Eerste Gezicht. Canyon's Racefietslijn In Frankrijk

Details over elk framework en elke versie die beschikbaar zijn in de lancering van de fabrikant

Canyon Fietsen

Canyon heeft eindelijk de knop omgedraaid in zijn verkoopprogramma in Frankrijk, en ook de Duitse direct-to-consumer-fietsen zijn nu te koop aan onze kant van deze vijver.

Gelanceerd in 1985 als een leverancier van fietsonderdelen voordat het eind jaren negentig een fietsbedrijf werd, garandeert het directe verkoopmodel van Canyon het gemak van bestellen vanaf de bank met alle prestaties van gelijk uitgeruste fietsen van fabrikanten die worden verkocht via onafhankelijke fiets dealers (IBD’s), maar tegen lagere kosten. Het lijkt iets goed te doen, aangezien het merk behoorlijk populair is in Europa. (Wilt u een veel betere rijder worden? Lees ons complete boek met wielervaardigheden op de weg en verbeter uw spel!)

We hebben de afgelopen jaren een aantal Canyon-versies onderzocht en ontdekt dat de fietsen vergelijkbare techniek, prestaties en functies bieden als IBD-fabrikanten. En op basis van onze onderstaande vergelijkingen lijkt het erop dat Canyons-fietsen minder kosten, soms aanzienlijk minder dan premium fietsen van concurrenten. Maar het kostenvoordeel van Canyons is het meest merkbaar voor high-end fietsen (Shimano Dura Ace; SRAM eTap), het voordeel wordt kleiner naarmate de fietsprijzen dalen.

Voor onze vergelijkingen kozen we fietsen met een vergelijkbare stijl, met vergelijkbare frames (engineering en materialen) en componenten. Maar er zijn altijd subtiliteiten en uitzonderingen, en er zijn meer opties dan we hier laten zien.

We moeten waarschuwen dat het waarschijnlijk is dat Canyon zijn line-up voor Frankrijk begint met extreem concurrerende prijzen, en de prijzen zullen later stijgen. Het is ook mogelijk dat concurrenten van Canyons hun prijzen naar beneden bijstellen. Beide zouden de kostenkloven verkleinen die we vandaag hebben ontdekt.

Er moet ook rekening worden gehouden met verzendkosten bij het evalueren van de fietsprijzen van Canyon. De verzendkosten van Canyons zijn bijvoorbeeld voor vloer en voor overnachtingen. Canyon int ook omzetbelasting en montage is ook niet inbegrepen. Canyons-fietsen zijn helder verpakt en eenvoudig te bouwen, dus als je het werk doet, is het helemaal gratis, maar als je je niet op je gemak voelt bij het monteren van een fiets, betaal je iemand.

Wanneer je een Canyon aanschaft, realiseer je dan ook dat je geen winkelondersteuning meer hebt. U staat er alleen voor om transportschade, garantiekwesties, fietsmaatvoering en afstellingen af te handelen. Canyon voert al lange tijd directe verkoop uit en bevat veel van de potentiële kinks die zijn uitgewerkt: de online ondersteuningsinformatie is erg goed en het bedrijf biedt een klantenservice. Desalniettemin is het nog steeds aan jou om veel van de mogelijke hindernissen op te lossen die anders zouden worden opgelost door middel van een fietsenwinkel.

De after-sales ondersteuning van Canyon is erg goed (op papier). Als een fiets niet goed past, zal Canyon de maten omruilen, maar de fiets met de verkeerde maat moet binnen 30 dagen worden teruggestuurd naar Canyon en je moet bezorgkosten betalen. Canyon France biedt twee jaar garantie op de hele fiets, terwijl de vork en het frame worden gedekt door een garantie van zeven jaar (details beschikbaar op de Canyon-website). Er wordt ook een driejarig programma voor crashvervanging aangeboden voor de vork en het frame.

