Wat Is Een Suspension Corrected Vork? - Is Het Goed Voor Mijn Fiets?

Soms gaan dingen zo snel dat we verdwalen tussen nieuwe terminologieën. In de fietswereld is dit hetzelfde geval. Met name stijve en verende vorken zijn voor de meeste mensen gebruikelijke termen. Wat is een voor vering gecorrigeerde vork, vraag je?

Een verende voorvork is een stijve fietsvork met een langere afstand van de as tot de kroon dan een standaard voorvork. Deze vorken kunnen worden gebruikt met fietsen met voorvering. Deze extra lengte stelt je in staat om de originele geometrie en handling van de fiets te behouden, zelfs nadat deze is omgebouwd van verende naar starre vorken.

Is Een Suspension Corrected Vork Beter Dan Een Standaard Vork?

Zoals vermeld in de intro hierboven, verwijst een voorvering gecorrigeerde vork naar een verlengde stijve vork die past in een fiets die oorspronkelijk voorvering had. Zijn verende voorvorken betrouwbaarder dan verende voorvorken?

Dit is afhankelijk van de rijstijl van elke fietser. Om deze redenen kiezen veel rijders ervoor om verende voorvorken te gebruiken.

  • Ze Zijn Betrouwbaar

Ten eerste zijn verende vorken gevoelig voor mechanische storingen. Soms worden ze lekkend, en dit brengt hun functionaliteit in gevaar. Maar wat als ze falen op een dag dat je weg bent uit de stad.

Wat betreft de stijve vorken, u hoeft zich geen zorgen te maken dat ze falen. Hoewel ze niet feilloos zijn, zijn de ophanging gecorrigeerde vorken veel betrouwbaarder dan hun ophanging-tegenhangers.

Daarom gebruiken offroad-toerfietsen nog steeds starre vorken.

  • Lichtgewicht En Betere Controle

Bovendien voelen verende voorvorken lichter aan en maken ze het hanteren van de fiets gemakkelijker dan wanneer deze een voorvering heeft.

Voor beginners zijn stijve fietsen het beste, terwijl professionele rijders dol zijn op de eenvoud van verende voorvorken. Eigenlijk, als het grootste deel van je rit op de stadswegen plaatsvindt, moet je proberen stijf te gaan.

De WHISKEY 9 Carbon Fibre Cyclocross Bike vork is een van de meest populaire verende voorvorken. Hij is licht en sterk en past op 700 42c of 650 50c racebanden. Deze fiets is geweldig voor gravel- en wegritten.

  • Ze Zijn Goedkoper

Geveerde voorvorken zijn toevallig ook goedkoper dan verende voorvorken. U kunt meer geld uitgeven aan andere componenten als u minder uitgeeft aan vorken.

Ook op het gebied van onderhoudskosten zijn starre vorken goedkoper in onderhoud dan verende vorken. Dit maakt het voor beginners gemakkelijk om hun fiets goed te onderhouden.

Daarom zijn verende voorvorken ideaal voor een breed scala aan rijstijlen.

  • Behoudt Fietsgeometrie

Om ervoor te zorgen dat de fiets hetzelfde aanvoelt, is het noodzakelijk om de verende voorvorken te vervangen door een die de geometrie van de fiets behoudt.

Met name frames die zijn ontworpen voor voorvering hebben een slappere balhoofdhoek die de fiets stabiel houdt, zelfs als de schokken afnemen.

Als je geveerde voorvorken vervangt door stijve, niet-geveerde correcte vorken, zal je fiets naar voren hellen. Helaas zou dit het gewicht van de rijder naar voren verplaatsen.

Als gevolg hiervan zou de fiets gevaarlijk en moeilijk te controleren worden.

Een geveerde voorvork, zoals de SOMA453mm CrMo Mountain Bike Disc Fork , behoudt de framegeometrie van je fiets. Gebruik deze vork om een MTB-verende voorvork met 100 mm veerweg te vervangen. Nogmaals, de vork werkt met universele schijfremmen en heeft een stuurbuis van 250 mm.

Je fiets met veerproblemen zou er onprofessioneel en onprofessioneel uitzien zonder een gecorrigeerde vork.

Hoe Krijg Ik Een Voor Vering Gecorrigeerde Vorklengte?

Hoe lang moet een verende voorvork zijn? Een geveerde voorvork moet de geometrie van de fiets kunnen behouden.

