 600 gram (Enves grindvork is 520 gram, onderhouden). De Oliver heeft afdichtingen en lagers en een demper die onderhoud nodig heeft en je kunt geen items op de Oliver monteren voor het inpakken van fietsen of langere ritten.

Schorsing heeft voordelen, maar is niet zonder compromissen. Matt Phillips

Maar ophanging heeft echte voordelen die de extra last voor een paar rijders en in veel omstandigheden kunnen compenseren. We zijn hier met mountainbikes doorheen gegaan, en nu kan het zijn dat het grind aan de beurt is. De geveerde gravelbike mag nooit de categorie inhalen zoals full-suspension mountainbikes in hun wereld hebben. Ophanggrind zal en zou echter moeten bestaan als een haalbare keuze die uitblinkt in sommige omstandigheden, net zoals de hardtail-mountainbike nu doet.

En als je geen fan bent van de extra lasten, kosten en onderhoudsboetes die een opschorting met zich meebrengt, of het niet-traditionele uiterlijk, maak je dan geen zorgen. Waren ver verwijderd van ophanging vooraan of volledig inhalen in de grindcategorie. Er zijn tal van traditionele stijve grindfietsen om te kopen.

Topstone Neo Carbon met Lefty-modellen

Gelijktijdig met de lancering van de Lefty Oliver is de lancering van deze e-versies van Cannondales Topstone Carbon gravelbike. In de VS vind je 3 modellen uit de derde klasse, beginnend met de Topstone Carbon Neo Lefty 3, en eindigend met de Topstone Carbon Neo Lefty 1. In het midden bevindt zich de Topstone Carbon Neo 2, die een stijve carbonvork heeft.

De hint van Topstone Neo Carbon 1 Lefty ()

Alle drie de modellen maken gebruik van het identieke carbonframe met behulp van het Topstones Kingpin-achterwielophangingssysteem (30 mm veerweg, dropper post, voorderailleur en achterspatbord compatibel), dezelfde Bosch Performance Line Speed-motor met ondersteuning tot 28 mph en exact dezelfde 500 Wh accu.

De met Lefty uitgeruste Topstone Carbon Neo-versies rollen op 650b-wielen met 42 mm-banden, terwijl de Topstone Carbon Neo two met stijve vorken op 700c-wielen met 37 mm-banden rollen – dit is ook het enige 2x-aandrijflijnmodel.

Topstone Carbon Met Lefty-modellen

De introductie van de Lefty Oliver brengt een groei van het Topstone Carbon-assortiment met zich mee. Er zijn nog steeds modellen met een stijve vork, maar deze bevinden zich nu naast twee met Lefty uitgeruste versies. Beide Lefty-modellen rollen 650×47 mm banden en gebruiken 1x aandrijflijnen.

De Topstone Carbon Lefty 1 () rijdt op de lichtere carbon Lefty Oliver, een SRAM AXS 1×12 aandrijflijn, Cannondales SAVE semi-geïntegreerde carbon en stuurpen, en heeft carbon velgen.

De Topstone Carbon Lefty 1 (). beleefdheid

De Topstone Carbon Lefty 3 () maakt gebruik van de aluminium Lefty Oliver, een Shimano GRX 1×11-aandrijflijn, bevat ook een normale aluminium staaf en stuurpen en aluminium velgen.

Beoordeeld: Cannondales Topstone Neo Carbon 3 Lefty

De Topstone Carbon Neo Lefty 3 weegt bijna 18 kg, heeft een motor die tot 28 mph helpt, knobbelige banden en is in feite een complete geveerde fiets. Het is niet helemaal, het is een beetje raar, maar het is een super goede tijd.

De ster van de show – de Lefty Oliver – werkt heel goed. Zoals gepromoot, induceren de input van de rijder niet veel beweging, en het blijft hoog in zijn reis. Als gevolg hiervan voelt de besturing ongeveer hetzelfde aan als een grindfiets met een stijve vork, en ik voelde niet dat de vork door zijn veerweg zakte in bochten op hardere oppervlakken.

Cannondale stelt voor 10 psi toe te voegen wanneer de Oliver op een e-bike wordt gebruikt. Matt Phillips

De Oliver is niet zo soepel van het shirt als een mountainbikevork, en er is een grotere hobbel voor nodig om reizen te starten. Om deze reden is het eenvoudig om de vork te weinig op te pompen als je gewend bent aan hoe een mountainbikevork aanvoelt. Onderinflatie draagt bij aan een valluikeffect: de Oliver houdt zichzelf overeind, maar blaast door zijn reis zodra het platform is veroverd. Met de ideale hoeveelheid druk gaat de Oliver gemakkelijk van zijn platform en doet geweldig werk door veel hobbels weg te werken – beter dan de Topstones-achterwielophanging. Het biedt duidelijk meer remtractie, tractie in bochten en algehele controle, naast meer comfort. In combinatie met de 30 mm veerweg achter is de Topstone Neo een echt soepele fiets in veel omstandigheden.

