Die fijne laag demping in je fietsbroek, die je onderrug beschermt tegen zadelpijn, is veel intrigerender dan je zou denken

Een van de belangrijkste informatie die aan nieuwe rijders wordt gegeven, is het kopen van een fietsbroek met een zeem erop. Dit is geen algemeen afgeschermde ontgroeningsstrategie van doorgewinterde fietsers om beginners die het atletische equivalent van een luier-zeemopvulling dragen, over het algemeen het stuk uitrusting te laten zijn dat je reis maakt of breekt.

Je billen zijn namelijk het grootste contactpunt met je fiets. Heb een fantastische zeem en je kunt urenlang rijden – en schuurvrij; ga verder zonder, en je kijkt naar een gedenkwaardig geval van zadelpijn.

Maar de vulling in je zeem is net zo mysterieus als schuim met gesloten cellen. Hieronder staan zes dingen die je misschien niet begrijpt over je zeem, die je kunnen helpen het meeste uit je fietsbroek te halen (en een aantal gênante ongelukjes met je uitrusting te voorkomen).

Een klassieke zeem had meer gemeen met een honkbalhandschoen dan de hedendaagse materialen.
Zeemvulling werd bijna een eeuw geleden geïntroduceerd als een remedie tegen schuren voor uithoudingsfietsers. Oude rijders zullen zich herinneren dat deze eerste zeempads gemaakt waren van leer, niet van de hi-tech synthetische kledingmaterialen van vandaag.

In die tijd droegen racers wollen shorts die zouden opdringen en wrijving zouden veroorzaken, zegt Mike Herlinger, maker van Club Ride Apparel. Het hebben van een suède-achtig materiaal in de korte broek omvatte alleen voldoende glijvermogen om racers enige verlichting van schuren te bieden, maar weinig tot geen effect op straattrillingen.

De eerste synthetische zeem werd rond 1980 ontwikkeld door Maurizio Castelli, zegt Steven Smith, merkmanager voor Castelli. Vrijwel elke kledingfabrikant gebruikt tegenwoordig synthetische materialen – een mix van gel- en schuimrubberen inzetstukken met open en gesloten cellen – die zowel schuren als straatlawaai verminderen.

Squishier betekent niet beter.
Loop een fietsenwinkel binnen en je ziet rijders porren en porren met de zeempads op verschillende fietsbroeken, op zoek naar de zachtste, zachtste vulling die ze kunnen vinden. Dat is een vergissing.

Paddichtheid is de sleutel, zegt Herlinger. Tussen de acht en dertien millimeter is een perfecte dikte. Na verloop van tijd zal de kussenachtige vulling samendrukken; het haalt misschien niet 2 maanden voordat het opwarmt tot bijna niets en is bijna onbruikbaar. Dat komt omdat hoe meer de vulling samendrukt, hoe meer druk het uitoefent op het exacte gebied dat u drukvrij probeert te houden.

Terwijl je toch bezig bent, stelt Herlinger voor om een ademende, antimicrobiële zeem te kopen die vocht en wrijving, de twee grootste boosdoeners, elimineert. Je moet je ook concentreren op de naden die de zeem in de korte broek bevestigen. Zoek naar flatlocksteken dat plat ligt.

Je hebt geen ruwe rand (van het stiksel) eronder nodig, zegt Herlinger, tenzij je graag wat huid zou willen scheuren.

Het is mogelijk om een dames fietsbroek te lenen als je een man bent en vice versa.
Met de vooruitgang in vormmethoden hebben bedrijven de mogelijkheid om gemzen te vormen tot meer anatomisch correcte vormen. Zowel een mannelijke als een vrouwelijke gems zal over het algemeen lijken op het hoofd van een olifant, waarbij de vrouwelijke gems bredere oren heeft om de grotere heupbeenderen van vrouwen op te vangen, en ook een kortere, rondere neus. Veel fietsbroeken gebruiken meerdere dichtheden en diktes van chaomis-vulling die speciaal zijn gekozen voor de unieke eisen van verschillende anatomische locaties, zegt Simon Fisher, Giro’s kledingmerchandisemanager.

