Getest. Tern Cargo Node Vouwfiets

Als je dacht dat bakfietsen boodschappen doen en het leven in de stad eenvoudiger maken, moet je er een proberen die in de kofferbak van een auto past

Mitch Mandel

Als een oude fietstester, worden mij vaak exact dezelfde twee vragen gesteld, in deze volgorde: welke fiets moet ik kopen? En wat is je favoriete fiets? Vrijwel iedereen verwacht dat ik dat laatste antwoord met een soort carbon racefiets of een superlichte, lange reis mountain rager. Dus ze zijn allemaal verrast als ik ze vertel dat het een eigen longtailbakfiets is.

Afgezien van de eerste fiets die ik als kind had, een Schwinn Scrambler, heeft geen enkele andere fiets mijn leven zo veranderd als de bakfiets. Ik gebruik het om elke boodschap in de stad te doen en zelfs om bouwmaterialen te vervoeren. (Ik herinner me de blik op de gezichten van de arbeiders van deze ijzerhandel toen ik wegreed met twee zakken cement van 27 pond op de kofferbak.) Tenzij het echt slecht weer is, staat mijn auto het grootste deel van de week geparkeerd.

Mitch Mandel

Traditionele bakfietsen hebben echter één belangrijk nadeel: ze zijn groot. Hun slungelige spanwijdte en algemeen gewicht maken ze moeilijk op te bergen en de transportmijn heeft geen straal van vijf mijl in mijn huis gemaakt. Maar de Tern Cargo Node lost dit probleem op: hij kan tot een derde van zijn afmetingen worden ingeklapt, terwijl de volledige bruikbaarheid van een normale bakfiets behouden blijft.

Voor meer beoordelingen van fietsen die je leven kunnen veranderen, abonneer je nu op Bicycling !

The Cargo Node is een samenwerking met Xtracycle. Tern maakte het opvouwbare frame en gebruikte Xtracycles Leap bakfietsverlenging om de fiets compleet te maken. Dit was een slimme zet, want het maakt de Cargo Node compatibel met Xtracycles Leap accessoires zoals de Hooptie veiligheidsleuningen, U-tube voetsteunen en Yepp kinderzitjes.

Het maximale gewicht voor uw fiets is 159 kg, inclusief het gewicht van deze rijder – veel vermogen voor de meeste omstandigheden.

Snelspanhendels met kleine veiligheidssloten in het midden van het frame en de stuurpen zorgen ervoor dat de fiets in 10 seconden kan worden geopend en neergeklapt. Mijn eigen snelste tijd was misschien een seconde of twee meer.

De Cargo Node wordt geleverd in slechts één maat, maar past bij een breed assortiment rijders dankzij een ultralange zadelpen en zijn eigen verstelbare stuurpen, die het bereik en de hoogte kan veranderen via twee snelspanhendels.

Op basis van ervaringen uit het verleden met vouwfietsen, verwachtte ik dat een vrachtversie enigszins zenuwachtig zou aanvoelen, maar de lange wielbasis van Cargo Nodes maakt het stabiel, zelfs met de 61 cm wielen. Ik verwachtte ook dat het opvouwbare frame onder zware belasting zou buigen, maar de fiets verraste me met zijn eigen stijfheid. Het aluminium frame met enkele balk heeft een extra grote buis en voelt verenigd aan en rijdt zelfs wanneer de belasting zijn limiet bereikt.
De fiets heeft een kleine pomp in vloerstijl verborgen in de zadelpen – het zadel doet ook dienst als handvat. Mitch Mandel

Tern rust de Cargo Node uit met een compleet pakket accessoires voor een stadsrit. Een voornaaf van een dynamo voedt de achter- en voorlichten, en een geïntegreerde condensator houdt ze vast wanneer je stopt bij stopborden en stoplichten. Spatborden houden je droog tegen opspattend water en de fiets wordt geleverd met een kleine pomp in vloerstijl die in de zadelpen is verborgen. Zelfs tijdens het rijden op stedelijke wegen bedekt met puin, heb ik nog nooit een lekke band ervaren – een bewijs van de duurzaamheid van deze Schwalbe Big Apple-banden voor fietsen. Ik heb ze twee of drie keer aangevuld met de hele pomp, die de stoel als een comfortabele handgreep gebruikt. De nieuwe, waterdichte tassen van 35 liter van Xtracycles houden niet alleen meerdere kleine voorwerpen veilig aan de binnenkant vast, maar hebben ook riemen die aan elkaar kunnen worden bevestigd om de tassen te sluiten en grotere voorwerpen naast het dek vast te houden.Een bipod-standaard houdt de fiets omhoog en houdt hem stabiel tijdens het laden.

De Cargo Node nam in mijn werkplaats blijkbaar minder ruimte in beslag dan mijn standaard bakfiets. Het paste ook achter in mijn auto, zodat ik het als een familievakantie naar Yosemite kon brengen.

Mijn privébakfiets heeft elektrische ondersteuning en ik heb deze functie gemist toen ik eerder op de dag leeg was van een weg- of bergrit, of een heuvel moest beklimmen met volle bepakking. De Cargo Node kan worden uitgerust met een e-RAD mid-drive elektromotorsysteem voor maximaal een meerprijs (de beste prijs biedt u een motor van 750 watt). Als u echter bedenkt dat het een voertuig echt kan vervangen, beginnen zelfs de totale kosten redelijk te klinken.

In ieder geval, na het testen van de Cargo Node, ben ik er vrij zeker van dat mijn volgende bakfiets een opvouwbare (en waarschijnlijk elektrische) fiets zal zijn.

Nieuwsgierig naar e-bikes maar bang dat je er geen training van krijgt? Kijk dit: