Met een framegewicht van 1.200 gram en een opwindende rit, is er veel leuks aan deze gloednieuwe grindfiets van magnesiumlegering.

The Takeaway: Vaast gebruikt magnesiumlegering voor zijn A/1 Allroad om een pittige rit te bieden in een lichtgewicht pakket.

  • Allite Super Magnesium-legering is bestand tegen corrosie en levert een degelijke, torsiestijve rit.
  • Bewezen componenten samen met een SRAM Rival 1x aandrijflijn zorgen voor betrouwbare prestaties.
  • Kopers kunnen kiezen tussen 700C en 650B wiel/bandcombinaties.

Gewicht: 92kg. (L)

Wielmaat: 650B

Bandenspeling: 42 mm (700C), 50 mm (650B)

De Vaast A/1 is op dit moment slechts een van de beste prijzen in grindfietsen. Voor het geval je het nog niet hebt gehoord, Vaast lanceerde vorig jaar om de wielerwereld een onderbenut materiaal te bieden: calcium! Ja, de aluminiumlegering die wordt gebruikt in vuurwerk en vuurstarters zit nu in fietsframes, en nee, je Vaast verandert niet in een wegflare als je hem op het trottoir neerzet. Goed uitgelegd waarom dat snel is, maar de statistieken laten zien waarom je een magnesiumfiets wenst: een frame van 1200 gram (maat medium) waarvan wordt beweerd dat het lichter en sterker is dan aluminium of staal en lichter dan titanium. Dit zorgt voor een stijve en levendige rit die trillingen redelijk goed dempt en je niet zwaar maakt.

De A/1 Gravel betekent ook concurrerende waarde voor de kosten. Je kunt de fiets met 700C of 650B wielen hebben; dat laatste hebben we geanalyseerd. De 700C-fiets biedt u de mogelijkheid van een Shimano GRX-grind-specifieke aandrijflijn of een SRAM Rival 1-opstelling (beide hebben 11 snelheden en een 11-42t cassette), ook al is de 650B-fiets alleen SRAM. De aankoopprijs plaatst het in een competitie met instapfietsen van koolstofvezel zoals de Specialized Diverge Base Carbon, maar de robuuste bouwkwaliteit van A / 3 cm en de opwindende rit moeten het een plek maken op iemands mid-level gravelbike shortlist.

Trevor Raab

  • Adaptief, levendig frame van magnesiumlegering
  • Betrouwbare SRAM Rival 1x aandrijflijn
  • Wordt geleverd in 700C of 650B

Waarom MagnesiumWaarom Nu

Vaast is niet de eerste framebouwer die knoeit met calciumlegeringen, maar het is de enige onderneming die de laatste tijd de frames massaal produceert met gelaste buizen. Magnesium is notoir moeilijk te lassen en vatbaar voor corrosie. En het vormt een unieke productiebarrière: magnesiumstof kan, zelfs als het zich ophoopt, ontbranden. Die hindernissen hebben het experimenteren met calcium niet volledig overgoten. Het in het VK gevestigde Kirk Precision maakte gegoten magnesiumfietsen uit de jaren 80 en 90, maar het bedrijf stopte halverwege de jaren 90. In 2004 maakte Pinarello een calciumdogma, waarbij hij de trends in de richting van titanium en koolstof tegenging.

En ook de in Colorado gevestigde Paketa Custom Magnesium Bicycles werkt al in 2001 met het materiaal.

5 Dingen Die We Leuk Vinden Aan De Vaast A/1 Allroad

Interne kabelgeleiding

Kabels blijven weggestopt in het frame

Totale koolstofvork

Compleet met drager- en spatbordbevestigingen

Gedropt liggende achtervork

Veel bandenspeling en pittige handling

11x42t Cassette

Klim als een berggeit, daal af als een havik

Maxxis Rambler-banden

Breed rubber neemt de rand van grof grind af

Het verschil tussen Vaast en zijn voorgangers is de steun van een groeiende leverancier van materialen: Allite Inc.. Het werkt samen met Vaast om zijn Allite Super Magnesium-legering voor consumentengebruik te debuteren (het bedrijf zegt dat het materiaal eerder was gereserveerd voor geclassificeerde defensie- en ruimtevaarttoepassingen) . Vaast-fietsen zijn al vier jaar in ontwikkeling, maar Allite werkt sinds 2006 aan Super Magnesium. De Allite-fabriek maakt gebruik van routinematige reiniging, luchtreinigers en filters om de productielijn veilig te houden, volgens Steven Fairchild, productmanager van Vaast Bikes. Om corrosie te verminderen, laat Vaast de frames in een elektrolytbad vallen dat een porseleinen coating aan de binnen- en buitenkant van de buizen produceert. Het proces, bekend als plasma-elektrolytische oxidatie, geeft een grotere corrosieweerstand dan traditioneel anodiseren.De coating stelt Vaast in staat om duurzame fietsen te maken die niet corroderen of vonken als je per ongeluk de stoep raakt.

Allite maakt algemene beweringen over de sterkte-gewichtsverhouding van magnesium, maar ze zijn moeilijk te benadrukken zonder de specifieke indicator van staal of aluminium te kennen waar ze het over hebben. Het ding om op te merken is dat het frame van Vaast lichtgewicht is – ongeveer 300 gram lichter dan een aluminium Canyon Grail – en het rijdt als een stalen fiets. Overweeg dus staal, maar dan lichter. (Oh, en het is groen; het volledig recyclebare magnesiummetaal kost minder energie om te maken dan aluminium, zegt Vaast.)