Een stap terug in de fietswereld, wat Canyon aanbiedt – rechtstreekse online verkoop aan de consument – is niet zo radicaal. Helaas lijkt de aankomst van Canyons in Frankrijk een grotere deal dan het zou moeten, aangezien de enorme fietsmerken en hun handelaren enigszins langzaam online inkomsten hebben overgenomen (of helemaal niet). Nu Canyon in de VS is aangekomen, gaan we de grote merken en hun winkels volgen om te zien hoe of ze reageren op de kosten en het winkelgemak van Canyons.

Canyons Frankrijk Road Line-up

Ultimate
Dit is het lichtgewicht raceframe van Canyons. Net als veel van zijn collega’s, is het voornamelijk ontworpen voor de verhouding stijfheid / gewicht, ook al zijn het kleine aerodynamische details. Geclaimd framegewicht is 780 gram, met een vork van 295 gram. Het wordt aangeboden in zeven dimensies: 2XS, XS, S, M, L, XL en 2XL.

Zoals de meeste high-end racebrillen van Canyons, gebruikt de Ultimate een vork met een diameter van de stuurbuis van 1 1/10 cm (1 1/5 cm gereduceerd), wat de keuze van de stuurpen beperkt. De Ultimate gebruikt een standaard ronde zadelpen van 27,2 mm. De reguliere trapas is press-fit BB86. Het frame is niet voorzien van een dubbele aandrijflijn, maar is verkrijgbaar in variaties die speciaal zijn bedoeld voor bekabeld elektronisch of mechanisch.

Canyon biedt dit raamwerk voor velgremmen of schijven. De schijfversie maakt gebruik van flat-mount remklauwen en 12 mm steekassen voor en achter. De geometrie is ook iets anders: de schijfversie heeft steunen van 415 mm; de velgen zijn 410 mm.

In de Verenigde Staten wordt alleen de high-end CF SLX aangeboden, maar Canyon biedt ook in andere delen van de wereld lagere kwaliteit/goedkopere frames. Deze frames kunnen hier later beschikbaar zijn.

Canyon biedt ook een duurder frame genaamd Ultimate CF EVO met een geclaimd framegewicht van 665 gram met een vork van 270 gram. Dit model is ook nog niet direct beschikbaar voor de VS.

Momenteel biedt Canyon alleen complete fietsen aan, in plaats van framesets.

Ultimate CF SLX Disc 9.0 Aero ()
Terwijl het beste CF SLX-frame weinig aerodynamische verbeteringen heeft, verwijst Aero in dit geval naar de 65 mm diepe DT-Swiss PRC 1400 Spline 65 carbon-clincher wielset. Deze fiets is gebouwd met een complete SRAM Red eTap HRD schijfremgroep, Canyons H36 Aerocockpit CF stuur/stuurpen uit één stuk, en, zoals de meeste high-end Caynon racefietsen, een Fizik zadel en Continental Grand Prix 4000 S II banden.

Ultimate CF SLX 9.0 ()
Dit model wordt geleverd met volledige Dura Ace 9100 mechanische aandrijflijn en remmen; DT-Swiss PRC 1400 35 millimeter diepe carbon draadwielen; en Canyons carbon H36 Aerocockpit.

Vergelijkbare concurrent: Trek Emonda SLR 8 Race Shop Limited (normaal momenteel te koop voor )
Opmerking: het in de VS gemaakte frame van Trek is waarschijnlijk duurder dan het in Azië gemaakte frame van Canyon, maar de Trek is uitgerust met goedkopere aluminium clincher-wielen in de carbon clinchers van de Canyon.

Ravijn

Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL ()
Vrijwel zoals deze 9.0 Aero, maar deze versie heeft Mavic Cosmic Pro Carbon C Disc-wielen van 45 mm en Mavic Yksion-banden.

Vergelijkbare concurrent: Focus Izalco Max Disc eTap ()
Opmerking: de Focus is duurder en bevat een gedegradeerde DT-Swiss aluminium clincher wielset.

