Schrijf het aluminium frame niet af: dit kan je volgende racefiets zijn.

The Takeaway: De CruX E5 Sport is een racewaardige aluminium cyclocross rig met goedkope onderdelen, wat het een geweldige eerste racefiets maakt.

  • Aluminium frame en carbon vork
  • SRAM Apex 1x aandrijflijn
  • Race-bewezen geometrie

Gewicht: 98kg.

De CruX E5 Sport ziet er misschien eenzaam uit als hij in de basis van de Specializeds-reeks cyclocrossfietsen zit, maar laat je niet misleiden door zijn eigen plek op de pagina. Dit is een fiets die zeer geschikt is voor racen en die is gekleed met budgetvriendelijke componenten om er meer casual uit te zien dan hij in werkelijkheid is. Verwijder de lagen die je gewend bent te zien op instapfietsen – een SRAM Apex 1x aandrijflijn, snelkoppelingsnaven en goedkope aluminium wielen – en je zult de botten van een rasechte cyclocross race ros ontdekken.

Klaar voor de race voor minder dan 2K. Trevor Raab

De CruX E5 Sport deelt al zijn geometrie met behulp van de eersteklas S-Works CruX, en dat is meteen duidelijk wanneer je het programma bereikt. De banden laten echter te wensen over op iets anders dan kurkdroge omstandigheden. Afgezien daarvan, als je je ogen zou sluiten tijdens het rijden op deze fiets (hypothetisch gesproken), zou je het moeilijk hebben om definitief te zeggen dat je op een fiets reed en niet een die meer dan het dubbele kost. De CruX E5 Sport is een geweldige racefiets op instapniveau, een geweldige gravelfiets en zal dubbele (of driedubbele?) verantwoordelijkheid dragen als forens in alle weersomstandigheden. Bovendien heeft de grijze verf subtiele, reflecterende afbeeldingen die echt opvallen in zonlicht. Dat is de lange manier om te zeggen dat er veel is om van deze fiets te houden.

Gespecialiseerde CruX E5 Sportdetails

Ontwerp Cyclocross
Lengte Aluminium
Vork Carbon
Drivetrain SRAM Apex 1 x 11-speed
Krukken Praxis Alba
Chainring 40t
Cassette 11-31
Remmen SRAM Apex 1 hydraulische
Wielen Axis Sport Disc
Banden 33mm Tracer Sport
stuur Aluminium Specialized Ondiepe Drop
Stem Aluminium Specialized
Seat artikel Aluminium Specialized
Saddle Body Geometrie Phenom Comp

Aluminium Frame Met Racebewezen Geometrie

Binnen een steeds meer gecoördineerde industrie die wemelt van zeer gespecialiseerde fietsen, onderscheidt de CruX E5 Sport zich als een instapmodel dat een volledig levensvatbare racefiets, een grindfiets en zeker een forens voor alle weersomstandigheden is. Kortom, dit is een fiets die zich in de meeste arena’s staande kan houden, geschikt voor uw drop pub-fiets met brede banden.

Een complete carbon vork zorgt voor enige trillingsdemping en een hoogwaardige esthetiek. Trevor Raab

Het aluminium frame is gecombineerd met een carbon vork om naast luxe flair wat trillingsdemping te geven. Daar komt nog bij, hoewel er geen flare is die je kunt zien, het simpele feit dat deze fiets bijna identieke geometrie heeft als de eerbiedwaardige S-Works CruX, behalve een iets korter bereik. Omdat geometrie, niet componenten, een fiets drijft, betekent dit meestal dat je bijna dezelfde rijdynamiek van de S-Works-fiets krijgt voor een fractie van het prijskaartje.