De Praxis carbon crank en T47 enduro trapas zorgen voor een rotsvaste traprespons. Trevor Raab

Avontuur In Staat

De A/1 is niet ontworpen als een racer, hoewel de 72-graden hoofdhoek en 425 mm liggende achtervorken het beheer strak houden. In plaats daarvan is de fiets bedoeld om lang mee te gaan, met drager- en spatbordbevestigingen en trapascups met schroefdraad die enduro-lagers gebruiken voor duurzaamheid. De Maxxis Rambler-banden, met hun ondiepe profiel, geven je een geweldige combinatie van een lage rolweerstand met tractie op hard grind en singletracks. Ze zijn ook niet te hobbelig voor gebruik op de weg, hoewel je soepeler rollende banden kunt ontdekken voor grotendeels gebruik op de weg.

Bewezen componenten

Vaast koos bekende, betrouwbare componenten om zijn A/1-grindfietsen uit te bouwen. De SRAM Rival 11-speed aandrijflijn en hydraulische schijfremmen werkten goed tijdens het testen, veranderden scherp en stopten met veel kracht en modulatie. De Stans NoTubes Crest-velgen zijn ontwikkeld voor gebruik in het hele land, dus ze moeten bestand zijn tegen je grind-shenanigans en mild trailrijden. Het Vaast-stuurlint voelt prettig, gripvast aan.
Dankzij de uitstekende sterkte-gewichtsverhouding van magnesium kon Vaast brede buizen gebruiken voor stijfheid zonder veel gewicht aan het frame toe te voegen. Trevor Raab Vaast Allroad Model A/1 Gravel Details

Frame: AE81 Allite Super Magnesium
Vork: Vaast Allroad carbon
Velgen: Stans NoTubes Crest 27.5
Banden: Maxxis Rambler 650x47B
Aandrijving: SRAM Rival 1, 11 rates
Cassette: SRAM 11-42t
Crank: Praxis Zyante carbon 42T
Remmen: SRAM Rival 1 hydraulisch, 160 mm rotors
Stuur: Vaast Allroad aluminium, 420 mm breed
Stuurpen: Vaast Allroad, 6 graden, 90 mm
Zadelpen: Vaast koolstofvezel
Zadel: WTB Volt 142 Comp

De Rit

De A/1 voelt solide maar levendig aan. De dempingseigenschappen van magnesium voelen dichter bij koolstof en staal dan aluminium, een goede plek die zorgt voor een behoorlijke trillingsreductie plus een veerkrachtige, directe trapervaring. De full carbon vork verhoogt ook de rit vooraan. Als contrast heb ik ook op een Lauf True Grit X gereden, een full-carbon grindfiets met een verende voorvork die vergelijkingen van de vooras vrij nutteloos oplevert. Maar aan de achterkant rijdt de Lauf, ondanks smallere 700c-banden, net zo soepel rond. Toch voelt de A/1 niet zo opwindend aan bij harde acceleratie en ook een beetje levendiger als je tussen rotsen springt terwijl je een flyer draagt op de lokale sleeproute. Hij neemt ook goed de bochten: de kleine wielen en de balhoofdhoek van 72 graden zorgen voor een wendbare, onmiddellijke inslag.

Ja, ik weet dat het niet aan de aandrijfzijde is, maar de stang past beter aan deze kant van de krukas, oké? Dan Roe I heeft ook een 120 mm Thompson-stam en Ergon-zadel toegevoegd om de fiets comfortabeler te maken voor deze 90-mijls grindtocht. Dan Roe

De belangrijke vraag is of je de 700C-fiets met 38 mm Maxxis Rambler-banden kiest in plaats van de 47B Ramblers op de 650B-fiets. Met de 650x47B-banden kun je een lagere druk uitoefenen – onder 20 psi als je tubeless rijdt – en dat zal de rit verder verbeteren. Het bredere rubber gaf me het vertrouwen om het door rotstuinen en singletracks te vervoeren, gemaakt met 5 cm banden in het achterhoofd – dingen die op zijn best dubieus zullen zijn op een crossmotor. Op losse oppervlakken lijken de banden over het grind te zweven in plaats van erin te graven. Dit gevoel is een kwestie van voorkeur. Het nemen van bochten op hoge snelheid lijkt iets minder precies dan ik heb gevonden op gravelbikes met dunnere 700C-banden, maar het driftgevoel kan ook erg grappig zijn zodra je eraan gewend raakt.

De 650B’s rollen echter ook langzamer en creëren een anders geanimeerde fiets die een beetje lusteloos aanvoelt. Ik heb niet het recht om te klagen, aangezien ik deze variant heb gekozen om te testen, maar achteraf denk ik dat ik de 700C-installatie heb en geniet van het omrolvermogen dat steeds belangrijker wordt als je benen tijdens, laten we zeggen, een 90-mijls grindervaring.

De gravel-categorie in het middensegment zit vol met fietsen die uitstekende prestaties en waar voor je geld bieden. Koop de Vaast als je een super solide grindfiets wilt die rijdt als staal zonder gewichtsverlies.