VeloToze Is Een Unieke Benadering Van Overschoenen

Lichte, zeer onopvallende, goedkope waterdichte overschoenen. Maar

Matt Phillips

Natte, koude voeten kunnen een rit snel verpesten, waardoor overschoenen op koele, regenachtige tijden een noodzaak zijn. VeloToze is een ander soort schoenovertrek: het is gemaakt van geleidend rubber en is gewoon geweldig voor een paar toepassingen. Het is een intrigerend product, maar wel een die grotere vragen stelt.

VeloToze zijn gemaakt van pure latexyep, rubber van een rubberboom. En dat betekent dat als je een latexallergie hebt, je dit item wilt voorkomen.

De hier gecoate hoge hoes is verkrijgbaar in acht kleuren en wordt verkocht voor een set. Het bedrijf maakt ook een korte hoes (ongeveer voethoogte), een teenbescherming en een helm die beschermt tegen dezelfde latex.

Het aantrekken van de hoge VeloToze is anders dan een typische overschoen: Voordat u uw eigen schoen aantrekt, moet u de overschoen tot kuithoogte trekken; trek dan aan de schoen en trek hem strak; en eindig door de dop over de hiel te haken en over de teen te strekken. Als je het goed hebt gedaan, zal de hoes glad zijn.

In mijn ervaring waren de lange VeloToze eenvoudig te dragen, maar je moet wel wat grommen/trekken/draaien om ze precies goed te krijgen. Maar omdat ze veel uitrekken, passen ze echt beter bij elke schoenovertrek die ik ooit heb gebruikt. En er zijn een paar trucjes om ze zo goed mogelijk te laten werken. Voor maximale bescherming tegen water moet de bovenkant van de hoes op uw huid worden geseald. Als een sok over de hoes gluurt, of als je beenwarmers of fietsleggings draagt, trekken ze water naar beneden en in je schoen. Gebruik ook tape om enkele patrijspoorten in de zool van je schoen af te dichten.

Het zegel van de kuit is behoorlijk knus, maar ik vond het niet vernauwend of ongemakkelijk. Al snel merkte ik dat mijn voeten warm waren; het duurde niet veel langer voordat ik merkte dat de hoezen niet al te ademend zijn. Nadat ik ze ongeveer een uur had gedragen, voelden mijn voeten een beetje vochtig aan en na zeven uur (de maximumtemperatuur was 60 graden), waren mijn voeten en sokken een beetje nat, en er was wat water opgebouwd tussen het loon en mijn schoen. Ik zou zeggen dat mijn voeten gewoon aan de goede kant waren van vies en moerassig.

Aan de andere kant hield de lange Toze de regen en spatten in stand – hoewel vochtig, en mijn voeten waren droger dan ze zouden zijn blootgelegd – en blokkeerde de koude bries. En mijn schoenen waren schoon en beschermd.

Het is belangrijk om te benadrukken hoe licht, dun en discreet de VeloToze zijn. Veel hoezen die ik heb gebruikt, zijn zo dik en onhandig dat ze wrijven over de krukarmen of liggende achtervorken en het vastklampen van de schoenplaatjes. Niet de VeloToze. Ze hebben ook aerodynamische voordelen beloofd. Bij windtunneltests met 45 km/u kunnen ze tot 12 tot 13 seconden besparen tijdens een tijdrit van 40 km, zoals aangetoond door een vertegenwoordiger van VeloToze.

In hun voordeel is VeloToze biologisch afbreekbaar en redelijk goedkoop. Maar er is een afweging: de VeloToze hebben een korte levensduur. VeloToze belooft niets, behalve dat VeloToze-artikelen gemaakt zijn om meerdere keren te worden gebruikt, maar als je ze voorzichtig uit en aan doet en de juiste onderhoudsinstructies volgt, kunnen ze langer meegaan.

Ik heb ze een handvol gelegenheden gebruikt zonder duidelijke tekenen van slijtage of schade, hoewel ik geluk heb gehad, geloof ik. Al mijn fietsen hebben teenoverlap, en de meeste van mijn schoenen hebben slijtageplekken op de tenen: ik stel me voor dat ik een paar lage snelheidsbochten heb van het scheuren van een veloToze. 1 andere testers hoezen scheurden tijdens zijn eerste reis, hoewel hij erkende dat hij op het moment dat hij over rotsblokken klauterde.

Buiten het normale, werken ze, (ze doen het echt) de VeloToze begint een diepere dialoog dan de meeste producten. Krediet gaat naar VeloToze voor het hebben van een hernieuwbare en biologisch afbreekbare hulpbron. Maar hoewel ze biologisch afbreekbaar zijn, duurt het lang voordat rubber op een stortplaats wordt afgebroken. En ondanks dat het technisch recyclebaar is, recyclet rubber niet zo goed als plastic of aluminium blikjes, dus het wordt niet vaak gedaan. Daarom heb ik, vanwege de zeer korte levensduur, gemengde gevoelens over het aanbevelen van VeloToze, ook al werken ze goed.

Ik zou me veel beter voelen als VeloToze een terugname-app voor opgebruikte producten instelde (het zou geweldig zijn om de retournering te stimuleren: één gratis paar voor elke vijf geretourneerde paar?) of een alternatieve manier zou bieden om zijn producten van de stortplaats te verwijderen. Bovendien helpt het niet dat VeloToze afzonderlijk in plastic zakken is verpakt. Het zijn herbruikbare zakken met ritssluiting, die altijd handig zijn in een werkplaats, maar ze hebben ontluchtingsgaten, waardoor water kan binnendringen, waardoor ze misschien niet het beste alternatief zijn voor uw iPhone.

Nog een belangrijke vraag: is het de moeite waard om minder dure merchandise voor beperkt gebruik te kopen, zoals VeloToze, of een duurder product met een langere levensduur, zoals Raphas Guru Team Rain Overshoes? De VeloToze zijn een vijfde van de prijs, maar ze zijn misschien alleen nuttig voor een klein aantal ritten (of minder). De Rapha-hoezen zijn iets duurder (en niet biologisch afbreekbaar), maar een paar zou heel lang mee moeten gaan. Je gaat niet schreeuwen als je crasht (dat is veel waarschijnlijker als je in de regen rijdt) en je VeloToze scheurt; dat zou kunnen als je crasht bij de Rapha-covers.

Ik ga dit niet voor je proberen te beantwoorden. Ik zal zeggen dat het in mijn plaats (uit het droge zuidwesten) logischer lijkt om een paar VeloToze beschikbaar te houden voor de paar keer per jaar dat ik in de regen zou kunnen lopen, dan te investeren in de Rapha. Ik heb de Rapha-hoezen gebruikt en ze zijn erg goed: toen rijden in de regen deel uitmaakte van mijn normale routine, zou ik er waarschijnlijk in investeren om regelmatig nieuwe sets veloToze te kopen.