De laatste primeur over wat Shimano, SRAM, Fox, Easton en anderen hun mouwen opstropen.

Terwijl het in de laatste dagen van 2011 was en de goederen volgend jaar pas hun weg vinden naar fietsenwinkels, hebben fabrikanten van mountainbikeonderdelen achter gesloten deuren in Taiwan vergaderd om producten op de markt te brengen (en hopelijk te verkopen) die op fietsen zouden kunnen belanden in 2013.

Na talloze e-mails, interlokale telefoongesprekken, Skype-gesprekken en een paar garanties van bier in ruil voor bewaakte informatie, hebben we enkele sappige details kunnen opgraven over verschillende opwindende producten die onze kant op kwamen, waaronder een geheel nieuwe groep van Shimano , compleet vernieuwde vorken van RockShox en Fox, goedkope carbon wielen van Easton en nog veel meer.

Veel van de informatie is voorlopig, dus gewichten en specificaties kunnen veranderen. Het is ook mogelijk dat hele producten verschijnen of verdwijnen voordat het modeljaar toeslaat. Maar zo vroeg in de wedstrijd lijkt het erop dat 2013 een spannend seizoen wordt voor nieuwe producten.

Shimano: nieuwe normen, nieuwe groepen en nieuwe SLX

Shimano heeft een gloednieuwe “direct-mount” achterderailleurhangerstandaard ontwikkeld vanwege zijn Shadow-achterderailleurs. Deze hanger elimineert de korte montagelink die de montagebout op bestaande Shadow en Shadow+ achterderailleurs bevat. Het is langer en verder naar achteren gericht dan een traditionele hanger, en de framefabrikanten die ik sprak, zijn om een aantal redenen erg enthousiast over deze ontwikkeling. Om te beginnen verplaatst het de achterderailleur weg van de achteras voor een eenvoudigere montage en verwijdering van het wiel. Het verstevigt ook de ontmoeting van de achterderailleur voor beter schakelen en minder kettingverlies. Het is ook gebruiksvriendelijk: de nieuwe oogst derailleurs zal naar verluidt compatibel zijn met een traditionele hanger en de gloednieuwe standaard voor directe montage.

Misschien nog spannender (vooral voor zwaartekrachtrijders) Shimanos Saint-groep wordt opnieuw ontworpen met een racier uiterlijk en een overvloed aan nieuwe functies. De componentenset is nu geassembleerd rond een speciale opstelling met één ring met een sprong naar 10 snelheden in de kofferbak. Ook de remmen zijn volledig opnieuw ontworpen. Hoewel ze nog steeds vier zuigers gebruiken, zijn die zuigers momenteel keramisch, net als in XTR. Gegevens die we hebben gevonden, geven aan dat de rotoren ICE-technologieën zullen gebruiken, wat waarschijnlijk betekent dat ze een drielaagse lay-out zullen hebben, zoals XTR, gebaseerd op een aluminium kern met stalen remoppervlakken voor een beter warmtebeheer. De remmen zullen dit seizoen ook gebruikmaken van de remblokken met vinnen die dit seizoen op XTR Trail-wielen zijn uitgebracht.

De achterderailleur van Saints zal naar verluidt een stevige roestvrijstalen kooi spelen (deze wordt alleen aangeboden in een korte kooi) en is voorzien van de Shadow + wrijvingsdemper. Net als de huidige Saint-achterderailleurs, zal de nieuwe versie een converter hebben die plaats biedt aan zowel freeride-cassettes met een brede verhouding (ongeveer 11-36) en downhill-cassettes met een nauwe verhouding. De shifter, zo is verteld, integreert Shimano’s 2-way release-systeem ( rijders kunnen de kabelontspanner activeren of duwen, meerdere versnellingen schakelen (twee tandwielen loslaten met een worp van de hendel) en kunnen worden gekoppeld aan een Saint-remhendel met Shimanos Ispec-klem.

De naven blijven relatief ongewijzigd, maar Shimano zal ze aanbieden in een 142×12-optie. Er zit ook een nieuw appartementspedaal in de functies, maar geen wielen.

