Bicycling Editors' Choice 2010 Genomineerden
De beste racefietsen van 2010

Na het hele jaar door de beste straatfietsen te hebben getest, heeft Bicycling 23 fietsen geselecteerd in acht categorieën om de genomineerden van de Editors’ Choice dit jaar te markeren. Hier is een galerij van alle fietsen, plus een voorproefje van commentaar op de testrit. De winnaars worden bekend gemaakt in het juninummer van Bicycling .

STARTWEG: Trek 1.5

De winnaar van vorig jaar keert terug om zijn kroon te verdedigen. De prijs blijft hetzelfde, maar de shifters zijn geüpgraded naar Shimano Tiagra, waardoor verschuiven van de druppels en de kappen mogelijk is. (Sora shifters, gespecificeerd op 1.5 van de afgelopen jaren, konden alleen van de kappen worden verschoven.)

Testers verklaarden:

  • Het voelde winterhard door de onderste montage onder schalen en versnellende trapkrachten.
  • Of het nu gaat om de kracht van schaalvoordelen of jaren van trickle-down, deze fiets presteert ver boven zijn prijsniveau.
  • Zeer veilige, zelfverzekerde afdaler.

STARTWEG: Cannondale CAAD8 6

Een nieuw platform voor Cannondale, het CAAD8-platform heeft het grote aluminium frameprofiel dat het bedrijf beroemd heeft gemaakt, en is verbeterd met comfortabele details zoals een iets hogere balhoofdbuis en uitgerekte liggende achtervorken.

Testers verklaarden:

  • Stijf aanvoelende fiets met een geweldige allround charme.
  • Overtrof wat ik van een instapfiets gewend ben.
  • De Cannondale heeft een extreem stabiel en veilig gevoel dat perfect geschikt is voor de geplande rijder.

STARTWEG: Giant Defy 2

Deze Defy heeft exact dezelfde framegeometrie als de Defy Advanced die in 2009 de Editors’ Choice-prijs won in de uitbundige categorie. Hij is wat ontspannen en iets meer rechtop dan een typische racefiets. Zoals de meeste finalisten in deze categorie, biedt Giant de koper de keuze uit een gestroomlijnde dubbele of driedubbele vouw.

Testers verklaarden:

  • De molen draait gewoon samen, stabiel onder de pedaalinvoer, en benadeelt u nooit via een breed vermogensbereik.
  • Hoe eenvoudig het ook is, het is niettemin een sportieve fiets met een goed reactievermogen en een levendige textuur.
  • Slimme zet van Giant om de Defy the 25c-banden uit te rusten, omdat het waarschijnlijk een rol speelde in de fluweelzachte rit.

VROUWENWEG: Giant TCR Advanced 1

Met behulp van zijn eigen carbon frame en vork, en een Shimano Ultegra aandrijflijn en remmen, de Giant TCR Advanced 1 opgestapeld tegen zijn concurrenten. Het heeft een veelzijdige mix van comfort en snelheid.

Testers zei:

  • Heeft een opgewekte houding en agressieve positionering, maar was comfortabel en stabiel.
  • Heeft een licht en levendig gevoel. . .en de scherpste wielen van deze groep. En de positie is redelijk comfortabel.
  • Loopt lekker mee op flats, voelt responsief aan op harde ritten en werkt goed.

VROUWENWEG: Gespecialiseerde Amira Expert

Met zijn competitieve racefiets voor dames die nieuw is voor 2010 heeft Specialized een frame van volledig carbon dat is gevormd om te passen bij de anatomie van een vrouw en er hoogwaardige Shimano Ultegra-componenten aan hangt, waardoor een rit ontstaat die zowel comfortabel als competitief is.

Testers verklaarden:

  • Het beste voor een rijder wiens proporties het kortere bereik van een vrouwspecifieke geometrie vereisen. Zeer comfortabel als je bij de drops bent, zonder te ver uit te rekken.
  • Zorgt ervoor dat u zich sneller voelt, zelfs als u dat niet bent, met een direct, verbonden gevoel met de weg en een helder, scherp rijgedrag.
  • Van bochten tot verfwerk, dit is de mooiste fiets die we hebben getest.