  • Sommige rijders geven misschien de voorkeur aan steekassen
  • Banden zijn geweldig voor sintelpaden, maar hebben onvoldoende profiel voor cyclocross

SRAM Apex 1x Aandrijflijn

SRAM’s Apex 1x-aandrijflijn is een goedkope en capabele onderdeelkeuze voor een crossmotor op instapniveau. Hydraulische schijfremmen, gecombineerd met 160 mm TRP-rotoren, bieden betrouwbaar en voorspelbaar remmen bij alle weersomstandigheden. De 33 mm Tracer Sport-banden die om de aluminium Axis Sport-velgen zijn gewikkeld, zijn echter het meest geschikt voor droge omstandigheden. Sterker nog, als je geneigd bent om met deze specifieke fiets te racen, doe je er goed aan om die banden meteen te vervangen. Daarnaast stel ik voor om nog een stap verder te gaan en de wielen om te bouwen naar tubeless. Het is een gemakkelijke conversie waar zowat elke lokale winkel mee kan helpen en die een aanzienlijke impact zal hebben op de prestaties.
5 dingen die we leuk vinden aan de gespecialiseerde CruX E5 Sport

Grote modderopruiming

Rijd over de modderigste parkoersen zonder bang te hoeven zijn dat deze wielen vast komen te zitten met aangekoekt vuil.

Snelkoppelingshubs

Snelspanners zijn zeer krachtig en houden de prijzen laag in vergelijking met steekassen.

SRAM Apex 1x

Een 1x aandrijflijn is ideaal voor zowel cyclocross als de meeste gravelritten.

Interne kabelgeleiding

De gerouteerde remleiding blijft uit de weg wanneer u de fiets op de schouder draagt.

2x compatibel

1x is niet voor iedereen, en deze fiets maakt een voorderailleur mogelijk als je wilt upgraden naar 2x.

Het aluminium Specialized Shallow Drop-stuur is geweldig voor cyclocross of een ander gecombineerd terreinrijden voor dit ding, en in combinatie met het korte bereik minimaliseert het de verschuiving in de positie van de rijder tussen de watervallen, shirts en kappen. De volledig aluminium cockpit wordt afgerond door een Specialized stuurpen en het Body Geometry Phenom Comp-zadel zit bovenop een aluminium Specialized zadelpen.

Shallow-drop en short-reach sturen zijn geweldig voor cyclocross omdat ze de verschuiving in lichaamshouding minimaliseren bij het veranderen van de kappen in de drops. Trevor Raab

CruX-familie

Binnen de CruX-reeks cyclocrossfietsen zijn er 3 andere keuzes voor volledige fietsen, samen met één framesetalternatief. De S-Works CruX staat bovenaan de lijst, zoals je zou verwachten van een fiets met de S-Works-naam. Het S-Works carbon frame rolt Roval CLX 50 schijfremmen en wordt opgehangen met Shimanos Ultegra Di2 digitale groepset. Verkrijgbaar in twee kleuropties, deze bundel zal je terug plaatsen

Zal u de CruX Pro opleveren. Het beschikt over Specializeds Fact11r-framework (een stap lager dan het S-Works-frame), carbon Roval C38-schijfwielen en een SRAM Force 1x-aandrijflijn. De goedkoopste optie die nog steeds een carbon frame heeft, is de CruX Elite. In een meer smakelijke, race-ready machine heeft precies hetzelfde Fact11r carbon frame als de CruX Expert, maar snijdt wat prijs door de SRAM Apex 1x aandrijflijn en aluminium wielen. Met uitzondering van iets andere wielen, is deze fiets in wezen de CruX E5 Sport met een carbon frame.
Het 40t kettingblad is een echt pragmatische keuze die op een breed scala aan cursussen zal werken. Trevor Raab

Voor degenen die niet op de markt zijn voor een hele fiets, is de S-Works CruX frameset misschien de jouwe en wordt aangeboden in dezelfde twee ontwerpen als de hele S-Works CruX-opties.