De vormen tussen een zadel en het menselijk lichaam zijn ongelooflijk ingewikkeld en het is niet mogelijk voor een volledig platte zeem om zich correct aan deze rondingen te houden”, zegt Smith. Opvallend is dat veel gemzen schuim met een hogere dichtheid onder je zitbotten plaatsen en dunner schuim op gevoeligere plaatsen.

Als er belangrijke verschillen zijn tussen gemzen, stelt Smith, kunnen mannen nog steeds korte broeken voor vrouwen dragen en vice versa, indien nodig. Het verslaat zeker het alternatief voor commando-rijden.

U kunt de zeemvulling aanpassen aan uw rijstijl.
Club Ride heeft een zeem met verschillende diktes en contouren, afhankelijk van het aantal uren dat je verwacht te reizen, terwijl POC een zeem maakt dat afhankelijk is van het soort rijden dat je doet.

POC heeft zes verschillende zemen, en elk is gebouwd om het comfort voor verschillende soorten rijden en rijders te maximaliseren, zegt POC-vertegenwoordiger Patrick King. POC’s Chrono-zeem, gemaakt voor TT-races, maakt gebruik van langere inzetstukken van siliconen demping om een aerodynamische houding aan te moedigen, terwijl de Fondo zeem meer siliconen demping heeft aan de achterkant van de zeem om een comfortabelere, rechtopstaande rijpositie te ondersteunen voor meer, zachtere ritten .

Hoeveel kunnen de vorm en vorm van de gemzen er toe doen? Veel, waar Herlinger op de harde manier achter kwam toen hij zijn korte broek per ongeluk achterstevoren aantrok.

Het was de eerste ochtend en ik werd omgekleed achter in een donker busje, zegt Herlinger. Wed begon net aan onze vijf uur durende rit en ik wist meteen dat er iets mis was. Ik kwam er uiteindelijk achter wat Id precies deed en corrigeerde de zaken, maar het was een beetje te laat. Er was veel wrijving op de verkeerde plaatsen.

Was die korte broek!
Niemand vindt het leuk om de was te doen, maar je moet zelden of nooit een korte broek twee keer aantrekken zonder ze te wassen. (Leer hoe je je fietsuitrusting wast)

Dat is een uitstekende locatie voor bacteriën om te groeien, en met een beetje slijtage op de huid door afdrijven, is het een gemakkelijke plek om een infectie te beginnen, stelt Smith.

Hoewel veel shorts een aantal schimmeldodende eigenschappen hebben die in de zeem zijn verwerkt die je kunnen beschermen als je meerdere dagen achter elkaar op dezelfde shorts rijdt, vervagen die eigenschappen uiteindelijk na herhaaldelijk wassen.

Niets duurt voor altijd, niet je zeem.
Dus wat is de typische levensduur van een zeem? Het hangt echt af van de rijder – hoeveel zadeltijd ze erin steken, hun gewicht – en het soort slip dat ze dragen.

De beste indicatie dat het tijd is om je zeem te vervangen, is nood. Na verloop van tijd zal de zeemvulling geleidelijk worden ingepakt en uiteindelijk niet meer in staat zijn om zijn functie uit te voeren, zegt Fisher. Maar uiteindelijk zal zelfs de beste zeem niet meer precies hetzelfde soepele comfort hebben als vroeger. Kortom, een fantastische gems hoort tijdens uw reis te ‘verdwijnen’. Als je je zeem actief opmerkt, is het tijd om een gloednieuwe te kopen.

Wil je meer zeemdetails? Lees onze consumentengids voor zeembroeken.

Na bijna tien jaar als verslaggever voor TheIndianapolis Star te hebben gewerkt, brak RobertAnnis eindelijk zonder de ketenen van betaald werk en nu fulltime freelance, gespecialiseerd in fietsen en buitenreisjournalistiek. In de loop der jaren heeft Robert’sbyline talloze publicaties en websites opgeleverd, waaronder Outdoor, National GeographicTraveler , Afar, Bicycling, Men’s Journal, PopularMechanics, Lonely Planet, the Chicago Tribune enAdventure.com.