Haro Shift R7 LT Review

Banden met grip, soepel schakelen en een nieuwe RockShox-vork maken een constructie van grote waarde af.

Trevor Raab

Prijs :
Gewicht : 143 kg. (M, onderhouden)
Ontwerp: Trail
Aandrijving : Shimano XT/SLX 11-speed met Praxis cranks
Frame materiaal : Aluminium
Veerweg : 140 mm
Vork: 150 mm
De ideale fiets voor : Prijsbewuste en beginnende rijders die een betrouwbare straatfiets willen

De Haro Shift R7 LT is een budgetvriendelijke, speelse, middelzware trailfiets die uitblinkt op ruige, rotsachtige paden die niet te steil zijn en veel obstakels bieden. Het wordt geleverd met kwaliteitsonderdelen zoals een RockShox-ophangingssysteem en een gedeeltelijke Shimano XT-aandrijflijn. Shimano Deore 500 schijfremmen zorgen voor de remkracht en de Kenda banden zorgen voor veel grip.

Dit materiaal wordt geïmporteerd vanuit embed-name. U kunt mogelijk exact dezelfde inhoud in een ander formaat vinden, of u kunt meer informatie vinden op hun internetsite.

Wat is er nieuw ?

Wat al een goed gespecificeerde fiets was voor een fantastische prijs, is veel beter. De oude RockShox Recon Gold-vork werd vervangen door de meer trailspecifieke, 150 mm veerweg MY19 RockShox Sector RL met Boost-afstand. De eerdere modellen Kenda Nevegal X Professional banden zijn ook op de fiets vervangen. De achterkant heeft de Kenda Helldiver, het meest geschikt voor snelle en droge paden; en vooraan ontvang je de gripvolle Hellkat in enduro-stijl. Een X-Fusion 125 mm dropper post zorgt ervoor dat je zadel snel uit de weg gaat.

De nieuwe Kenda Hellkat en Helldiver banden zorgen voor veel grip en snelheid. Trevor Raab

Nog een onderdeel van deze moeite waard om te bouwen

De R7 LT (samen met andere Alter-modellen) maakt gebruik van een vier-bar Horst-link-ophanging die wordt bestuurd met een RockShox Monarch RL DebonAir met 140 mm veerweg. De 1x aandrijflijn is inclusief een Shimano XT achterderailleur met Shimano SLX 11-speed, 11-46t tape en FSA V-Drive cranks. De 32t-voorring is acceptabel voor rijden op de weg en biedt voldoende versnellingen om met hoge snelheid op enduro-achtige paden te rijden, terwijl hij klein genoeg is om te schalen.

De vering brengt je door woelige paden. Trevor Raab

Geometrie

Geometrisch gezien is deze fiets lang en steil. Het bereik van 440 mm op het medium dat we hebben geanalyseerd, is slechts 1 mm meer dan de Cannondale Trigger, maar verkleint het met een stapelhoogte van 619 mm. Voor een verder contrast heeft Giants Trance een stapelhoogte van 591 mm. De 68-graden balhoofd- en 75-graden zitbuishoeken zijn steiler dan wat gebruikelijk is op een dergelijke fiets. De besturing voelt snel aan, en hoewel deze fiets niet zo slecht is als sommige vergelijkbare modellen, voelde ik me comfortabel bij het afdalen op gematigd terrein, alsof ik altijd de controle had en in staat was om door nauwe barrières te navigeren.

Familie wijzigen

Er zijn acht modellen in de Alter-reeks, variërend in prijs van (Shift S3) tot voor de eersteklas Shift R9 LT. Er is ook een e-bike-versie, de Shift Plus i/O 9.

Alle versies hebben wielen van 70 cm, maar de Alter Plus en de elektrische optie passen banden met een grotere maat aan. Met uitzondering van deze S3 met één draaipunt, gebruiken alle Shift-modellen een ophanging met vier stangen.

Een mix van Shimano- en FSA-componenten zorgt voor een soepel schakelende aandrijflijn. Trevor Raab

Rit impressies

Tijdens het rijden op de stoffige, droge en soms zanderige paden in het resort Northstar California, aan Lake Tahoe, had ik altijd het gevoel dat ik de fiets onder controle had. Ik hield me alleen aan gematigde beklimmingen en daalde over grimmige paden, die een geweldige proeftuin waren, maar een beetje intenser dan ik zou rijden als ik op mijn eigen paden naar huis was. Het vergt wat extra inspanning en rijvaardigheid om door meer technisch terrein te navigeren, aangezien de geometrie niet zo vergevingsgezind is als bij andere all-mountainbikes. Naar de onderkant van het resort waar de weg een beetje vlakker begon te worden en verschillende beklimmingen insloeg, begon de fiets echt zijn weg te vinden. De banden zorgden voor veel grip door bochten en de ophangingsset nam het wortelachtige, rotsachtige terrein op de voet. De steile zithoek maakte het vinden van een geschikte klimpositie relatief eenvoudig,en ik slaagde erin om grip te houden terwijl anderen om me heen die van hen verloren. Ik kon de fiets snel om krappe bochten slaan en hij vloog door enorme bermen. Het voelde levendig en gemakkelijk te bedienen met nominale input van de rijder. Voor iedereen die op paden wil gaan rijden of voor rijders die een capabele maar goedkopere fiets nodig hebben, is de Haro Shift R7 LT een goed alternatief.

Matt is opgegroeid met BMX en heeft door heel Europa en de VS gereden, en nu legt hij die kilometers af om straat-, berg- en stadsfietsen te testen voor fietsen.