VROUWENWEG: Trek Madone 5.1 WSD

De Madone 5.1 WSD, de goedkoopste kandidaat voor de Editors’ Choice Women’s Road Honours, combineert een Shimano 105-cassette in een verder volledig Ultegra-aandrijflijn, waardoor Lance Armstrong’s raamwerk – en winnende houding – dichter bij een prijsklasse komt.

Testers verklaarden:

  • De Madone dempt het geroezemoes zo goed dat de kilometers kunnen aftikken zonder dat de rijder het merkt.
  • Het zal alles – klimmen, bochten nemen, afdalen – heel goed doen.
  • Dat is echt een luxe sedan, geen sportwagen, maar de snelheid en prestaties zijn er allemaal.

PLUCHE WEG: Cannondale Synapse Carbon 3

Testers van de Carbon 3 waren dol op de stoelsteunen die het straatgeroezemoes samen met de verticale cockpit (hoge balhoofdbuis, kortere bovenbuis) verminderden. Cannondale heeft een compact stuur (minder diepe val) en compacte kettingbladen, beide handige functies voor de rijder die snel wil gaan maar aan het eind van de dag niet zoveel pijn wil doen.

Testers zei:

  • De Carbon 3 is vlot gereden met een flinke dosis snelheid door zijn uitstekende krachtoverbrenging. Handvatten te allen tijde voorspelbaar maar toch leuk op de bochtige afdalingen.
  • Een hogere balhoofdbuis, gehoekte stuurpen en compacte versnellingen maakten dit een geweldige rit, vooral voor scaling. Neem plaats in een gezellige versnelling, krijg de cadans op een beheersbare plaats en draai weg.
  • Waarschijnlijk pond voor pond de meest comfortabele fiets die ik trapte bij Editors’ Choice.

PLUCHE WEG: Scott CR1 Pro

De steilere balhoofdhoek, nog kortere balhoofdbuis (dan de Cannondale) en langere cockpit, evenals een stijver aanvoelend frame, waardoor de CR1 Pro veel meer racegericht aanvoelt voor een luxe fiets. Het is nog steeds meer ontspannen dan een pure racer, maar het neigt meer naar een competitieve rijder die slechts wat minder cafeïne in zijn espresso nodig heeft.

Testers verklaarden:

  • De ideale fiets voor je langeafstandsrijder die op zoek is naar snelheid met een beetje comfort.”
  • Het lijkt luxueus als je rechtop zit en cruiset, maar het kreeg een pittiger gevoel in druppels. Het is veelzijdig en snel.”
  • De standaard versnelling van de CR1 en veel meer competitieve hoeken maken hem pittig in sprints en wendbaarder in bochten, en het contrasteert mooi.”

PLUSH ROAD: Giant Defy Advanced 1 De Giant Defy Advanced won in 2009 de Editors’ Choice-onderscheidingen. Hij is voorzien van een complete Shimano Ultegra-aandrijflijn, Mavic Ksyrium Elite-wielen en een frame van koolstofvezel. De fiets was dit jaar niet beschikbaar om te testen. RECREATIEWEG: BH Speedrom 105

We hielden van de algemene rit van de fiets met carbonframe toen we hem in juli 2008 beoordeelden, en sindsdien is hij alleen maar beter geworden. De meest opvallende verbetering komt van de gloednieuwe vork die koolstof is van stuurbuis tot uitvalpunten.

Testers verklaarden:

  • De BH is een volledige koolstofbundel die bijna elke rijomstandigheden en elk scenario gracieus en comfortabel aankan.
  • Dit zou mijn keuze zijn voor een lange dag in het zadel, moeilijk of gemakkelijk.
  • De BH is zeer gebalanceerd. Het is een geweldige klimmer, een zekere daler en bevat een scherpe handling.

RECREATIEWEG: Cervelo S1

Carbon mag dan wel een rage zijn, Cervelo’s S1 is geen gewone aluminium racefiets. Een directe afstammeling van de Soloist, het aero-vormige aluminium frame van de S1 heeft een stamboom die anders is dan alle andere in zijn klasse met eerdere overwinningen in belangrijke Europese races.

