Beste Aangepaste Fietsen Van NAHBS North American Handmade Bicycle Show

Onze favoriete fietsen van NAHBS – en de bijzonderheden die ze speciaal maken.

Fotografie door Trevor Raab, tekst door Matt Phillips

Elk jaar komen de beste ambachtelijke bouwers van de wereld samen om te pronken met hun werk op NAHBS, de North American Handmade Bike Show. Dit seizoen was de 15e verjaardag van de show, die werd opgericht om de innovatie en vitaliteit van de meest creatieve, bekwame en geavanceerde framebouwers van fietsen te vieren – waarvan vele alleen lassers of schilders zijn die in miniatuurwinkels werken. Hier zijn een aantal van de mooiste fietsen die op de show van dit jaar te zien zijn, en bekijk de details die elk speciaal maken.

Shamrocks Groene Machine

Shamrocks Groene Machine

Dit is de privéfiets van Shamrock-maker Tim ODonnell, die hem heeft gebouwd om te bepalen of meerdere onderbuizen – geïnspireerd door Ducatis trellis-framemotoren – anders presteren dan één buis. (Spoiler: het rijdt als een fiets, zegt ODonnell.)

Trevor Raab

Coolste detail: driedubbele buis naar beneden. We hebben eerder dubbele onderbuizen gezien – Colnagos BiTitan-frames in de jaren negentig, en recentere voorbeelden van Factor – maar dit is de allereerste driedubbele onderbuis die we ooit hebben gezien. In plaats van een enkele 32 mm onderbuis, vindt u drie buizen van 16 mm. Ik was benieuwd of het frame bijna anders reed”, zei hij. Is op deze manier ongeveer 33 procent groter contactoppervlak tussen hoofd en onderbuis. ODonnell meldt dat de fiets heel goed rijdt na uitgebreide tests, waaronder sprints, grindritten en kronkelend naar huis na het eten en drinken.

Trevor Raab

DeAnima Soul

De Soul is DeAnimas gravel racefiets. Het in Italië gemaakte carbonframe biedt 40 mm bandenspeling. En natuurlijk zijn aangepaste geometrie en verf allemaal beschikbaar.

Trevor Raab
Coolste detail: Twin strut wishbone. Een wishbone-ontwerp is een veel voorkomende manier om de staande achtervorken aan de zadelbuis te bevestigen op alle soorten fietsen. Een twin wishbone is echter een meer uniek detail. Volgens Mike Yakubowicz, de Noord-Amerikaanse importeur van DeAnimas, werd het ontwerp geselecteerd voor het DeAnimas Soul-grindframe, omdat de bredere stand de laterale stijfheid verbetert en tegelijkertijd de flexibiliteit en trillingsdemping verbetert. De verblijven wikkelen zich in feite rond de zitbuis, in plaats van het in het midden te noemen, wat erop gericht is trillingen van je zitbuis en zadelpen en door de bovenbuis te sturen.
Trevor Raab

Rock Lobsters Mixed Terrain 650b Toerfiets

Paul Sadoff, die Rock Lobster Cycles is, bouwde deze schijfrem, 650b-fiets voor gemengd terrein voor zichzelf, voor een reis die hij van plan is na dit seizoen te ondernemen. Het frame viert Sadoffs 40 jaar ervaring met het bouwen van frames met een combinatie van gesjouwd, TIG-gelast en filetsolderen.

Trevor Raab

Coolste detail: permanente bagagedrager. Rekken in alle maten en vormen zijn nauwelijks uniek onder de merken van ambachtelijke lijsten. Maar het rek permanent aan een frame lassen is een stap verder dan normaal. Het ontwerp van de rekken is geïnspireerd op Franse tuinmeubelen en is permanent gelast zodat het niet los kan komen, aldus Sadoff. Het idee van een gelaste standaard kwam van een klant. Ik had een petitie om een forenzenframe te bouwen met een vastgelaste stand-alone. Ik genoot genoeg van het concept van de klant om het op mijn fiets te gebruiken”, zei hij.

Trevor Raab

Pegorettis Mxxxxxxo

Dario Pegoretti stierf plotseling, maar zijn nieuweling houdt stand op advies van die Pegoretti-medewerkers die elke dag met Dario werkten om enkele van de meest gerespecteerde stalen frames ter wereld te maken.

Trevor Raab

Coolste detail: Per Te Dario compleet . Pegorettis-monturen hebben veel kenmerken, maar de expressieve verf trekt je aandacht. Het is dus passend dat zijn werknemers Dario zouden herdenken met een speciale afwerking getiteld For You Dario op het populairste model van het merk. De Marcelo, genoemd naar de vader van Darios, met de versienaam is gestileerd Mxxxxxo, in het licht van de gecompliceerde liefde/haat-relatie. De ringen herinneren aan de vlekken die zijn achtergelaten door glazen vol wijn uit Valpolicella en Saove. “Wijn ter herinnering aan bijzondere tijden met de mannen en vrouwen die kwamen kijken; wijn om te proosten op onze vriend en hij bereikte in het leven”, luidt de beschrijving. Het uiteinde heeft ook kleine panelen van de beroemde improvisatiekunst van Ciavete.