Canyon Fietsen

Ultimate WNN CF SLX Disc 8.0 Team CSR()
Canyons WMN-fietsen (dames) hebben een aantal componentspecificaties die zijn aangepast voor meisjes (zadels, bijvoorbeeld), maar gebruiken dezelfde frames als de unisex-versies van Canyons. Dit model is gebouwd rond het eersteklas CF SLX-frame van Canyon en uitgerust met SRAMs Force 22 Disc-set met WiFLi 11-32 breedbandcassette en een DT-Swiss aluminium clincher-wielset. Wielen en banden (Schwalbe Pro One) zijn tubeless ready. Staaf- en stamcellen zijn van het merk Canyon en van aluminium.

Vergelijkbare concurrent: Ridley Jane SL Disc Ultegra ()
Opmerking: er zijn andere high-end, met schijfremmen uitgeruste, carbon racefietsen beschikbaar in de VS. Deze Ridley komt in de buurt, maar is geen perfecte vergelijking omdat hij is gebouwd met een aero-road-framework, terwijl de Canyon een voor gewicht geoptimaliseerd straatframe gebruikt. De Jane is gebouwd met Ultegra Mechanical Disc, wat ongeveer gelijk is aan SRAM’s Force 22 schijfremgroep.

Aeroad
Dit is het aerodynamische raceframe van Canyons, met een geclaimd framegewicht van 980 g. De velgremvariant maakt gebruik van direct gemonteerde remmen, terwijl de schijfremvariant horizontale remklauwen en 12 mm steekassen gebruikt. Er is hier en overal maar één variant van het Aeroad-frame: het CF SLX-framework.

In vergelijking met de Ultimate is de Aeroads-geometrie iets agressiever, met een groter bereik en een kortere stapel.

Dit frame maakt, net als de Ultimate, gebruik van een press-fit BB86 bottom mount, en bevat een topvorkbuisdiameter van 1 1/10 cm. Het frame kan alleen worden gegeven in speciale bedrade mechanische of elektronische schakelmodellen: het is niet converteerbaar.

Een uniek kenmerk van de Aeroad velgremversies is Rakeshift. Omkeerbare spanen in de uitvaleinden zorgen ervoor dat de rijder de vorkteller kan veranderen, wat het stuurgevoel van de cyclus enigszins verandert.

Aeroad CF SLX 9.0 LTD ()
Deze versie is gebouwd met een volledige Shimano Dura Ace Di2 aandrijving en direct-mount velgremmen, en rolt op een paar Zipp 454 NSW carbon clincher wielen. Deze Aeroad maakt gebruik van Canyons H11 Aerocockpit carbon geïntegreerd stuur/stuurpen. Vergeleken met de H36 Aerocockpit die werd ontdekt op high-end Ultimate-versies, heeft het H28 cms-stuur een groter bereik.

Vergelijkbare concurrent: Trek Madone 9.9 ()
Let op: de Madone heeft Trek’s comfortverhogende Iso-Speed-ontkoppelsysteem en in bepaalde evaluaties is aangetoond dat het aerodynamischer is dan de Aeroad.

Aeroad CF SLX Disc 9.0 LTD ()
Deze schijfremversie van de Aeroad is geconstrueerd met SRAM’s draadloze Red eTap HRD-groep, 65 mm diepe Reynolds carbon clinchers en Canyons H11 carbon ingebouwde stuurpen en stuur.

Vergelijkbare concurrent: Specialized S-Works Venge ViAS Disc eTap ()
Opmerking: de Specialized heeft een Quarq-vermogensmeter, tubeless-ready wielen en pogingen, en een zadel met koolstofrail (het zadel van de Canyon heeft buisvormige metalen balustrades).

Canyon Bicycles
Aeroroad CF SLX 9.0 ()

Dit model is gebouwd met een Shimano Dura Ace (mechanische) aandrijving en Mavics 64 mm diepe Comete Guru Carbon SL carbon-clincher wielset, evenals het H11 geïntegreerde carbon stuur/stuurpen. Deze fiets heeft tubeless-ready wielen en banden.

