Eerste Rit Impressies. WTB Ranger
Abner Kingman

Het afgelopen jaar was WTB een van de eerste bedrijven die een scooter met een grotere maat adopteerde (en aanbood) met zijn eigen 7 cm Trailblazer; sindsdien is dat gevolgd met een aantal redelijk agressieve 8 cm-banden zoals de Bridger en Trail Boss. Het in Noord-Californië gevestigde merk staat op het punt om het volgende hoofdstuk in zijn plus-bandensaga te beginnen met de geheel nieuwe Ranger. Het ontwerp van dit bandenprofiel is gebaseerd op de bestaande Ranger 5 cm-band, die talrijke korte noppen met dikke lamellen heeft die meer gemaakt zijn om het rubber in contact te brengen met de grond in plaats van erin te graven.

Het wordt uitgebreid in verschillende maten: er komt een 27,5 x 2,8, 27,5 x 3,0 en, voor het eerst, een 29+ variant van deze 8 cm brede Ranger – een platform dat steeds populairder wordt met de bikepacking-menigte. Naast de maatopties zal de Ranger ook worden aangeboden in drie verschillende combinaties van samengestelde behuizingen. De maten 27,5 x 2,8 en 3,0 hebben een TCS Light-behuizing met een snel rollende Dual DNA-chemicaliën, een TCS Light-behuizing met een zachtere, hoge tractie Gravity DNA-verbinding, plus een TCS Tough-behuizing met dit Double DNA-rubber – de eerste van zijn type om een band met een grotere maat te krijgen. De 29 x 3.0 scooter wordt alleen aangeboden vanuit de TCS Light snelrollende combinatie.

De Ranger maakt gebruik van noppen met korte lamellen om het aantal functionerende randen te vergroten voor meer tractie. in de buurt van het Sequoia National Monument in het midden van de Sierra-reeks van Californië. Ik heb een paar dagen voor de reis een evaluatieset van 8 cm ontvangen om mijn fietsafstelling te ontvangen; het eerste wat me opviel is dat ze vrij mild zijn voor zo’n brede band. WTB vermeldt een geclaimd gewicht van 835 g, maar mijn evaluatiemonsters bereikten de weegschaal in 819 gram. Dat is 109 g lichter dan WTB’s kleinere 7 cm Trailblazer plus maar liefst 388 gram lichter dan een 8 cm Bridger. Het monteren op 45 mm brede WTB Scraper-velgen was eenvoudig en ze zaten snel met een korte stoot van de breker. Eenmaal geïnstalleerd,de Ranger was 7 cm breed in de behuizing en 8 cm breed bij de knoppen.

Na het rijden merkte ik meteen dat ze veel leken en reden, zoals de Specialized Ground Control-banden die ik nam om de Rangers te monteren. Een opvallende kloof is dat de Rangers een meer afgerond profiel hebben. Het leek groter van vorm dan de Specialized, hoewel het gevoel op het pad vrij gelijkaardig was – dat is fantastisch, want ik hou echt van de Ground Control.

De Rangers hadden geen moeite om deze korte rit met een blok hout vast te pakken. Abner Kingman

De tweedaagse bikepacking-excursie had een beetje van alles, maar het dominante pad was losse, duffy, met stokken bedekte paden die niet veel gebruikt worden. Het leek alsof we de eersten waren die sporen op een paar van deze paden hadden geplaatst. Dit soort terrein is waar en banden gloeien, omdat hun grote voetafdruk over het zachte materiaal en puin drijft, maar toch grip weet te grijpen. De Ranger zorgde voor een voorspelbare greep op alles, maar de resterende lentesneeuw smelt. Ik zette mijn bandenspanning in het begin op 15 psi, maar toen ik deze verlaagde tot ongeveer 13, werd het nog beter. De tractie was uitstekend in bochten, klimmen of remmen. De rolweerstand was ook laag als gevolg van de korte knop en het stevigere chemische rubber. Het karkas van die banden is licht en vrij dun,dus ik verwachtte minimaal één appartement te krijgen in de ontelbare stokken, rotsen en talloze witdoornstruiken waar we over waren gevlogen, maar niet een van ons die op de 27.5+ fiets reed, kreeg één lekke band.

Zo zagen veel van de Camp Nelson-paden eruit sinds het eerste seizoen en we waren dit jaar waarschijnlijk de eersten die deze paden plaatsten. Dit is ook het soort oppervlak waarop Plus-banden uitblinken om grip te krijgen waar normale banden dat niet zouden doen. Abner Kingman Al met al maakte de Ranger persoonlijk indruk op mij en wordt misschien wel mijn geliefde WTB-model met een grotere maat, maar ik wil meer dan drie ritten om tot solide conclusies te komen. Deze lijken een grote stap verwijderd te zijn van de agressieve monstertruckbanden met een grotere maat die WTB aan het maken was; de Ranger Mountain-banden voegen wat snelheid toe aan het mengsel. Ik ben erg benieuwd hoe de 7 cm-versie het doet ten opzichte van de concurrentie, want dit is de ideale maat voor prestatiegericht rijden tussen en banden. Ik denk ook dat de TCS Hard-versie zich zou kunnen ontwikkelen tot een fantasy-scooter voor bikepackers,omdat de toegevoegde duurzaamheid en zijwandservice nog lagere drukken en verbeterde betrouwbaarheid mogelijk maken.
Rangers bieden voldoende grip om de fiets te laten scheuren met bikepacking-uitrusting. Abner Kingman

Alle TCS Light snelrollende modellen zijn nu verkrijgbaar en te koop voor de 27.5+ en voor de 29+. De TCS High Grip kan ook worden verkocht, terwijl de TCS Tough-versie iets meer zal kosten, maar ook pas in augustus in de winkels zal verschijnen. Houd ons in de gaten voor langetermijnbeoordelingen later deze zomer.