Pivot 429 Koolstof

Het duurde twee jaar voordat Pivot de carbon 429 29er inbelde, maar het was het wachten waard. Het nieuwe frame weegt 170 kg beduidend minder dan zijn aluminium broer en kan 12 procent stijver zijn, stelt Pivot. Het bedrijf heeft ook de balhoofdbuis losser gemaakt van 3 graden naar 69,3 graden (met een vork van 120 mm). De liggende achtervorken zijn ook korter, krimpend van 46 cm naar 45 cm. De trapas van de fiets is iets lager en de standover-speling is verbeterd. Draai extra toegevoegde dropper zadelpengeleiders en ISCG chainguide mounts. Dit lichtgewicht, veelzijdige trailbeest kost om een frame te krijgen en de totale bouw begint bij ongeveer Pivot zegt dat fietsen tegen november beschikbaar zullen zijn.

van 12

Draai Les

Pivots die slim carbon 29er hardtail worden genoemd, zullen in januari in de winkels liggen. De hoogtepunten van dit frame van 11 kg zijn de vervangbare uitvaleinden. De Les bevat carbon dropouts die passen bij een 142×12 steekas, maar ze kunnen worden verwisseld voor Pivots nieuwe Swinger verstelbare dropouts. Het ontwerp waarvoor patent is aangevraagd, maakt gebruik van een verticale dropout die naar voren of naar achteren kan worden aangepast voor singlespeed-aandrijflijnen met handige geïndexeerde boutpallen die op een veerbelast kogellager rijden. De schakelkabels van de fiets worden geleid en een grote poort aan de onderkant van de trapasbehuizing maakt het verwisselen van kabels een fluitje van een cent. Hoewel ontworpen als een raceframe, accepteert de Les banden tot 6 cm breed.

van 12

Diamondback MasonDiamondback-teamcaptain Eric Porter test deze 29er met 140 mm veerweg sinds november. We hebben de kans om dit prototype van de tweede generatie in te breken op de beste paden van Park City. De fiets heeft 46 cm liggende achtervorken en een balhoofdbuis van 68 graden. De Mason voelde ongelooflijk aan op steile, schokkerige paden en hij maakte verrassend goede bochten, waarbij hij een frisse boog maakte rond vlakke bochten. Een stevige stoelbrug en 142×12 mm achterste steekas hebben zeker geholpen om de achterkant te behouden op basis van Verwacht de fiets in winkels te vinden tegen de lente.

van 12

Ritchey P-27.5

Tom Ritchey beweert al in 1977 een mountainbike met wielen van 70 cm te hebben gemaakt. Fast-forward naar vandaag en Ritchey introduceerde een moderne versie gebouwd rond een vork met een veerweg van 100 mm. Het P-2.75-frame maakt gebruik van buizen die net als de P-29 van de fabrikant zijn, maar de rembeugel is verplaatst naar de liggende achtervork. Daardoor kan Ritchey lichtere stoelsteunen gebruiken voor een meer vergevingsgezinde rit. Als je goed kijkt, zie je Ritcheys nieuwe 70 cm Vantage wielen. De voornaaf werkt met 9 mm snelspanners of 15 mm QR-assen en de achterkant accepteert gewone spiesen of 142×12 mm steekassen met een conversiekit. De tubeless-ready wielen wegen 1.587 gram. Ritchey heeft ook een 27.5 carbon vork ontwikkeld, samen met een volledige line-up van 27.5 banden, zoals de hier getoonde Shield-versies.

van 12

Salsa Beargrease Tenzij je een paar dure, op maat gemaakte alternatieven toevoegt, wegen de meeste fatback-fietsen een ton. Dat deden ze tenminste. Salsas Beargrease is een pittige fatbike die 129 kg weegt – dat is 2 kg minder dan de fabrikant Mukluk 2. Het aluminium frame van de fiets is bevorderlijk voor een aluminium vork met taps toelopende stuurbuis. Hij wordt aangedreven door een op maat gemaakte E-13 crank en een corrosiebestendige, verzinkte KMC-ketting. Verwacht de fiets begin november in speciaalzaken. Complete fietsen zullen rondrennen terwijl framesets een coole grand kosten.

van 12

Salsa Fatbike-prototype

Salsa werkt ook aan een volledig geveerde fatback-fiets, maar de versie bevindt zich nog in de prototypefase. De hier getoonde fiets heeft 80 mm achterwielreis plus een aangepaste Maverick-vork die 100 mm schokabsorptie aan de voorkant biedt. De enige vangst: Maverick is niet langer actief, dus Salsa wacht op een andere vorkfabrikant om de leegte op te vullen. Nu fatback-cycli echter steeds populairder worden, lijkt het slechts een kwestie van tijd.