Trevor Raab

Engelse 10e Verjaardagsfiets

Niemand maakt een creatiever en mooier stalen frame dan Rob English. Dit is slechts een van de 10 complete fietsen die zijn gebouwd met zoveel mogelijk in de VS gemaakte onderdelen om het 10-jarig jubileum van zijn winkels te vieren.

Trevor Raab
Coolste detail: Tiny staande achtervorken.Onder de kenmerkende kenmerken van het Engels zijn alle potlooddunne stoelen, die hij gebruikt voor meer dan alleen visuele impact. Engels is een werktuigbouwkundig ingenieur, die kennis wordt gebruikt bij het maken van zijn fietsen. De laterale stijfheid van een achterste driehoek wordt beheerd vanuit de liggende achtervorken, driehoekig gevormd door de achternaaf. De staande achtervorken zien alleen drukkrachten en een stalen buis heeft een enorme kracht wanneer deze onder druk wordt belast,” zegt hij. Ik zal dunwandige buizen met een kleine diameter gebruiken voor het laagste gewicht. Engels is duidelijk dat de kleine overblijfselen geen manier zijn om de verticale compliantie te verbeteren: een driehoek is per definitie een stijve structuur en er is niet voldoende belasting in de staande achtervorken om de stalen buizen te laten buigen op een manier die enige meetbare doorbuiging bij de uitvaleinden. Liever,Engels gebruikt schuine bovenbuizen en veel zichtbare zadelpen. De niet-ondersteunde overspanning kan buigen en passief een paar trillingen absorberen, stelt hij.
Trevor Raab

No.1 Cm Aurora

Deze prachtige No. 22 Aurora won de Best in Show award in de North American Hand Built Bike Show. De Aurora is een van de op bestelling gemaakte fietsen van het merk, die hij binnen 12 weken na de bestelling probeert te verzenden – redelijk voor een op maat gemaakte fiets.

Trevor Raab

Coolste detail: Twist titanium seatmasttopper. Hoewel het uiteinde en de passende spatborden zeker de moeite waard zijn om van dichtbij te bekijken, is het eigenlijk de seatmast-topper die opvalt. No1 cms medeoprichter Mike Smith zegt: De meeste andere aannemers gebruiken twee gelaste buizen om een onderdeel als dit te krijgen, maar No1 cms topper is gemaakt van gegoten titanium. Deze procedure brengt meer kosten met zich mee om de gietmallen te maken, maar het is de kosten waard omdat het eindresultaat lichter, sterker en ook iets verfijnder is dan een traditionele gelaste topper.

Trevor Raab

Sycips 27.5+ Hardtail

Sycip heeft een van de meest gevarieerde reeksen van aangepaste opties die je kunt vinden. Sycip wordt geassembleerd met staal, titanium en aluminium en is geschikt voor vrijwel elke framestijl, zoals volledig geveerde mountainbikes, bakfietsen, tandems en trikes.

Trevor Raab
Coolste detail: ingebouwde korting van twee cent. Toen Jeremy Sycip rond 1994 begon met het bouwen van frames met een wishbone-ontwerp, verhoogde hij de diameter van de staande achtervork tot 19 mm om de remprestaties te verbeteren. Daarbij hadden de steunen een dop, dus Sycip maakte ze van plaatstaal – een procedure die hij uiteindelijk tijdrovend vond. Hij overwoog toen om een machinefabriek de doppen te laten maken, maar vond dat de prijs onbetaalbaar. Toen begreep Sycip dat een cent een ideale maat was en slechts een cent per stuk kostte. Dus begon ik centen te gebruiken en sindsdien ben ik dat geweest.
Trevor Raab

DeSalvos 20th Anniversary Gravel Bike

DeSalvos 20th Anniversary Gravel Bike

Om zijn 20-jarig jubileum met het bouwen van frames te vieren, creëerde Mike DeSalvo het uitzonderlijke model dat hier wordt getoond, dat hij verkoopt om het compleet te krijgen – een geweldig koopje voor een mooi uitgeruste fiets van een gerespecteerde bouwer.

Trevor Raab

Coolste detail: conische balhoofdbuis. Toen taps toelopende vorkbuizen het overnamen, verbeterden ze de stijfheid en stalen frames hadden een hoofdbuiscatastrofe. De smaakvolle balhoofdbuizen met een kleine diameter die bij de rest van het frame pasten, werden vervangen door balhoofdbuizen van 44 mm. Dit is een handig alternatief omdat de 44 mm balhoofdbuis relatief goedkoop en eenvoudig te maken is en het gebruik van een taps toelopende stuurvork mogelijk maakt. Maar het ziet er ook uit alsof een bierblikje aan een rietje blijft plakken. Mike DeSalvo vermijdt dit uiterlijk door een roestvrijstalen balhoofdbuis te gebruiken. Ik denk dat het er beter uitziet met de kleinere diameter van de stalen buizen, en bovendien is het een lichtere optie voor de rechter 44 mm balhoofdbuis”, zei hij. DeSalvo soldeert versterkingsringen aan de boven- en onderkant van zijn balhoofdbuis voor extra duurzaamheid.