Saint krijgt ook een broertje in 2013. De nieuwe groep, genaamd Zee, is een iets goedkopere variant van de vlaggenschip zwaartekrachtset – net zoals XT is voor XTR voor weg- en langlaufpassagiers. De set met 10 versnellingen wordt alleen aangeboden met een enkel kettingblad aan de voorkant en is voorzien van een Shadow+ achterderailleur met modusomzetter, een tweerichtingsontgrendelingsschakelaar en remmen met vier zuigers met Servo-Wave-hendels en radiatorpads. De achtersystemen zijn verkrijgbaar in verschillende opties die het bereik van steekascriteria overspannen. Oh, er komt ook een nieuw mid-range, gekooide SPD-pedaal aan.

Ten slotte wordt de veelgeprezen, hoogwaardige SLX-groep vernieuwd in de XTR-vorm. Een insider ging zelfs zo ver om te zeggen dat het “meer XTR junior dan XT” was. Alternatieven in overvloed: het zal beschikbaar zijn in 2x of 3x voorste kettingbladinstallaties, met Shadow of Shadow+ achterderailleurs, standaard of radiatorpads en Ispec-compatibele shifters en remhendels. De SLX 2x cranks komen in de volgende kettingbladcombinaties: 24/38, 26/38 en 28/40 tand. De remmen worden aangeboden in XC-versies van 26 en 74 cm, evenals een breder, dikker routemodel van 66 cm.

SRAM: veel tweaks onder de motorkap

Details van SRAM’s 2013-onderdelen druppelen nog steeds naar buiten (zoals een belangrijke verandering, waarover we morgen meer informatie zullen hebben), maar voor zover we kunnen zien, zijn er tal van andere kleine, intelligente aanpassingen voor 2013.

Voor alle aspirant-Wereldbeker-racers die er zijn, zal SRAM productievariaties maken van zijn Grip Shifters (die dit jaar vrij publiekelijk werden gespeeld door Jaroslav Kulhavy) voor zowel XX- als X0-groepen. Bovendien krijgen X0- en X9-achterderailleurs een gedempte katrolkooi – a la Shimano’s Shadow+ optie – voor een beter seriebeheer, vooral op volledig geveerde fietsen.

Hoewel details schaars zijn, hebben we vastgesteld dat X0-remmen een grote herwerking ondergaan. Een van de grootste veranderingen is een padremoptie met vier zuigers.

Er is ook een groot aantal wijzigingen in de RockShox-lijn. Het meest kritieke dat we tot nu toe hebben gehoord, is dat er een volledig nieuwe Monarch-achterschok wordt gepland voor 2013. Vooraan krijgen de Reba-, Revelation- en SID-platforms allemaal nieuwe luchtveren.

Fox Racing Shox: Groot worden

Als onze middelen kunnen worden overwogen (en ze zijn in het verleden doorgekomen), zal Fox in 2013 een 650b-filiaal onthullen. Er gaan al een tijdje geruchten dat een grote fietsenmaker plannen heeft om een 650b-fiets te leveren en de overdracht van Foxs lijkt dat te bevestigen : Er is geen mogelijkheid dat Fox in deze wateren zou springen zonder de vraag van een belangrijke fietsleverancier. De wijnstok zoemde dat het misschien Specialized of zelfs Scott was. Specialized vertelde me ronduit dat ze niet werken op een 650b-model. Dat laat Scott en ook de functionaris met wie ik daar sprak alleen maar: “Geen commentaar.” Hmmm.

Fox heeft nog een nieuwe vork in de maak: een 66 cm-versie met 34 mm-onderstukken die toegankelijk zijn met een veerweg van 150 en 160 mm (we moeten nog bevestigen of de veerweg elastisch zal zijn, of dat er twee verschillende versies zullen zijn). Fox heeft dit seizoen een platform met 34 mm rongen onthuld voor zijn 29er-vorken met een langere veerweg en het bedrijf heeft blijkbaar deze 66 cm-variant gevolgd om klachten tegen te gaan dat het 32 mm-platform stinkt wanneer het in een veerweg van 150 mm wordt geduwd.