Maar de Oliver heeft slechts 30 mm veerweg, en als hij aan de voorkant van een e-bike van 18 kg wordt gehangen die tot 28 mph helpt, nou, het is eenvoudig om te werken met al dat reizen (zelfs met de 10 psi extra druk die Cannondale aandringt wanneer de Oliver op een e-bike rijden). Hoewel het goed werkte bij enkele slagen en veel van de hobbels op veel grindwegen, ontdekte ik dat het snel werd overweldigd door een verzameling remhobbels en stenen met vierkante randen. Het is veel beter dan een stijve vork, maar ik heb ook het gevoel dat het nog lang niet de laatste termijn is in zandvoorvering. Ik had geen kans om met de Oliver op de aanzienlijk lichtere akoestische Topstone te rijden, hoewel ik vermoed dat het misschien beter aanvoelt zonder de extra massa van de rondvliegende ebike.
Smalle/brede kettingbladtanden samen met een bovenste handleiding houden de ketting veilig op hobbelige wegen. Matt Phillips

Een ding dat echter zonder twijfel is, is de stuurprecisie. Het is stevig en voelt scherp en nauwkeurig aan, zelfs aan de voorkant van een zware ebike. De stijfheid naar voren en naar achteren is bijzonder uniek: geen trilling of wiebel vanaf de voorkant als hij hard op de wielen staat.

De prestaties van alle Bosch-motoren worden algemeen erkend. De Topstone Neos Performance Line Speed heeft een goede grunt en werkt gemakkelijk en redelijk stil. Het is ook razendsnel: een behoorlijk steile heuvel beklimmen met een snelheid van meer dan 20 mph. Deze motor – meestal gebruikt voor racefietsmodellen – is echter zo sterk dat hij een beetje een handvol off-road wordt. Het kan moeilijk zijn om de tractie op lossere oppervlakken te beheersen, en het kan zo snel accelereren dat het net de spreekwoordelijke stier in een porseleinkast voelt op constructies die strakker zijn. De fiets was soepeler in het gebruik en gemakkelijker te rijden in bepaalde situaties door hem in de kleinste hulpmodi te zetten.

Maar met zoveel snelheid en kracht van de tap, zal het de batterij verbranden. Cannondale claimt een maximale selectie van 79 mijl uit de 500Wh-batterij. Maar dat zal naar beneden gaan, ver naar beneden, zelfs als je de assist verhoogt of het defect aangeeft. In de sportmodus van de tweede tot de hoogste ondersteuning verbrandde ik een volledige lading in ongeveer 49 minuten op een schaal van 12,6 mijl met 32oo ft winst.

De achterkant van de Topsone buigt om 30 mm veerweg te bieden. Matt Phillips De build op het model dat ik heb getest – de laagst geprijsde Topstone Carbon Neo – was geweldig. De Shimano GRX-aandrijflijn schakelde omdat het altijd zal: soepel, snel, precies, stil. De schijfremmen waren ook soepel en gemakkelijk te besturen, met voldoende kracht om dit monster te vertragen. Op de stoep voelen de WTB Resolute-banden redelijk snel aan en rollen ze stil voor dit een knobbelige band. Op vuil en grind bieden ze uitstekende tractie en goede grip in de bochten met een extreem voorspelbare ontsnapping. De wielen en WTB-velgen zien er ook redelijk stoer uit – een goed item, want op een 18 ponds course 3 e-bike ga je het
moeilijk krijgen .

Maar ik ben enigszins verbijsterd dat de e-versie van deze Topstone met Lefty 42 mm-banden heeft, terwijl de niet-aangedreven Topstone met Lefty 47 mm-banden heeft. Ik zou ook graag de dikkere banden op de e-bike zien. Ik kan ook niet begrijpen dat de e-Topstone geen bento-box-beugel op de bovenbuis krijgt, zoals de niet-aangedreven versie.

Gasvuldop. Matt Phillips

Hoewel gepositioneerd als een grindfiets, is de Topstone Neo flexibeler dan dat. Ik denk dat vering bijna essentieel is voor een e-bike van cursus 3. Ze zijn zwaar en snel: als je tegen een stootje aanloopt, sla je erop en kunnen ze een fiets van streek maken. Met zijn effectieve voor- en achtervering, zware constructie en snelheid, geloof ik dat de Topstone Neo met Lefty een kick-ass multi-surface forenzenfiets zou verdienen. Bovendien is de Topstone op harde oppervlakken en bestrating een van de levendiger handling-grindfietsen, dus ik denk dat het – met 700c-wielen en dunnere banden – een opmerkelijk uitstekende e-racefiets zou kunnen zijn.

De Topstone Neo met Lefty is een waanzinnige fiets. Zoals een van mijn
Bicycling- collega’s opmerkte, is er veel aan de hand. Het is een fiets met veel functies. Het is snel, het is capabel en het is gestroomlijnd (grotendeels). Het zal die grind- en misschien wegmijlen opslokken en je urenlang comfortabel en grijnzend houden.

Topstone Neo Carbon 3 Lefty elektrische fiets – 2021 Cannondale rei.com

  • Vreemd verschijnen