Motobecane Gran Premio Elite

De afhaalmaaltijd: Agressieve, scherpe en wendbare schakelingen benadrukken deze hoogwaardige roadie.

  • Wie zou het moeten kopen: iedereen die op zoek is naar een spannende straatfiets op hieronder
  • Waar we van houden: Shimano 105 vind je nergens anders voor deze prijs
  • Something We: De Tektro-velgremmen zijn het tegenovergestelde van goed

Gewicht: 97kg. (59cm)

Als je op zoek bent naar een gloednieuwe, substraatfiets en je denkt dat je enige optie een fiets van een groot merk is met een aluminium frame, een koolstofvezelvork en een lagere Shimano-aandrijflijn, dan heb je het mis. Sta ons toe het nader toe te lichten: de Motobecane Gran Premio Elite is geen nieuwe lay-out, maar de roadie met stalen frame is lichter dan concurrenten van aluminium en levert uitstekende trillingsdemping. Bovendien heeft het een beter schakelende aandrijflijn dan rivalen van Trek, Cannondale en Specialized, en als een kwestie van mening zien die sportieve Shimano RS11-wielen er prachtig uit over de klassieke stalen vorm van Motobecanes.

Met andere woorden, de Gran Premio Elite is op papier een uitzonderlijke waardepropositie. Het wordt ook verkocht door BikesDirect, een online consumentgerichte winkel, dus je kunt een proefrit maken voordat je koopt (ook al heb je 30 dagen om het te retourneren en een volledige terugbetaling te ontvangen). Op de weg zorgt de rijkwaliteit van het stalen frame en de koolstofvork ervoor dat de met scheuren beladen bestrating een stuk minder schokkend aanvoelt, en een balhoofdhoek van 73,5 graden houdt het stuur scherp contrast. De Tektro-velgremmen zijn te weinig krachtig, maar het veranderen van de Shimano 105-aandrijflijn is snel en helder, en dat zorgt ervoor dat de Gran Premio Elite duurder aanvoelt dan het is. Het is niet vluchtig onder hard werken, en als dat gevoel van stijfheid en onmiddellijke krachtoverdracht waardevol voor je is, dan is een aluminium fiets misschien beter. Maar om naar buiten te gaan en van de straat te genieten,de Motobecane ziet er niet alleen goed uit, het is een van die soepelste fietsen voor de prijs.

Beleefdheid

Hoe Kan Deze Fiets Zo Goedkoop Zijn?

De Gran Premio Elite is goedkoop en toch goed uitgerust omdat hij profiteert van het plan om oude dingen weer goed te maken, te beginnen met de titel. Degenen die het weten zullen Motobcane herkennen, het legendarische Franse fietsenbedrijf, dat in 1981 het crankstel schopte. BikesDirect gaf de naam Motobecane France meer dan tien jaar geleden een licentie en begon fietsen te verkopen die zijn gemaakt door de Taiwanese fabrikant Kinesis Industry Co. Ltd. (Als dat twijfelachtig lijkt, het is niet zonder precedent: de meeste fabrikanten gebruiken een handvol internationale fabrikanten om hun fietsen te maken. Kinesis maakt fietsen voor Diamondback, Felt, GT en vele anderen.) Dus de erfenis van Motobcane wordt op de markt gebracht, maar old-school chromoly stalen frames zijn goedkoop, vooral als je de middelste man uitschakelt. Het is geen geavanceerde technologie,maar het is precies wat BikesDirect in staat stelt om je een racefiets met een carbon vork en Shimano 105 componenten te verkopen voor minder dan

Een koolstofvezelvork zorgt voor trillingsdemping voor de fiets met stalen frame.

Trevor Raab

Om die waarde in omstandigheden te plaatsen, vertegenwoordigen de Specialized Allez, Cannondale CAAD Optimo Claris en Trek Domane AL twee de straatfietsen op instapniveau die je voor ongeveer -850 kunt kopen van een gerenommeerd merk. Ze maken allemaal gebruik van aluminium frames, koolstofvorken en Shimano Claris-aandrijflijnen – drie treden lager in de Shimano-straathiërarchie in de 105-aandrijflijn op de Motobecane. Cannondale en Trek vermelden gewichten voor hun fietsen in frameafmetingen van 56 cm; beide wordt beloofd ongeveer hetzelfde te wegen als onze 59 cm Gran Premio Elite, die ook een (meestal zwaarder) stalen frame heeft. En omdat de 105-aandrijflijn een 11-speed band heeft met de Clariss 8-versnellingen, zijn de sprongen tussen de versnellingen strakker (op een 11-32-band met gelijke versnellingen), wat soepeler schakelen en kleinere cadansveranderingen suggereert.