Testers zei:

  • De aerodynamische eigenschappen van de S1 doen je denken dat je deze fiets constant tegenhoudt, vooral op vlakke straten en afdalingen.
  • Inclusief een levendige racehouding die je competitieve impuls voedt, maar het is geen agro, rekbare positie.
  • Dit is iets wat me opviel aan deze fiets dat testers die verstrikt raken in de details soms niet opmerken: deze fiets is ontzettend leuk.

RECREATIEWEGEN: Jamis Xenith Comp

De Xenith Comp biedt waarde in schoppen. Heeft het carbon frame high-tech kenmerken zoals een taps toelopende stuurbuis, BB30 trapas en asymmetrische liggende achtervorken, het komt ook met een prijskaartje dat lager is in vergelijking met de andere finalisten.

Testers verklaarden:

  • Goedkope carbon frames hebben vaak een houten gevoel, maar dit was er niet.
  • Een geweldige fiets voor iemand die een carbon frame wil met geometrie en beheer dat geschikt is voor lange soloritten, excursies samen met het buurtteam en af en toe een bezoek aan de startlijn voor races.
  • Carbon, 105, samen met een full-carbon vork voor minder dan? Wauw.

ENTHOUSIASTE WEG: Specialized Tarmac Expert SL

Laten we eens luisteren voor de trickle-down: het FACT IS 10r-frame is exact hetzelfde dat werd bereden door toonaangevende teams in de Tour de France van 2008, met behulp van een oversized 4 cm lager hoofdtelefoonlager en carbon monocoque-constructie. Shimano’s vernieuwde Ultegra-set plus een paar Mavic Ksyrium Equipe-wielen ronden een geweldig componentenpakket af.

Testers verklaarden:

  • Drijft over gebroken stoepen, maar isoleert u niet van wat er gaande is.
  • Comfort en stabiliteit zijn de grootste troeven; ideaal voor je niet-racer die een gewone fiets wil.
  • Specialized heeft ooit de geometrie op het asfalt genageld. Het handelt feilloos af.

ENTHOUSIASTE WEG: Scott Addict R2De Addict R2 is slechts een klein broertje van de Addict RC bereden door supersprinter Mark Cavendish en heeft geïntegreerde trapascups en een wendbare, racegerichte geometrie. Shimano Ultegra, een volledige Ritchey-cockpit en Mavic Ksyrium Elite-wielen houd het gewicht onder de 7 kg.

Testers verklaarden:

  • Geef het tempo op en de Addict komt tot levensstijl en biedt een stevige maar aangename rit en uitstekende handling die een paar stapjes meer vertrouwen vereist.
  • Racers met een beperkt budget zullen waarschijnlijk dol zijn op de Addict. Het lijkt een echte racefiets en zijn eigen Ultegra-onderdelengroep maakt het een volledig capabel wapen voor crits en wegraces.
  • Een stoere fiets voor de rijder die racet, maar toch geniet van een zeer lange rustige rit door het land met vrienden.

ENTHOUSIASTE WEG: Focus Izalco Expert Ultegra

Focus, een nieuwkomer op de Amerikaanse markt, is goed bekend in Europa; het Milram-team racet Focus-fietsen op de ProTour. Net als beide andere fietsen in deze categorie, maakt de Izalco Expert gebruik van pro-personeelsinput, met een race-geïnspireerde geometrie, BB30-trapas en taps toelopende balhoofdbuis die allemaal wijzen op prestatie-intentie.

Testers zei:

  • Of je nu moeilijk trapt in de dalen om terug te komen, bochtige afdalingen navigeert of gewoon zit, het was gemakkelijk om je thuis te voelen met deze fiets.
  • Verander de wielen in een mooi paar racewielen en het is een volledig capabel snelheidssysteem. Bovendien is het uitzonderlijk comfortabel voor lange ritten, casual kruistochten of snelle trainingsritten.
  • De wegligging is voorspelbaar en zeker, snel, stabiel als je vol gas zit… de motor voelt alsof hij wil gaan.

P>(Kosten zijn inclusief frame, vork, headset)

Als Pinarello’s meest exotische fiets tot nu toe, bevat de nieuwe Dogma een uniek, asymmetrisch Toryaca 60HM1K carbon frame door middel van een proces waarbij elke kant van de fiets onafhankelijk wordt geconstrueerd. Deze praktijk is bedoeld om de koppel- en belastingsverdeling over de vork en het frame gelijk te maken zonder de rijkwaliteit te beïnvloeden. Onze rijders stonden constant versteld van het rijgedrag en het weggevoel van de fiets.