Ondanks de nieuwe vork van 34 mm, houdt Fox vast aan 32 mm-rongen op zijn platformonafhankelijke modellen. Er is ons verteld dat de eerbiedwaardige 32 een geheel nieuwe onderlaag zal hebben die op zowel 66 cm- als 29er-modellen zal worden gebruikt.

Het lijkt erop dat de 40 downhill-vork weinig aanpassingen zal merken. Dat betekent dat de geruchten luchtgeveerde variant en de back-end baan waarschijnlijk zijn opgeschort.

Aan de andere kant heeft Fox zijn RP23-demper CTD (Climb, Trail, Descend) hernoemd en veel aanpassingen aan de schok aangebracht. De DU-ringbussen zullen waarschijnlijk worden vervangen door Igus-bussen die, zo is mij verteld, aanzienlijk minder wrijving hebben en langer meegaan. Fox heeft ook de atmosfeerhoezen herzien en er zullen vandaag aparte hoezen zijn voor alle schokvolumes (grotere hoezen worden in grotere doppen geregen). De verandering is meestal decoratief en zou de grotere XV-mouwen er minder gek uit moeten laten zien, omdat ze niet langer in het midden hoeven uit te puilen. Nadeel is dat rijders niet meer de mogelijkheid hebben om atmosfeermouwen te verwisselen. Ten slotte heeft Fox de IFP-drukken (independent floating piston) op zijn eigen nieuwe schokken herzien.

Easton: koolstof naar de massa brengen

Easton kreeg rekwisieten van veel van mijn bronnen (waarvan er niet één voor Easton werkt) vanwege het groeiende aantal indrukwekkende producten. Een van de zeer opwindende is het EC70-mountainbikewiel – een goedkoper koolstofalternatief voor de EC90-versie die het introduceerde eerder dit jaar. Het is tubeless-compatibel en is verkrijgbaar in 26- en 29er-opties. Hoewel Easton nog geen verkoopprijs heeft vermeld, stellen vroege rapporten de 66 cm-variant op 1.345 gram, slechts 60 gram meer dan de huidige EC90.

Crank Brothers: een nieuwe dropperpost laten vallen

Het team van Crank Brothers was hard aan het werk aan een compleet nieuwe Joplin-post, die wordt geleverd als merchandise voor 2013. Het is veelbetekenend dat het nieuwe model een kabel heeft die wordt aangesloten op het onderste deel van de paal in plaats van op de kop. De verandering elimineert de kabelbundeling die optreedt wanneer de aanwezige Joplins vallen, maar bovendien betekent het dat rijders niet de mogelijkheid hebben om de paal zo ver in de zitbuis te verminderen, wat een probleem kan zijn voor veel kortere rijders. Er is meer: de afstandsbedieningskabel van het artikel kan naar de voor- of achterkant van de paal worden geleid (een functie die mogelijk wordt gemaakt door een kleine afdekking die de verse kant van het afvoermechanisme afsluit) en de interne paal heeft horizontale zijkanten om te beschermen tegen de post van draaien. De nieuwe post kan ook een nulteller zijn,die beter past bij de slappere zithoeken op veel nieuwe fietsen en, in tegenstelling tot de eerste Joplin, heb je de mogelijkheid om je fiets bij het zadel op te pakken zonder de paal te verlengen.

Fietsstandaard Scuttlebutt

Mij is verteld dat de 1-inch tot 1-inch balhoofdbuis en vork-stuurbuis die Giant dit seizoen introduceerde als Overdrive 2 nog niet algemeen is toegepast.

En tot slot, het lijkt erop dat er niet veel nieuws te melden is in het land van de bottom-bracket-standaard. BB30 en vooral PF30 blijven populair, maar bedrijven aan alle kanten worstelen nog steeds met een korte levensduur van de lagers en kraken vanwege uitlijningsproblemen en het moeilijk handhaven van toleranties.