van 12

Nors Krampus

Om niet te worden overtroffen door Salsa, bedacht Surly zijn eigen unieke fatback-versie, van soorten – de Krampus is eigenlijk een 29er / fatback hybride voertuig met 8 cm brede banden. Om bij de fiets te passen, onthulde Surly ook een 680 gram, 50 mm brede velg die bekend staat als de Rabbit Hole. Omdat hij dezelfde velgdiameter heeft als een standaard 29er-velg, kan hij elke band breder dan 5 cm gebruiken. Het stalen Krampus-frame van zes pond (voor een maat large) is stijver, langer en slapper in vergelijking met de populaire Karate Monkey van merken. Klaringsbeperkingen voorkomen het gebruik van een verende voorvork, maar de brede banden bieden verrassend veel meegeven op de weg. En in tegenstelling tot traditionele fatbikes, kunnen rijders de Krampus omhoog monteren met reguliere componenten. Surly zal hele fietsen verkopen met 1×10 aandrijvingen voor of je kunt de frameset pakken voor Both zal dit najaar beschikbaar zijn.

van 12

Intense Tracer 275Intense staat volledig achter het 27.5/650b uurwerk. De Tracer 275 is een aluminium fiets met een veerweg van 5,5 of 15 cm, beheerd door een eigen VPP-ophangplatform. Het heeft 43 cm liggende achtervorken en een trailvriendelijke hoofdhoek van 67 graden. De fiets heeft zelfs speciale routing voor RockShoxs Stealth Reverb-dropperpost, die een strak uiterlijk geeft en de slang veilig in de zadelbuis houdt. Verwacht te betalen voor een frame of om een complete fiets met SLX-onderdelen te krijgen. En het is vermeldenswaard dat dit een van de weinige volledig geveerde fietsen is die nog steeds in Amerika worden gemaakt.

van 12

Intense karabijn

Intense onthulde vorig jaar de Carbine sinds een 66 cm-model, maar dankzij de G1-dropouts van de fietsen accepteert hij ook 70 cm-remmen. Volgens de oprichter van Intense, Jeff Steber, hebben de 43 cm lange liggende achtervorken dezelfde lengte als die rond het speciale 70 cm Tracer-frame van het bedrijf. Het verplaatsen naar de grote wielen zal de veerweg niet verminderen, beide rijders krijgen nog steeds volledige squish van de 14 cm en 15 cm modi naar deze versie met verstelbare veerweg. De Carbine is nu beschikbaar, maar de uitvaleinden van 70 cm zullen pas in oktober klaar zijn.

van 12

GT Xizang

GT is een eerbetoon aan het legendarische verleden van deze fiets met een 29er-versie voor 2013. Het titanium frame bevat nog steeds de kenmerkende drievoudige driehoekige lay-out van de fabrikant, maar heeft moderne accenten, zoals een schijfrembeugel en taps toelopende balhoofdbuis. De fiets werd beroemd bereden door Rishi Grewal en Juli Furtado, maar je zult tot half augustus moeten wachten om het frame in handen te krijgen.

van 12

Scott Taal en Lin

Scott heeft voor 2013 twee nieuwe mountainbikehelmen ontwikkeld die elk gebruik maken van MIPS-technologie. MIPS staat voor Multi-Directional Impact Protection System en het ontwerp vermindert de rotatiekrachten die ontstaan wanneer je helm op de grond of een ander hard ding slaat. Het concept is gebaseerd op het natuurlijke beschermingssysteem van je hersenen, dat gebruik maakt van vloeistof tussen je geest en de schedel om de rotatiekrachten bij een val te verminderen. Het MIPS-ontwerp maakt gebruik van een laag met lage wrijving tussen de buitenschaal en de voering om die krachten te verdelen en te absorberen. Het is al 15 jaar in ontwikkeling en wordt al in sommige helmen gebruikt. Scotts Lin- en Taal-modellen zouden deze winter in de winkels moeten liggen.

van 12

Nors Bud en Lou

Surly introduceerde een agressieve band voor zijn Moonlander fatbike genaamd Bud and Lou, wat ook de titel is van een film over Budd Abbott en Lou Costello. De unieke 12 cm brede banden voor en achter zijn de meest agressieve fatbike-modellen die Surly heeft ontwikkeld. Als je met die banden geen grip kunt vinden, dan bestaat die niet. Wat wegen ze? Als je het vraagt, heb je ze niet nodig, grapte een norse medewerker. De banden moeten in de herfst in de winkels liggen.