Testers verklaarden:

  • Het is nog steeds misschien wel de meest comfortabele pure racefiets die er bestaat, maar de nieuwe Asym-lay-out heeft een beetje meer stijfheid in alle ideale gebieden opgenomen.
  • De Dogma blinkt uit nadat je minstens twee uur hebt gereden – en hij schijnt helderder als je er verschillende soorten wegdek op gooit.

RACEWEG: Trek Madone 6.

9

Misschien wel de meest erkende racefiets ter wereld, heeft Trek het volgehouden om de Madone ook tot een van de best presterende racefietsen te schudden. Het is licht, goed uitgerust vanaf de showroomvloer (inclusief carbon clincher-wielen met diepe schotel) en wordt door vissers geprezen als een uitstekende klimmachine en vanwege zijn uitstekende trillingsdempende eigenschappen in het OCLV2-carbonframe.

Testers zeiden:

  • De rijtextuur van de Madone is fantastisch, zeer soepel en toch voelt hij verbonden met de weg.
  • Het is een subtiele snelheid die comfort en wendbaarheid in één enkele maximaliseert. De Madone is een erg leuke fiets om op te rijden.
  • Het is een van die zeldzame aankopen die niemand verkeerd kan doen over wat de beste racefiets is voor haar of zijn eigen speciale stijl.

(zoals getest)

Guru-setup om ’s werelds lichtste straatframe te creëren met dit (geclaimde) wonder van koolstofvezel van 747 gram. Zoals de meeste goeroes is de Photon handgemaakt in de fabriek in Montreal en heeft hij een geïntegreerde zitmast en volledige uitvaleinden van koolstofvezel.

Testers verklaarden:

  • Pittig in sprongen en bij het wisselen van lijn. . .rotsvast veilig in kronkelige hoeken.
  • Pittig maar geen racefiets; comfortabel maar over een pluche fiets.
  • Veruit de best klimmende fiets die ik ooit heb gereden.

RACEWEG: Giant TCR Advanced SL Rabo

Een ingebouwde seatmast, massieve MegaDrive rechthoekige onderbuis en enorme trapasverbinding zorgen voor ultieme snelheid en stijfheid van het Advanced SL carbon frame. Testers prezen het snelle karakter, het goed ontworpen compacte geometriekader en de algehele kunst vanaf het pistool. Ze waardeerden ook de volledige Shimano Dura-Ace-onderdelenset, zoals carbonbuizen met diepe schotel.

Testers zeiden:

  • Het voelde meteen snel aan, bereid om met elke pedaalslag te stijgen, niet op te houden tot de laatste ronde.
  • Het is voor een rijder die altijd op 10 staat en klaar staat om naar elk stadslimietbord te gooien, of het nu 2 kilometer in of 75 is.
  • Stijfste perceptie van de drie. Een pure winnende machine.

DROOMWEG: Javelin Cortina zoals geanalyseerd

De Cortina, de winnaar van vorig jaar, maakt gebruik van een kenmerkende honingraatstructuur van koolstofvezel om een snel, stijf en lichtgewicht (850 g onderhouden) frame te creëren dat bedoeld is voor racers en enthousiastelingen. De buis-naar-buis constructie maakt een volledige aangepaste geometrie mogelijk (zoals bij alle fietsen in de DR-categorie) tegen een meerprijs.

Testers verklaarden:

  • De strakke lijnen en speelse attributen belonen rijders die tot het uiterste gaan.
  • Reageert. . .als een uitstekende racefiets, maar behoudt die boterachtige rit die een echte droomracefiets kenmerkt.
  • Bij afdalingen was het rijgedrag zo overtuigd dat het me in staat stelde snellere rijders bij te houden op wegen die ik niet kende.