Motobecane Gran Premio Elite-details

Stijl: Weg
Materiaal:
Staal
Vork:
Motobecane right blade carbon
Aandrijving:
Shimano 105
Versnelling:
50/34 crankstel, 11-32 tape
Remmen:
Tektro 540 mechanische velgremmen
Wielen:
Shimano RS11 aluminium
Banden:
Continental Ultra Sport II, 700x25mm

Voorbij De Componenten

De stuurpen, zadelpen en het stuur zijn van aluminium en voorzien van een Motobecane-badge. Het crankstel is FSA’s Gossamer. Op de fiets met maat 59 cm voelden de stuurpen van 110 mm en de krukas van 175 mm de juiste maat. De geometrie is ouderwets en agressief: vereist een steile balhoofdhoek van 73,5 graden, dus de hoek van de zitbuis kan ook 73,5 graden zijn, en hoewel BikesDirect geen reikwijdte vermeldt, geeft de effectieve bovenbuislengte van 585 mm een lange rijhouding aan. In combinatie met relatief korte liggende achtervorken van 405 mm, heeft de Gran Premio Elite competitieve hoeken – wat niet alleen leuk is voor casual fietsers, maar ook ideaal voor racers die op zoek zijn naar een goedkope winterfiets die hun lange rijhouding nabootst.

Potentiële kopers moeten weten dat hoewel verzending volledig gratis is, je de fiets zelf moet monteren of een plaatselijke winkel moet betalen om het te doen. Dat betekent het monteren van de pedalen en het afstellen van de remmen en aandrijflijn, dus houd rekening met de montagekosten als u het niet zelf kunt doen.

Een stuurpen van 110 mm op de fiets met maat 59 cm helpt rijders zich uit te strekken in het frame. Trevor Raab

Rit Impressies

Als je ooit een oudere stalen straatfiets hebt geënsceneerd, zal de Gran Premio Elite comfortabel aanvoelen, omdat hij sterk aanvoelt maar meer buigt dan moderne aluminium- en koolstofvezelontwerpen. Dat maakt het compatibel over ruw wegdek, en de rijkwaliteit is verbazingwekkend soepel voor een fiets met 25 mm-banden bij 80 psi (er is ruimte voor banden tot 28 mm). Het nadeel is dat je niet dat gevoel van directheid krijgt als je opstaat en op de pedalen stampt, hoewel de Gran Premio Elite met 10 kg ook niet lusteloos aanvoelt.

Als je afdaalt, word je er vooral aan herinnerd waarom moderne straatfietsen niet zijn gebouwd op de manier van hun Motobecane. De steile balhoofdhoek betekent snel sturen, en op een frame dat niet vreselijk stijf is, maakt dat het nemen van bochten op hoge snelheid een beetje levendiger. Het reageert snel op uw invoer en vereist de grootste aandacht van de bochten; of dat angstaanjagend of opwindend is, is aan jou. De echte opwinding komt wanneer je een kruispunt nadert: vanaf 75 mph had ik 100 meter om de fiets tot stilstand te brengen op een kurkdroog trottoir. De Tektro-velgremmen zijn geen solide punt.

Dat brengt ons bij deze laatste vraag: wie moet er een kopen? Ongeacht de remmen, de rest van de componenten maken de Gran Premio Elite uitstekend voor het geld, maar een eigentijds aluminium ontwerp kan een beter platform zijn voor verbeteringen als je overweegt om te gaan racen op de weg. Je kunt bijvoorbeeld altijd upgraden van een Claris naar een 105-aandrijflijn, en veel racers zouden waarschijnlijk slechte trillingsdemping inruilen voor een stijver frame. Maar voor fietsers die alleen een betaalbare racefiets nodig hebben met een spannende rit en uitstekend schakelen vanuit de bak, is de Gran Premio Elite ongeëvenaard.

105 Aandrijving

De Shimano 105-aandrijflijn, met behulp van zijn 11-speed tape, weerspiegelt een ongewone waarde voor een fiets.

Tektro velgremmen

Ze zijn voldoende maar niet krachtig, dus houd rekening met een langere remweg.

Stalen frame

Een Reynolds 520 chromoly stalen frame dempt trillingen op de weg.

73,5-graden balhoofdhoek

Een steile balhoofdhoek zorgt voor sturen.

Continental Ultra Sport-banden

Het 25 mm Continental-rubber rolt snel op aluminium Shimano-velgen.