Geometrie Geworteld In Racen

Op papier is de CruX E5 Sport een fijne mix van prestatiegerichte CX-geometrie voor mensen die hun tanden willen knippen op de crosstraining, terwijl ze zich ook aanpassen aan een ontspannen en ongedwongen rijhouding. De zit- en hoofdhoeken weerspiegelen de S-Works-fietsen op respectievelijk 73 en 72,5 graden. De fiets deelt ook de 67 mm trapasval voor een kleine hoeveelheid extra pedaalspeling.

De ketting van 425 mm blijft lang genoeg om de naald in te rijgen om voldoende moddervrijheid mogelijk te maken, terwijl het achterwiel toch zo dicht mogelijk bij het frame blijft voor een betere grip. De stapelhoogte van 597 mm neigt naar het agressievere einde van het spectrum, maar een headsetdop van twee centimeter biedt je de keuze voor een meer rechtopstaande rijpositie zonder enorm veel lelijke afstandhouders onder de stuurpen.

Sla de stuurpen dicht voor een agressieve positie, of profiteer van de twee centimeter hoge dop voor een hogere stuurpositie. Trevor Raab

Het verschil tussen de CruX E5 Sport en de carbon CruX-keuzes is binnen handbereik. Met slechts 387 mm heeft onze testfiets van 58 centimeter een zeer korte reikwijdte, vooral in tegenstelling tot 395 mm op de vergelijkbare carbon CruX-versies. Nieuwere rijders of degenen die niet van een lange, uitgestrekte plek houden, zullen dol zijn op het kortere bereik.

Rit Impressies

In een zee van koolstoffietsen, en vooral gezien het voorkomen van goedkope koolstof, kan het gemakkelijk zijn om een bescheiden aluminium fiets als deze over het hoofd te zien. Het heeft niet de sexy rondingen of uitgebreide buisvormen van zijn mildere broeders. Hij wordt ook niet geleverd met ultramoderne onderdelen of koperen carbonwielen. Maar slaap niet op de CruX E5 Sport.

Quick-release hubs lijken misschien niet op hun plaats gezien de tijdgeest, maar ze werken perfect en houden de kosten zo laag mogelijk zonder in te boeten aan prestaties. Trevor RaabZeker, zelfs als je een racer op elite-niveau bent, is dit niet de fiets voor jou. Maar in de kern heeft het het eenvoudige element dat je nodig hebt om vooraan te racen: de juiste geometrie. Onderdelen kunnen worden bijgewerkt en er kunnen lichtere wielen worden geplaatst, maar zonder een uitzonderlijk ontwerp straal je gewoon een .. . Laat maar zitten. Het wisselen van onderdelen brengt je alleen zo ver als de botten niet geweldig zijn. De CruX E5 Sport biedt je het frame en de vork die je nodig hebt om te crossen naar elk gewenst bedrag, maar het houdt de prijs stevig onder controle met een aantal belangrijke kostenbesparende stappen.
Lage kosten betekenen in dergelijke omstandigheden niet lage prestaties. Trevor Raab

Scherpe, scherpe haarspeldbochten zijn kenmerken van deze fiets, en ik vond dat hij ook meesterlijk bewaakt door gladde off-cambers. Ondanks dat de weegschaal een wat forse 98 kg weegt, is het gewicht van de CruX E13 cm tijdens het rijden niet merkbaar. En zoals ik hierboven al zei, zijn er een aantal eenvoudige technieken om aanzienlijk gewicht uit deze fiets te halen voor het geval je door deze straat moet. Het enige ondermaatse aspect van deze fiets zijn de banden. De Tracer Sports hebben een minimaal profiel, wat geweldig is op grindstraten en sintelpaden. Ze zouden ook geweldig zijn op droge cursussen onder leiding van een zeer bekwame rijder. Maar ze zijn niet geschikt voor nieuwe cyclocrossers of modderige paden, ongeacht je vaardigheidsniveau.

In het grotere geheel is deze fiets een uitstekende kandidaat voor iedereen die zijn hand in cross wil proberen. Als je vindt dat cross niet helemaal iets voor jou is, heb je nog steeds een geweldige fiets die goed in staat is op een breed scala aan terreinen.