(zoals getest)

De in Austin gevestigde, op maat gemaakte bouwer KirkLee werkt met koolstofplaat om buizen in de blaas te vormen in eigen huis voor aangepast uithoudingsvermogen, gewicht en rijkwaliteit. De buis-naar-buis constructie is voorzien van met de hand omwikkelde verbindingen, handgemaakte koolstofkabel stopt en een 6/4 titanium trapasbehuizing. Oh, en prachtige verf.

Testers zei:

  • Heeft een rit die ik zou omschrijven als “lichtgevend”. Het verlichtte de straat.
  • Ik vertrouwde de fiets meteen op afdalingen.
  • Een vlotte rit waar je uren en uren kunt zijn terwijl de weg zich voor je ontrolt.

COMMUTER: Globe Haul twee

Met zijn houten rek, kunstleren zadel en bijpassende kleurenschema, heeft de Globe Haul 2 de chicste looks van die 3 fietsen in de categorie forenzen. De schijfremmen zijn krachtig terwijl de Shimano Alfine achterimpuls feilloos functioneerde.

Testers zei:

  • Het verfijnde en gecombineerde, vrijwel ouderwetse uiterlijk en textuur, met een plotseling vermogen om rond te trappen en matig hoge tarieven te behouden voor een forens.
  • De vorm en positie van het stuur leent zich voor indrukwekkend bochtenwerk in een volledig spectrum van snelheden.
  • Ik slaagde erin te blijven zitten toen de rit zonder problemen hobbelig werd.

COMMUTER: Raleigh Detoure Deluxe

Raleigh rustte de Detour Deluxe uit met opmerkelijke accessoires die ondanks zijn lagere kosten bij de Breezer en de Globe passen. De fiets neemt hobbels goed op en rolt snel, en bevat scherpremmende remmen in combinatie met een interne achtversnellingsnaaf.

Testers verklaarden:

  • Het was redelijk wendbaar geweest, ging relatief gemakkelijk heuvels op en de functies waren prima.
  • Ik ben echter dol op de platte grepen en het uitzicht vanuit de rechtopstaande positie; schijfremmen zijn ook een pluspunt.
  • Een reisgenoot voor een toegewijde fiets-naar-werknemer of regelmatige boodschapper.

COMMUTER: Breezer Uptown 8

De Breezer is comfortabel om te rijden en heeft een elegante rijtextuur, terwijl hij ook verticaal genoeg is om je in een positie te brengen om de pedalen echt om te draaien. De fiets heeft ook een accessoire dat een forens nodig heeft, waaronder een lichtgewicht, praktische, plastic kettingkast; naaf gegenereerde voor- en achterverlichting; bijna vlekkeloos intern schakelen; spatborden; een kraam; en een sub-kostenlabel om op te starten.

Testers verklaarden:

  • Nexus schakelen is eenvoudig en betrouwbaar.
  • De lichaamshouding, het wisselen van uitrusting, de zithoogte zijn in harmonie met mijn lichaam.
  • Ik hield van de complete kettingkast en bel.

TRIATHLON: Cervelo P3 Ultegra

Er is een motief Cervelo is absoluut het meest vertegenwoordigde fietsmerk in de Ironman-wereldkampioenschappen – zijn triatlon-/tijdritfietsen, waaronder de compacte P3 Ultegra, hebben een soepel weggevoel. Het snelle en comfortabele P3-platform is al het frame dat je wilt – upgrade naar meer aerodynamische wielen als je klaar bent om te strijden om de eerste plaats op het podium.

Testers zei:

  • Voelt het meest als een racefiets
  • Side-to-side aanpassing op de elleboogbeschermers is een pluspunt
  • Zou zorgen voor een eenvoudige aanpassing voor een enthousiaste fietser die waarschijnlijk aeroracen doet

van 28

TRIATHLON: Vilt B2

Felt’s B2 heeft een agressieve positionering en een geavanceerde bajonetbesturing, die de vorkstuurder van het frame verwijdert in de allerbelangrijkste zoektocht naar minder weerstand. Het 54/42 crankstel zal gegarandeerd mensen met stalen dijen bevallen. Bonus: de fiets ziet er ook gelikt uit.

Testers verklaarden:

  • Verschijn hiermee bij een gelegenheid, en je ziet eruit alsof je het meent
  • Een geweldig snelheidswapen voor pushers met grote versnellingen
  • Racewaardige wielen