Trevor Raab

Mozaïeken GT-1

Mosaics GT-1 is een gravelfiets met een sportiever karakter. Het aluminium frame moet meer aanvoelen als een snel sturende straatfiets dan als een relaxte belevingsfiets.

Trevor Raab
Coolste detail: Crazy sparkles. Een van de beste onderdelen van het kopen van een fiets bij een ambachtelijke aannemer is dat je hem op elke gewenste manier kunt laten schilderen. Mozaïeken in-house verfwinkel – Spectrum Paint and Powder Works – staat al bekend als een van de beste die er is, en nu breidt het zijn palet uit met een serieuze sprankeling. De schittering wordt gecreëerd door holografische vlok, die een regenboog van kleuren weerkaatst. Volgens Mosaic-woordvoerder Philip Ball is de vlok zo groot dat Spectrum geld in een gloednieuw verfpistool moest stoppen om het te spuiten.
Trevor Raab

Galerij id=’fbb73efc-b80e-428b-ab21-7f4270d8f724′ mediaId=” display=’slider’ align=’center’ size=’moderate’ share=’true’ expand=” captions=’accurate’ suppress-title=’ waar’]

Sevens Mobius SL Rocketship

De Mobious is het gloednieuwe volledig geveerde platform van Seven. Het hier getoonde model heeft wielen van 74 cm en een veerweg van 12 mm aan beide uiteinden. Het plan maakt gebruik van een zwevend schokontwerp, dat de schok van onder en van boven comprimeert.

Trevor Raab

Coolste detail: aluminium onderste rocker. Seven is uitwisselbaar met titanium, behalve voor de doeleinden van het onderdeel, aluminium was de betere optie, samen met de keramische liggende achtervorken ervoor. (Er is een preproductie-rocker onthuld; de productie-rocker zal kleiner en eleganter zijn). De marketingmanager van Sevens, John Lewis, gaf talloze redenen om dit onderdeel uit één stuk aluminium te bewerken in plaats van het uit gelast titanium te maken. Het aluminium onderdeel is lichter, duurzamer, goedkoper en aannemers zijn beter in staat om het herstel van het frame te behouden. Als we dit in keramiek zouden bouwen, zou het veel lasnaden, complicaties en kosten hebben, terwijl het bovendien zwaarder zou worden. Bovendien, door aluminium te gebruiken en de algehele externe vorm en afmetingen te verhogen, vergroten we ook de stijfheid,” legde hij uit.

Trevor Raab

Weiss Hammer

De Hammer is je racefietsframe van Weis uit Brooklyn, New York. Kopers kunnen aluminium of stalen buizen kiezen; het aluminium frame kan worden uitgevoerd met een optionele geïntegreerde zitmast. Weis heeft onlangs een wegversie – derailleurs en schijfremmen – van de aluminium Hammer uitgerold.

Trevor Raab

Coolste detail: offset staande achtervorken. In eerste instantie lijkt de bevestiging van de aanrechtbladen een beetje alsof de aannemers er een paar te veel hadden tijdens het lassen van het frame. Echter, gebaseerd op medeoprichter Cole Bennett, is er een goede praktische reden voor de offset blijft. Een aandrijflijn van een fiets legt asymmetrische belastingen op het frame, wat deze lay-out helpt tegen te gaan. Om de grotere spanning aan de rechterkant te kunnen compenseren, hebben we grotere buisdiameters en een verlaagde steun gebruikt om een bredere, stijvere driehoek aan de aandrijfzijde te creëren, zei Bennett.

Trevor Raab

Mark DiNuccis Road

Mark DiNucci is een van de meest bewonderde fietsenmakers van tegenwoordig. Hij werkte op de technologieafdeling van een groot merk en heeft freelancewerk gedaan aan een assortiment frames en andere fietsgerelateerde projecten. En bovendien assembleert hij verbazingwekkende stalen frames met lugs, met behulp van een buizenset en lugs die hij helemaal opnieuw ontwerpt.

Trevor Raab

Coolste detail: puntige lugs. Lugs zijn er in alle maten en vormen. En hoewel filigrane lugs in het oog springend zijn, zijn ze meer stijl dan inhoud. Mark DiNuccis lugs zijn subtieler, maar ze zijn met een doel gemaakt. Ze zijn dikker waar de buizen elkaar kruisen en lopen taps toe naar buiten, terwijl ze dunner worden aan de uiteinden. De dunheid van deze nokken in combinatie met hun kenmerkende factoren verminderen de spanningsverhogers waarin de buis en de sleepboot overeenkomen, verduidelijkt DNucci, eraan toevoegend: Sommige van mijn punten zijn erg lang om meer kracht op een plaats te creëren.