Let er bij het kiezen van een verende voorvork op dat deze even lang is als een normale voorvork. Zo vind je de juiste maat voor je starre vork.

  • Meet De Lengte Van De Askroon:

Om de ideale lengte van uw voorvering gecorrigeerde vork te berekenen, meet u eerst de ongecomprimeerde lengte van de as tot de vorkkroon.

Dit is de afstand tussen het hart van de voorwielas en de bovenkant van de huidige vorkkroon. Belangrijk is dat je de lengte recht meet.

  • Bepaal De Fork Sag

Als je op een fiets met voorvering zit, zal de vork door je lichaamsgewicht iets samendrukken. Deze verplaatsing wordt de vorkverzakking genoemd.

Met behulp van kabelbinders (met de tanden naar buiten gericht), kunt u zien hoeveel uw schokken doorzakken. Lus de banden om de rongen en laat ze op de vorkafdichtingen zitten.

Stap daarna op de fiets en plaats het zwaartepunt in het midden (uit het zadel). Stap vervolgens van de fiets en leun niet op het stuur.

Meet de afstand tussen de schokafdichting en de nieuwe positie van de ritssluiting. Dit is de verzakking.

  • Bereken De Ophanging Gecorrigeerde Vorklengte

Zodra je de doorzakking en de afstand tussen de as en de vorkkroon hebt, kun je nu de lengte van je voorvering gecorrigeerde vork berekenen.

Voeg de askroonlengte toe om de ideale vorklengte te krijgen.

Als de kroonlengte van de geveerde vorkas bijvoorbeeld 500 mm is en de doorzakking 45 mm, dan moet de voor de vering gecorrigeerde vorklengte ongeveer 455 mm zijn.

Het nummer dat u krijgt, is dus uw geschatte lengte van de voor vering gecorrigeerde vork van de as tot de kroon.

Is Het Mogelijk Om Een Verende Voorvork Op Mijn Fiets Te Plaatsen?

Nadat u de demystificatie van een ophanging gecorrigeerde vork hebt doorgemaakt, moet u tenslotte beslissen. Ga je voor een vering gecorrigeerd of blijf je bij de standaard vork.

Allereerst moet u rekening houden met uw rijstijl. Ben je een fulltime offroad-rijder of ben je een liefhebber van stadswegen?

Als je voornamelijk op ruige wegen rijdt, kan het hebben van een voorvering veel verlichting bieden. Je kunt je schokbrekers omwisselen voor stijve vorken als het pad niet te hobbelig is.

Aan de andere kant, als je fietstochten bijna altijd over geasfalteerde wegen gaan, is het geen slecht idee om een paar kilo van je fiets af te komen.

Bovendien, zelfs als je tijdelijk off-road gaat, zou het rijden op de starre vork geen probleem moeten zijn.

Is Het Fietsframe Belangrijk?

Verschillende fietsframes passen bij verschillende rijstijlen. Crosscountry-racefietsen kunnen een veerweg van ongeveer 100 mm tot 120 mm dragen, terwijl stadsfietsen 40 mm tot 80 mm kunnen dragen.

Helaas kan het monteren van een langere vork de balhoofdbuis mogelijk beschadigen. Een kortere gecorrigeerde vork kan daarentegen de geometrie van de fiets beïnvloeden.

Als je een verende voorvork vervangt door een stijve, moet je dus een voorvork met veringcorrectie monteren die je balhoofdbuis of fietsgeometrie niet beschadigt.

Een vork zoals de Pyramid Sunlite 66 cm MTB Fork zou voldoende moeten zijn voor een 66 cm mountainbike. Hij kan worden gebruikt met een MTB van 66 cm en heeft een stuurbuis van 200 mm. Het beschikt ook over een uni-kroon die tot 120 mm kan rijgen.

Overzicht

Een geveerde voorvork is vereist wanneer je overstapt van een geveerde fiets naar een stijve. Deze vorken zijn duurzamer om de originele geometrie te behouden en het gemakkelijker maken om een fiets met geveerde vorken te besturen.

U kunt een fiets krijgen die naar voren kantelt als u een vork monteert die niet gecorrigeerd is voor de vering.

Dit maakt de fiets niet alleen moeilijk te hanteren, maar het wordt ook gevaarlijk om te rijden, vooral bij het afdalen van een steile helling.

Voordat je er een koopt, doe je onderzoek en vind je de juiste vorklengte.