Vergelijkbare concurrent: Cervelo S5 Dura Ace 9100: ()
Opmerking: De Cervelo is gespecificeerd met een duurdere wielset, met in Frankrijk gemaakte Enve SES 3.4 carbon velgen.

Endurace
De Endurace is Canyons Endurance/Gran Fondo-framework. In vergelijking met de Ultimate is het bereik van de Endurace CL SLX-bril van 820 gram korter en is de stapel hoger, voor een meer ontspannen positie. De Endurace is echter veel agressiever dan veel uithoudingsfietsen en voelt aan als een racefiets.

De Endurace wordt eenvoudig aangeboden met schijfremmen en heeft ruimte voor maximaal 33 mm brede banden (u kunt iets groter passen in droge omstandigheden).

De Endurace is het enige model dat in Frankrijk in verschillende framelagen komt. De 1.020 gram CF SL is een zwaardere en zuinigere versie van het CF SLX frame.

Hier is een nadere blik op de Endurance CF SLX:

Het 350 gram aluminium Endurace AL-frame heeft een meer ontspannen geometrie – een grotere stapel, een korter bereik – dan de carbonframes, en maakt ook gebruik van een vork met een normale diameter van de bovenste stuurbuis van 1 1/20 cm.

Alle Endurace-modellen maken gebruik van flat-mount schijfremklauwen, 12 mm steekassen en ronde zadelpennen van 27,2 millimeter.

Endurace CF SLX Disc 9.0 SL ()
Dit model is gebouwd met SRAM’s Red eTap HRD-collectie en Reynolds Assault LE tubeless-ready carbon-clincher wielset met een binnenbreedte van 21 mm. Vooraan is Canyons H36 opgenomen carbon bar / stuurpen, en de zadelpen is Canyons ophanging-achtige bladveer VLCS post.

Vergelijkbare concurrent: Cannondale Synapse Hi-Mod Disc Red eTap ()
Opmerking: De Cannondale is gespecificeerd met SRAM’s brede 11-32 tape en WiFLi-achterderailleur (de Canyon heeft een normale achterderailleur en 11-28 tape); de rode crank van de Cannondale is je lichtere BB30-variant, terwijl de Canyon de GXP-as met een kleinere diameter van SRAM gebruikt.

Endurace CF SL Disc 7.0 ()
Deze versie maakt gebruik van Canyons lagere tier SL carbon frame (high-end frames worden SLX genoemd), opgebouwd met Shimano 105 aandrijflijn met 11-32 cassette, en Shimano ST-BR 505 hydraulische schijfremmen. De DT-Swiss aluminium wielset is tubeless-ready. Bar en stamcellen zijn aluminium bits van het Canyon-merk.

Vergelijkbare concurrent: Diamondback Century 4 Carbon ()
Opmerking: De Diamondback wordt gratis verzonden en bidonhouders zijn bij de prijs inbegrepen.

Ravijn

Endurace AL Disc 7.0 ()
Deze fiets is gebouwd met exact dezelfde componenten als de Endurace CF SL Disc 7.0, maar deze versie gebruikt een aluminium frame.

Vergelijkbare concurrent: Fuji Sportif 1.1 ()
Let op: de Fuji heeft een taps toelopende stuurvork (de Canyon is recht 1 1/20 cm) en heeft drager- en spatbordbevestigingen (de Canyon niet).

Endurace WMN AL Disc 7.0 ()
Het is een identiek frame en vergelijkbare specificaties als de Endurace AL Disc 7.0, maar met enkele op vrouwen gerichte componentaanpassingen.

Vergelijkbare concurrent: Liv Avail SL 1 schijf:
Opmerking: de Giant is uitgerust met hydraulische remklauwen van Giant’s Conduct (de Canyon gebruikt Shimano-remklauwen) samen met tubeless-ready wielen en banden (de banden van de Canyon zijn niet tubeless-ready).